• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lova att INTE klicka på det här inlägget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vem säger att detta resonemang är rätt eller fel - inte jag ialla fall - alltså beroende på hur man tolkar ord och meningar vilket är helt individuellt - alltså inget "korrekt rätt svar" finns i mina ögon och öron.

Meningen "Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg plus hälften av sin egen vikt?" är entydig, om man väljer att läsa hela meningen och inte sluta mitt i (varför man nu skulle vilja göra det).

Dessutom kan "sin" faktiskt bara syfta på "en ryggsäck". Att du väljer att blanda in helt ovidkommande subjekt är knappast meningens upphovsmans fel.

Om du väljer att tolka enkla meningar utan att bry dig om konventionerna i det svenska språket, så är det faktiskt ditt problem snarare än någon annans.

Om det är något man ska hacka på är det ordvalen "väger" och "vikt". Vikt mäts nämligen i Newton, och beror dessutom av den lokala tyngdaccelerationen. ;)
Men i sammanhanget framgår det ju tydligt att det är massan vi pratar om.

Men det är klart att det kan finnas en poäng att blanda in filosofi på högstadienivå när vi räknar matte på högstadienivå...
 
Använder lite av lunch tiden för att bena ur det här. Får se om jag är bättre på det än att bena ur fiskar ....
Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg - en ryggsäck väger alltså 50 kg !

Den meningen är ju halverad! Tänk om man gick till en bilhandlare med samma argument. En utannsonserad bil kostar 160.000 kr, alltså hundrasextio tusen kronor. Hundra plus sextio. Tror du man kan säga att man bara hörde 100 (tusen) och på så vis får med sig bilen hem? Hela meningen lyder 50 kg plus ....
Att plus betyder addera/lägga ihop måste anses vedertaget ända sedan vi fick allmän folkskola i landet och antagligen längre än så.
Plus hälften av "sin egen" vikt ? Vad väger ryggsäcken - är den tom eller full ? Och orden "sin egen vikt" kan ju också tolkas som sin egen kroppsvikt ?

Här håller jag med dig, det är lite lurigt om frågan är en slamkrypare eller inte, ska man räkana endast ryggan eller ryggan plus packning? Men om man stället för ryggsäck säger "en sten" blir det lättare, det är väldigt sällan stenar förändrar innehåll och massa.

Men sin egen vikt är klockren i en endaste betydelse. Det finns endast ett subjekt i satsen som "sin" relaterar till - ryggsäcken. Det borde inte vara möjligt att tolka det till någon annan vikt än ryggsäckens.;)

Nu är det matdax!

Tillägg: Hade inte hunnit se Herr Fjäderlätts svar. Sorry!
 
Senast ändrad:
Låt oss öva mer på att tänka utanför lådan!

Här har ni nio prickar.
Uppgiften är att, utan att "lyfta pennan"*, dra raka streck som passerar genom alla prickar. Hur få streck kan ni lösa det på?

tankenot_linjer.gif

* Varje strecks ände ska alltså sitta ihop med nästa streck. Men man måste ju inte använda penna.
 
Låt oss öva mer på att tänka utanför lådan!

Här har ni nio prickar.
Uppgiften är att, utan att "lyfta pennan"*, dra raka streck som passerar genom alla prickar. Hur få streck kan ni lösa det på?

tankenot_linjer.gif

* Varje strecks ände ska alltså sitta ihop med nästa streck. Men man måste ju inte använda penna.

Fyra (Vilket är för kort svar för att godkännas av forumprogramvaran)
 
VAFAN!! dålig.. det är ju ett filmatiserat mästerverk av Frank Miller, filmen är helt jävla fantastisk!! skärpning..


Snicksnack, maken till pretantiös, förutsägbar och taskigt animerad gojja har jag inte sett sen Lejonkungen.

"Åhh - titta på mig, så modig jag är med min caipe och mitt svärd!"

Javisstserru, men kasta ett sketet spjut några meter och nita en förvuxen negerkung, det kan du inte! Till å med svenska OS-truppen i Kina presterade bättre, och hade åtminstone den goda smaken att inte skylla sina nederlag på demokratiskt fastlagda lagar och regler. Tja, bortsett från den där brottaren då..

Lägg av..

Per
 
Senast ändrad:
Du/Ni tolkar frågan så och basunerar ut att det är "uteslutande korrekt svar". Men om någon exempelvis tolkar orden och frågan så här:

Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg plus hälften av sin egen vikt ?

Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg - en ryggsäck väger alltså 50 kg !

Plus hälften av "sin egen" vikt ? Vad väger ryggsäcken - är den tom eller full ? Och orden "sin egen vikt" kan ju också tolkas som sin egen kroppsvikt ?

Vem säger att detta resonemang är rätt eller fel - inte jag ialla fall - alltså beroende på hur man tolkar ord och meningar vilket är helt individuellt - alltså inget "korrekt rätt svar" finns i mina ögon och öron.
Jag säger att det resonemanget är fel. Det spelar ingen roll om man med de 50 kilona avser tom ryggsäck eller full ryggsäck. Ryggsäckens vikt var 50 kg...... Det är den information du har och de förutsättningar som gäller.

Raskesven
 
Senast ändrad:
"alla andra svar är o förblir inkorrekta" Trångsynt och ett icke abstrakt tänkande..........
Att något som väger 100 kg väger 50+50 är abstrakt i den av mig levererade frågeställningen.


Jag håller med dig att frågor ofta inte ger utrymme för flera svar, det är ju trångsynt att kräva ett speciellt svar, men det är den verkligheten man möter ex.vis i grundskolan, där det inte ges utrymme/ rätt för "egna funderingars" svar....
Kul förresten att läsa dina funderingar kring detta om hur saker tolkas, har själv skrivit arbetsinstruktioner några år, där jag själv tyckt att de på detaljnivå varit helt glasklara för mig, o flera andra, men inte uppfattats så av vissa andra personer, det är inte lätt det här med kommunikation, alla känner nog igen det , missförstånden...