• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

lova att INTE klicka på det här inlägget!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Martin Fjäderlätt borde kunna detta hmmmm
OBS! Det gäller att kunna tänka abstrakt, vilket få klarar...

Den där borde åtminstone alla som har gått i gymnasiet klara av. Undrar om såna grundläggande ekvationer inte till och med ingår i läroplanen för grundskolan...

Men självklart är ryggan för tung. :)
Jag tror även att SAS-uppgiften är fel. Antingen felöversatt eller rent skryt eller både och. Är man så dum att man skickar ut fjärrspanare med 96 kilo i packning så ska man ha ordentligt med tur om två överlever så att de kan skriva böcker om det.

(Jag kom faktiskt in i tråden utan att klicka på inlägget! Där har ni ett annat knep och knåp ni kan lösa.)
 
Den där borde åtminstone alla som har gått i gymnasiet klara av. Undrar om såna grundläggande ekvationer inte till och med ingår i läroplanen för grundskolan...

Men självklart är ryggan för tung. :)
Jag tror även att SAS-uppgiften är fel. Antingen felöversatt eller rent skryt eller både och. Är man så dum att man skickar ut fjärrspanare med 96 kilo i packning så ska man ha ordentligt med tur om två överlever så att de kan skriva böcker om det.

(Jag kom faktiskt in i tråden utan att klicka på inlägget! Där har ni ett annat knep och knåp ni kan lösa.)

Du har Googlat din räka !
 
Jag kollade precis nu på "300". Förbannat dålig film, men skit i det - de grabbarna drar ut i krig iförda enbart gardiner och läderkallingar! Inte så mycket som en kånken på ryggen! Och likförbannat inte bara överlever dom ute i busken, de lagar sina svärd med slägga, städ och hela konkarrongen! Hur fan går det ihop då?! Ikväll är allting helt obegripligt, bäst jag tar en öl till.

VAFAN!! dålig.. det är ju ett filmatiserat mästerverk av Frank Miller, filmen är helt jävla fantastisk!! skärpning..
 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Hade någon svarat 75 kg så hade det svaret också varit "rätt" - "alltså" beroende på hur man kognitionsmässigt tolkar frågan. Kan ta en annan liknande fråga.

Två personer satt vid ett bord varav den ena tar fram ett äpple och säger.

- Detta är ett äpple !
- Hur vet du det ?
- Det ser du väl att det är ett äpple, det är vad jag fått lära mig.
- Hur kan "du veta" att "det är" just ett äpple - "bara" för att någon annan har sagt det ?

För mig finns det inget "korrekt rätt" svar på din fråga. Bara för att du har lärt dig att "rätt" svar är 100 kg av någon så behöver det ju inte betyda att just det svaret är "korrekt rätt". Rätt i dina öron men inte i mina. För mig finns det fortfarande många "Korrekt rätta svar" på din fråga - beroende på hur man tolkar frågan och orden. Själv tog jag spontant fram minst tre svar när jag läste frågan.

Entropin lever vidare............
 
Hade någon svarat 75 kg så hade det svaret också varit "rätt" - "alltså" beroende på hur man kognitionsmässigt tolkar frågan. Kan ta en annan liknande fråga.

Två personer satt vid ett bord varav den ena tar fram ett äpple och säger.

- Detta är ett äpple !
- Hur vet du det ?
- Det ser du väl att det är ett äpple, det är vad jag fått lära mig.
- Hur kan "du veta" att "det är" just ett äpple - "bara" för att någon annan har sagt det ?

För mig finns det inget "korrekt rätt" svar på din fråga. Bara för att du har lärt dig att "rätt" svar är 100 kg av någon så behöver det ju inte betyda att just det svaret är "korrekt rätt". Rätt i dina öron men inte i mina. För mig finns det fortfarande många "Korrekt rätta svar" på din fråga - beroende på hur man tolkar frågan och orden. Själv tog jag spontant fram minst tre svar när jag läste frågan.

Entropin lever vidare............
Vilka tre svar kan det vara?
Det sägs ju uttryckligen att ryggsäckens vikt är lika med 50 kg plus halva ryggsäckens vikt?
Precis vad som står i pipopps och petnors inlägg. Det finns INGA andra korrekta sätt, givet förutsättningarna.

Raskesven
 
Hade någon svarat 75 kg så hade det svaret också varit "rätt" - "alltså" beroende på hur man kognitionsmässigt tolkar frågan. Kan ta en annan liknande fråga.

Två personer satt vid ett bord varav den ena tar fram ett äpple och säger.

- Detta är ett äpple !
- Hur vet du det ?
- Det ser du väl att det är ett äpple, det är vad jag fått lära mig.
- Hur kan "du veta" att "det är" just ett äpple - "bara" för att någon annan har sagt det ?

För mig finns det inget "korrekt rätt" svar på din fråga. Bara för att du har lärt dig att "rätt" svar är 100 kg av någon så behöver det ju inte betyda att just det svaret är "korrekt rätt". Rätt i dina öron men inte i mina. För mig finns det fortfarande många "Korrekt rätta svar" på din fråga - beroende på hur man tolkar frågan och orden. Själv tog jag spontant fram minst tre svar när jag läste frågan.

Entropin lever vidare............
Nu är det ju så här att vissa saker är som dom är, dvs det gäller att besitta en förmåga att FÖRSTÅ vad svaret är utefter vad frågeställaren kan TÄNKAS vilja ha för svar, alla andra svar är o förblir inkorrekta. Vanligt är att man tar vikten 50 kg som ett ensammet underlag för den fortsatta uträkningen, Tänka abstrakt som jag skrev betyder att man FÖRSTÅR att svaret blir 100 kg, inte så enkelt för alla, men det var därför jag ställde frågan ! Om det förhåller sig som du säger, så skulle inte något ensamt svar vara korrekt på frågor som finns. Tänk dig kaoset som skulle upsstå om alla gav x antal svar på frågor som ställs inom skolan, på prover, el annorstädes, det skulle inte bli mycket gjort i världen då...
Frågan var inte ställ i ett filosofiskt rum, då finns det hur många svar som helst.
Det är därför du, thegedd, har fel när du inte förmår leverera ett korrekt svar...
 
Senast ändrad:
Vilka tre svar kan det vara?
Det sägs ju uttryckligen att ryggsäckens vikt är lika med 50 kg plus halva ryggsäckens vikt?
Precis vad som står i pipopps och petnors inlägg. Det finns INGA andra korrekta sätt, givet förutsättningarna.

Raskesven

Du/Ni tolkar frågan så och basunerar ut att det är "uteslutande korrekt svar". Men om någon exempelvis tolkar orden och frågan så här:

Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg plus hälften av sin egen vikt ?

Vad väger en ryggsäck om den väger 50 kg - en ryggsäck väger alltså 50 kg !

Plus hälften av "sin egen" vikt ? Vad väger ryggsäcken - är den tom eller full ? Och orden "sin egen vikt" kan ju också tolkas som sin egen kroppsvikt ?

Vem säger att detta resonemang är rätt eller fel - inte jag ialla fall - alltså beroende på hur man tolkar ord och meningar vilket är helt individuellt - alltså inget "korrekt rätt svar" finns i mina ögon och öron.
 
Nu är det ju så här att vissa saker är som dom är, dvs det gäller att besitta en förmåga att FÖRSTÅ vad svaret är utefter vad frågeställaren kan TÄNKAS vilja ha för svar, alla andra svar är o förblir inkorrekta. Vanligt är att man tar vikten 50 kg som ett ensammet underlag för den fortsatta uträkningen, Tänka abstrakt som jag skrev betyder att man FÖRSTÅR att svaret blir 100 kg, inte så enkelt för alla, men det var därför jag ställde frågan ! Om det förhåller sig som du säger, så skulle inte något ensamt svar vara korrekt på frågor som finns. Tänk dig kaoset som skulle upsstå om alla gav x antal svar på frågor som ställs inom skolan, på prover, el annorstädes, det skulle inte bli mycket gjort i världen då...
Frågan var inte ställ i ett filosofiskt rum, då finns det hur många svar som helst.
Det är därför du, thegedd, har fel när du inte förmår leverera ett korrekt svar...

"alla andra svar är o förblir inkorrekta" Trångsynt och ett icke abstrakt tänkande..........