Ledarledda kajakturer..risker

Re: Re: Re: Jämförelse leda kajakgrupp och skridskogrupp

ping; sa:
De flesta (Alla?) paddlings/seglar-västar är väl utrustade med en visselpipa?
Annars får man se till att alla i gruppen har en lättillgänglig.Risken att man kantrar så olyckligt att man slås medvetslös är väl i det närmaste obefintlig.

peter

Tja, det kan ju vara en vettig kontroll innan kajakturer med andra ord. Vet inte om jag själv hållit stenhårt på det, men visst en rejäl visselpipa kan hjälpa, samtidigt .. befinner man sig några hundra meter från varandra i blåst då det går sjö och man hamnat i vattnet och kämpar att ta sig ur kajaken med mera så känns det väl inte helt idiotsäkert?

Ifall en tur är utannonserad som ledarledd, skall ledaren hålla koll på alla delatagare. Att en deltagare befinner sig tvåhundra meter bort tycker jag inte är acceptabelt, speciellt inte ifall det är blåsigt och besvärlig sjö.
200 meter tar minst en minut att paddla under lugna förhållanden.

En kamrattur är annorlunda för då står den kallande för rutten, men säkerhetsansvaret är delat mellan alla deltagare.

Re: Re: Re: Re: Jämförelse leda kajakgrupp och skridskogrupp

hakan_l_borg; sa:
ping; sa:
De flesta (Alla?) paddlings/seglar-västar är väl utrustade med en visselpipa?
Annars får man se till att alla i gruppen har en lättillgänglig.Risken att man kantrar så olyckligt att man slås medvetslös är väl i det närmaste obefintlig.

peter

Tja, det kan ju vara en vettig kontroll innan kajakturer med andra ord. Vet inte om jag själv hållit stenhårt på det, men visst en rejäl visselpipa kan hjälpa, samtidigt .. befinner man sig några hundra meter från varandra i blåst då det går sjö och man hamnat i vattnet och kämpar att ta sig ur kajaken med mera så känns det väl inte helt idiotsäkert?

Idiotsäkert finns inte,det finns nog idioter som ser ett scenario med flygplan som dimper ner i skallen som ett logiskt argument,och mot det hjälper inget.Utom att kanske stanna hemma.Men det är ju också farligt.

peter

Re: Re: Jämförelse leda kajakgrupp och skridskogrupp

n_zackrisson; sa:
Varför kan du inte lämna över spårhållningen till någon annan vid skridskoåkning. Du är väl oftast inte den ende i gruppen som kan bedöma is??

Oftast så är jag bäst... Skämt åsido det är en fråga om effektivitet. Jag är relativt bra på att bedömma isen samtidigat som jag håller någorlunda tempo. För en som plötsligt tar över ledningen som du föreslår blir det ofta svårt att hålla rätt tempo och hantera hela bedömningen av tempo, avståndshållning, navigering och spårval på skridsko. Detta är lättare att överlåta på en annan paddlare i gruppen.

Varför har du bråttom när du åker skridsko? Det är väl upp till dig om du vill ha det trevligt och socialt så tar du en längre paus. Att ha bråttom är väl inget som ligger i skridskoåkningens som sport/friluftsintresse natur? (att åka fort är nåt annat än att ha bråttom tycker jag).

Dagsljuset sätter oftast tydligare gränser liksom tidtabell för bussar etc. Sedan har det en hel del att göra med att jag oftast leder snabba skridskogrupper men relativt sett långsammare kajakgrupper. Men jag tycker också att det är trevligt att åka skridskor relativt fort och paddla i medeltempo.

En plurrning i skridskosammanhang är oftast en pinsam incident som är snabbt avklarad.

kommentar------------------
Vilket jag hoppas inte för den skull ses som något som kan skojas bort. Jag menar att det är väl viktigt att man om man har plurrat, trots att det är pinsamt och går snabbt, att denna incident tas på allvar, och att man diskuterar incidenten och lär sig något av den. Detta gäller nog lika mycket vid paddling även om en incident där oftast är betydligt mer tidsödande.

PS. Ta inte detta som att jag tror att du ville bagatellisera en plurrnings incident, men jag tycker "pinsam incident" enbart, låter lite lättsamt.).

Antingen är det jag som har gjort något pinsamt och plurrat,det vill jag inte bagatellisera,det kan jag lära mig mycket av och förhoppningesvis inte göra om.

Om det är en av mina deltagare som plurrat när de valt ett eget spår och inte varit tillräckligt vaksamma är det de som gjort det pinsamma och kan dra motsvarande lärdom. Jag accepterar att sådan misstag görs av mina deltagare och ser inte alltid detta som ett misslyckande för mig och mitt ledarskap utan som en del av den fortbildning som jag vill bibringa mina deltagare.

Ett pinsamt plurr kan vara pedagogiskt både för den som plurrar och de som blir vittnen till händelsen.
Man kan bli bättre och plurra betydligt mindre men risken kan man inte helt minimera.

Thure

Heja Röjler och heja Kramer!!

Thure,

Här skiljer sig nog vårt synsätt ganska mycket. Jag skulle säkert se det som ett misslyckande om någon i en grupp jag leder skulle plurra. Visst skulle jag acceptera det, och skulle få ta konsekvenserna och lära mig av detta. Visst kan man lära sig av misstag, men det finns också andra sätt att lära sig något.

Detta blir en diskussion som inte hör hemma på detta
forum. Ska väl ligga under skridskor... men men vad gör man ...

Angående att ha bråttom på isen så förstår jag nu vad du menar Thure, du utgår från din och dina gruppers målsättningar att åka långt. Helt förståligt att man då kan ha lite brått.
Vill jag åka fort tar jag ett skridskosegel ;-) Att åka fort har sin tjusning, jag lånade ett par hastighetsskridskor för ett par veckor sedan och drog några varv, kul! Som boende i Holland har jag givetvis följt tävlingarna idag. Satt och hejade på Sven Kramer, men det räckte inte ända fram, men silvermedalj på OS som 19 åring är naturligtvis fantastiskt!!!

Sist vill jag kommentera det du skrev om att du åker först. Först vill jag bara säga att jag inte menade att du kan skicka ut en nybörjare först. Och jag betvivlar inte heller att du är bäst ;-) Men jag antar att du i SSSK har rätt rutinerade skridsoåkare med dig.

Jag anser att om man systematiskt delar ansvaret som det medför att åka först mellan gruppens medlemmar så breddas kompetensen och medvetandet i gruppen, och säkerheten höjs.
Kankse är ibland priset man får betala att farten minskas något, men om man som jag skrev gör detta systematiskt är denna negativa effekt inte speciellt stor.
Åter igen, om du med dina SSSK turer har så bråttom, att du måste åka först är detta ditt val utifrån dina eller din grupps målsättningar, och det förstår jag mycket väl.
Men rent generellt tror jag inte att en ledare av de skäl som du anger ska avstå från att dela med sig av nöjet att åka först, utan fundera på de possitiva effekter det har att dela ansvar för isbedömning, navigering etc. med gruppen.

/Niklas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg