Ledarledda kajakturer..risker

Efter alla olyckor & idioter så är det kanske dags att inse att ALLT (och då menar jag allt & oavsett vart) är totalt tryggast ifall man är helt totalt ENSAM. :)

Ett försök till ett seriöst svar på inget annat än frågan.

[/QUOTE]
Gällande debatten om ledarnas ansvar respektive deltagarnas ansvar.
Rätt så enkel fråga med ett ännu enklare svar:

Ledarnas ansvar för gruppen är alltid TOTALT.

Deltagarnas ansvar bör enligt mig främst gälla sig själva, varje deltagare bör sikta mot att kunna ta hand om sig själv, men detta är en process som tar olika tid för olika personer. Och et kan vara svårt att bedömma var personen är. Men det är inte i första hand deltagarnas uppgift att hålla reda på utan ledarens.

Gällande att paddla jag själv respektive i grupp:

Här anser jag att i de flesta fall skapar gruppen en mycket större säkerhetsmarginal. Visst en lite mer erfaren kajakist kan lätt dras in i problem av en mindre erfaren, men detta är ett val som den mer erfarne gör. Precis som vid ensampaddling ligger din egen säkerhet först, och finns det en situation som du ej tror att du klarar av ska du dra dig ur och söka hjälp.
Jag delar dock din åsikt är att även om man är många är det inte säkert att säkerheten ökar. Men en grupp med en erfaren ledare gör det definitivt.

En ordentlig riskbedömning, korrekt säkerhetsutrustning och en rutt som passande för vardera deltagares kunskapsnivå i gruppen är som jag ser det några av en ledares viktigaste uppgifter.

I en ledarledd grupp kan det säkert lätt hända att man överlämnar ansvaret till någon annan. Men åter igen är det detta som en kompetent ledare har ansvaret att styra upp. Att vara ledare innebär hälften av tiden att vrida huvet av sig, kontrollera var alla är, hur de fungerar, själva, i par, hela gruppen.
Om alla andra har blivit fullt sysselsatta med att koncentrera sig på sig själva eller kanske i värsta fall, rädda sig själva har ledaren redan gjort alldeles för många misstag. En god ledare ska inte ta ut en grupp i terräng som gruppen inte kan tänkas att klara av.

Alla sporter som inehar en viss grad av riska handlar om att tänka efter först.
Det får aldrig bli försent att bli varse om faran, åtminstone inte för en ledare.

Om det ibland kan verka som man talar för lite om säkerhet när det gäller ledarledda turer skulle jag tro att det beror på att säkerheten är något som de som leder ska oroa sig för och de ska förutsätta, åtminstone vid paddlingar utan förkrav, att deltagaren börjar vid noll och i värsta fall är kvar på den nivån efter turen också.
Jag är inte säker på attt det är slarvighet som gör att branschen ofta utelämnar säkerheten i reklamen, utan att det mer är svårt att locka ett brett kundregister genom att blåsa upp riskerna med sporten mer än vad som är nödvändigt, många kommer redan med ett gott mått rädsla till sina första paddlingar för att de har hört att det kan vara så farligt att hamna "upp och ned" o.s.v.
Och ska vi vara ärliga så har jag inte hittills inte träffat någon som inte kunnat "hoppa i kajaken och paddla", för det klarar alla under rätt ledning under rätta förhållanden.

Slutligen:
Du skrev
"Kallt vatten är tex en nästan lika farlig risk vid paddling som skidskoåkning."

Tro mig! Det kalla vattnet skiter i om du har skriskor på fötterna eller en paddel i handen, spendera en längre tid i vattnet så kommer du se att det blir ungeför samma resultat.

Hoppas att min ton inte uppfattas på något annat sätt än seriöst intresserad att diskutera detta.

Frågor

Hej,

Satt och funderade på en sak som säkert nån här kan kommentera.

1. Hur kallt ska vattnet vara för att man ska löpa risk för black out om man är under vattnet med huvet ett litet tag? Använder ni alltid neopren huva när ni paddlar på hösten/vintern/våren (ensam eller i grupp..)? Eller ser ni risken för att slå runt ofrivilligt som försumbart liten?

/Niklas

Re: Frågor

n_zackrisson; sa:
Hej,

Satt och funderade på en sak som säkert nån här kan kommentera.

1. Hur kallt ska vattnet vara för att man ska löpa risk för black out om man är under vattnet med huvet ett litet tag? Använder ni alltid neopren huva när ni paddlar på hösten/vintern/våren (ensam eller i grupp..)? Eller ser ni risken för att slå runt ofrivilligt som försumbart liten?

/Niklas
Hittade denna:

http://www.atlantickayaktours.com/Pages/ExpertCenter/Coldwater/Coldwater-2.shtml

The Gasp Reflex

Loss of breathing control begins the moment water makes contact with the skin, triggering a series of huge involuntary gasps for air. If your head is underwater when you gasp, you will immediately drown. Example: Oct. 1987, Water temperature: 41°F (5 grader celcius). Fit paddler, calm waters, folding double kayak with 36" beam. Found hanging upside down in his boat, having made no attempt to exit. Not dressed for immersion.

Have you ever been in the shower when the hot water stops and cold water continues? The uncontrolled gasp is what we worry about. Don't think you can control the gasp reflex, it is a physiological reflex. The only way to protect against the gasp reflex is to dress properly with full head gear including wet suit hood, nose clips and ear plugs. This is a subject we are still learning about and all the facts are not in.

På en sida hittade jag:

"Cold water is defined as water below 25°C but
the greatest effects occur below 15°C."

http://www2.worksafebc.com/Publicat...&_from=publications.healthandsafetycentre.org

Runt 15 grader låter troligt men jag har inget som stödjer att det handlar om exakt den temperaturen.

På en annan sida hittade jag följande:

"Instantaneous death may occur following sudden, unexpected immersion in cold water. This is "atypical drowning" due to vagal inhibition - a sudden stopping of the heart mediated by the nervous system."

http://www.dundee.ac.uk/forensicmedicine/llb/water.htm

En annan källa som kan vara något att kolla upp är:

"The Essentials of Sea Survival" by Frank Golden and Michael Tipton.

se länk nedan:
http://www.humankinetics.com/products/showproduct.cfm?isbn=0736002154

Hoppas detta ger dig lite svar eller vidare vägar att leta svar.

Personligen paddlar jag inte med neoprenhuva( fast jag äger en) tycker mig bli lite begränsad synfältsmässigt och hörselmässigt och jag ser hotet av annat som större.

Chansen att slå runt ser jag inte som försumbar, utan jag är medveten om reaktionen, och övar i kallt vatten för att lära mig hantera reflexen.
Det tror jag är möjligt i alla fall i mitt fall.

Har slagit runt i kallt vatten ett antal gånger men jag tror att alla combatrollar också skapar en reflex att hålla andan så fort som jag går runt.

Tuiliq

Jag paddlar tämligen ofta ensam på vintern och klär mig för att kunna rolla - och rollar konsekvent i samband med alla turer oavsett temperatur och väder. Det är viktigt att skydda så mycket som möjligt av kroppen mot den plötsliga köldchocken - vilket är en helt annan sak än att vara klädd för simturer om man inte kan rolla.

Enligt min erfarenhet är en <a href="http://thomassondesign.com/news/news.php?aj_go=more&id=1138482581&archive=&start_from=&ucat=&">tuiliq </a>det bästa plagget för vinterpaddling - betydligt trevligare att använda än torrdräkt och neoprenhuva. Tuliqen är en lång och rymlig paddeljacka som tätar mot sittbrunnssargen och runt handlederna och ansiktet. Under huvan räcker en tunn fleeceluva även för rollar i minusgrader, och det blir inte för varmt för normal motionspaddling. Tuiliqhuvan blockerar inte hörseln lika illa som en neoprenhuva och är ledigt skuren så att den följer med när man rör på huvudet. Man är rörligare i en tuiliq än i en torrdräkt, den går snabbare att ta av och på och det enda som kommer i kontakt med vattnet vid en roll är ögon, näsa och mun - och en tuiliq kostar inte ens hälften av vad en torrdräkt går på.

Enda nackdelen är att den inte skyddar en simmare lika bra som en torrdräkt - bäst att kunna rolla alltså. Men eftersom det inte är obehagligt att rolla i vintervatten är det lätt att få rejält med träning.

Björn

Inandningsreflex = gasp reflex

Kallt vatten mot ansiktet kan utlösa en ofrivillig inandningsreflex som är så stark att en person som plötsligt hamnar i +5 gradigt vatten utan flytväst kan dra en kallsup och sjunka till botten. Sannolikt är det samma reflex som startar andningen hos det nyfödda barnet.

Reflexen kan hämmas med en kraftig inandning innan paddlaren skär vattenytan med munnen. Detta beroende på att sträckreceptorer i lungan hämmar andningscentrum i förlängda märgen.

Jag har skrivit en del kring detta på http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/avkylning.htm

Jag har också föreläst om ämnet för kajakledare i olika Stockholmsföreningar.

Mitt intryck är att säkerheten på ledarledda kajakturer i Sverige förbättrats sedan 1984 när jag skaffade min kajak. Det går att göra mycket med träning först i uppvärmda bassänger och sedan mer realistiskt i kallt och mörkt vatten. Jag tycker att Brunnsvikenmodellen utvecklad av Lasse Sjöholm för kamraträddning är ett väsentligt bidrag till säkerheten.

Man skall inte ha en övertro på vattentäta skott. Större delen av volymen i så kallade havskajaker finns fortfarande i stittbrunnen och det är inte lätt att manövrera en havskajak innan vattnet tömts ut från sittbrunnen.

Jag har lett kajakturer i Friskis och Svettis under ett tiotal år och för Äventyrsresor i Stockholms skärgård. Några incidenter har jag varit med om men ingen allvarlig.

Det är bra att vara flera ledare och inte mer än 8-10 kajaker per två ledare blir hanterligt.

Jag leder också långfärdsskridskogrupper och kan utveckla likheter och skillnader mellan de olika aktiviteterna om någon är intresserad.

Thure

Joakim, Björn och Thure,

Tack för era svar. Jag ska läsa. Det får bli en Tuiliq lite längre fram när jag blivit säkrare på att rolla. Sen ett par veckor tränar jag en kväll i veckan i simhall så det ska väl inte dröja länge innan den sitter ordentligt...

Min ursäkt för att vi kanske här kom ifrån huvudfrågan lite här...

/Niklas

Re: Inandningsreflex = gasp reflex

thureb; sa:
...Jag leder också långfärdsskridskogrupper och kan utveckla likheter och skillnader mellan de olika aktiviteterna om någon är intresserad.

Thure

Hej Thure!
Jag är intresserad av ämnet och läser gärna mer av dina synpunkter - om du har tid och lust att vidareutveckla..
Tack / Ulf

Jag har också funderat mycket över inandningsreflexen eftersom jag gillar att paddla året om.

Jag har plurrat och simmat, 40m(?), i vattentemperaturer på 12 grader och kanske något kallare. Har även i annat sammanhang blivit överkörd av motorbåt i kallt vårvatten. Vid dessa tillfällen har det varit svårt att njuta, men absolut inga problem.

Har dock en gång hoppat i från brygga med badbyxor, i maj, kommit ned på lite djupt och kallt vatten samt insett att vattnet inte alls var badbart. Drog inte in, men hade ett sjå med att simma tillbaka till bryggan eftersom jag inte fyllde lungorna med luft (omedvetet då).

Eftersom det hela är lite OT i denna tråd vore det kanske bra om du Thure startar en tråd om kallplurr? Det finns olika idéer och skolor om hur man beter sig säkrast, men de fysiologiska aspekterna kvarstår som objektiva om än individuella.

Jag tror att kontinuitet och vana är nyckelorden för vintersäkerhet. Bassängövningar är en bra början för att hitta motorik och komma på rätt spår. Men oavsett vilken räddningsmetod man sedan bekänner sig till, är den inte pålitlig förrän den är tränad i realistiska förhållanden. Att komma med sin fungerande roll från en varm lugn bassäng till vintervatten med halvmeter vågor är en så fullständigt annorlunda situation att det troligen resulterar i kaos och en brådstörtad wet-exit.

Enligt mina erfarenheter är:
1. roll som säkerhet är den enda riktigt fungerande säkerhetsmetoden i kallt vatten – främst därför att jag har svårt att tänka mig någon för nöjes skull tränar wet-exits på vintern, oavsett kläder och utrustning.
2. utrustningen fundamentalt viktig. Är man klädd så att man kan rolla utan obehag i nollgradigt vatten kan man också göra det lite då och då. Att rolla är ju kul – varför avstå för att det är kallt i vattnet?
3. det viktigt för vinterpaddlare att behålla kontinuiteten under hösten, att gradvis vänja sig vid kallt vatten i lagom små steg – viktigt inte minst för att minimera risken för farlig inandningsreflex.
4. en tuiliq att föredra framför en torrdräkt därför att den dels tätar längre ut – inte runt halsen som en torrdräkt utan runt ansiktet – och dels därför att den medger viss luftcirkulation i sittbrunnen-tuiliqen och därmed bättre vädrar bort kondens och svett vid aktiv motionspaddling (men att torrdräkt plus neoprenhuva också fungerar utmärkt – om huvan sitter på även under vanlig paddling).

vinterpaddling i juni

btd; sa:
Enligt mina erfarenheter är:
1. roll som säkerhet är den enda riktigt fungerande säkerhetsmetoden i kallt vatten – främst därför att jag har svårt att tänka mig någon för nöjes skull tränar wet-exits på vintern, oavsett kläder och utrustning.

Om man ska ta detta tillbaka till diskutionen om ledarledda turer. Då bör man väl ställa sig frågan: Hur varmt i vattnet måste det vara för att man ska kunna ger sig ut som ledare med en grupp där merparten av deltagarna inte övat roll hela vintern? Utan att utsätta gruppen för allt för stora risker. Även i juni kan det ju i skärgården vara 10 grader i vattnet och alltså vinterliknande förhållanden, fast det är ju inte vinter direkt...

/Niklas

I den mån det hör hemma i den här tråden så tror jag 10 grader är en bra gräns.

Tiden då temperaturen är mellan 10 och 5 tror jag dessutom är relativt kort i "mina" vatten. Dvs ner till 10 tror jag av erfarenhet att jag "klarar mig rätt bra" men därunder kan jag lika gärna anse att det är farligt kallt, och skillnaden i tid om jag flyttar gränsen till 7 eller 8 grader blir inte så stor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg