Min kåta på 7,8 kg ger för mig en viss nyttonivå x. Onyttan av vikten ger onyttonivån y. x är för mig större än y. Tar jag en annan kåta som väger z (z är mindre än 7,8) fås en nyttonivå mindre än x, eftersom funktioner inte då bibehålls. Onyttan av vikten på den lättare kåtan är säg w (w är mindre än y). Tror att nettonyttan av den lättare kåtan också skulle ge ett positivt tal, för mig, men det talet är lägre än nettonivån för den först nämnda. Tar jag en tyngre kåta ökar för mig onyttonivån av viktökningen mer än nyttonivån av kåtan, Vid en vikt på kåtan på säg 10-12 kg skulle onyttan av vikten överstiga nyttan av kåtan eftersom ev. nya funktioner inte ger lika hög nytta på marginalen som de funktioner som finns på min kåta och ge ett negativt nettotal.
Förstår du nu?
Raskesven
Grymt bra parametrisering av onyttan och nyttan. Kan vi inte försöka utveckla analytiska funktioner för först packning, upplevd vikt, nytta osv. och sen bara generalisera så hela friluftslivet kan täckas in på något sätt. Sen kan vi köra simuleringar (kan ju driva någon modell med lite väderdata), så slipper vi bära någon packning alls. Om någon absolut vill använda excelark för simuleringen är det okej.