"Vi som har provat tycker det funkar", säger du. Snacka om skevt urval. Hurv vet du vilka som provat vad? Det finns de som provat och tycker det funkar för just deras ändamål. Sedan finns de som provat och inte tycker det funkar för just deras ändamål, bl.a. jag. Varför utgår du och flera andra som sätter så hög vikt vid lättpackning (6-7 kg?) att den som skriver att det funkar har provat, medan den som skriver att det inte alltid funkar inte har provat?.....
Huruvida det är värt att bära på de tunga grejerna kan man inte veta om man inte har provat de lätta grejerna. Och de flesta som skriver negativt om lättpackning har aldrig provat på det. Hur kan man påstå att något som man inte har provat inte fungerar? Vi som har provat har ju konstaterat att det fungerar för oss.
.....
.
Jag har provat att finna en lättare ryggsäck än min strippade Vulcan på knappt 2 kg, som klarar 30 kg lika bra. Vill också att tyget i säcken ska ha lite stadga vid packning och inte gå sönder så lätt mot vassa grenar då jag vandrar i både skog och fjäll. Visste, utan att prova, att det inte skulle gå med en silnylonpåse utan ordentlig stadga i ryggen. Så jag testade Basks Aggressor, som jag tyckte hade potential, hyfsat robust säck bortsett från ryggplattan. Testade med tjockare ryggplatta och invändig ram i bambu. Det gjorde att säcken inte ökade nästan något i vikt, efter att jag kapat diverse remmar och spännen, och istället för max ca 18 kg klarar den 24 kg. Men där är det stopp. Grundkonstruktionen är inte anpassad för det. Crux är också en relativt stabil och lätt säck, men inte heller den blir bra upp mot 30 kg. Men de som säger att det alltid går att finna lättare lösningar kan gärna tipsa mig om ett alternativ till Vulcanen, med bibehållen funktion, som är något halvkilo lättare.
Det går alltså inte för mig att minska vikten på en rygga mycket mer än till 2 kg med bibehållen funktion. Behöver heller inte ha tung övrig utrustning för att vikten ska landa på 25-30 kg. Räcker att ha med mat för tre veckor. För en del, som för mig, finns ett egenvärde att inte behöva komma i kontakt med civilisationen för att bunkra. Då går det inte att minska ex ryggans vikt mycket mer än till 2 kg.
Jackor och byxor har jag också testat. En lätt-anorak från Cabelas som väger ca 200 gram sprack alltför lätt i tyget, sak samma med motsvarande regnbyxa. Skaffade en jacka på 450 gram från brittiska Arktis som jag tyckte hade bra grund. Den kommer att fungera, efter nu tre besök hos skräddaren. Första besöket gällde förstärkning av tyg och sömmar runt fickorna. Tog en bit av vad jag hade kvar av tyget till en Fjällräven poncho, som jag klippte sönder när jag konstruerade en myggnätsdörr till kåtan ("stormmatta"). Nästa besök gällde tyg på axlar och dess sömmar och förstärka runt jackslutet där dragsnodden går, samma förstärkningstyg. Och nu efter vandring i Femundsmarka blev det att gå till skräddaren igen och byta ut dragkedjan + byta ut de alltför små klena kardborrarna till jackans vindslå. Har sytt flärparna för ärmförslutningen med grizzlytråd, och förstärkt utgången för samtliga dragsnoddar. Nu ska den nog fungera, dvs. hålla och ge samma funktion, utom att jag får vara väldigt försiktig vad gäller glödsprätt, heta kaminrör och vassa grenar, som min 850 grams TNF Cloud Peak Jacka i Taslan- hoppas jag. Nu väger jackan in på 500 gram.
Vidare har jag testat flera par "löparskor", dvs. ovansidan är som löparskor men sulan kraftigare. Salomon x-hiking och ett par nyare från Salomon. Går utmärkt med lätt packning på skogsstigar, men inte med tung packning i blandat stenskravel, block, snö, is, myr, busk, vattensjuk terräng. Där upplever jag kängor helt överlägsna, och de väger naturligtvis mer. Jag har testat, eftersom jag tidigare ibland hade med mig löparskor som lägerskor och provade att gå i dem, men finner det onödigt idag.
Vissa saker går att lätta på, andra får jag sätta en annan restriktion på. Det beror på användningsområde. Så kom inte och säg att "de som testat tycker det funkar". Det är de som testat och tycker det funkar för just deras användningsområde som skriver att det funkar. Bristen här är den ofta onyanserade generaliseringen.
Vad gäller Fjäderlätt kan jag förstå att han är lyrisk efter att enligt egen utsago ha minskat "grundpackningen" från 18 kg (varav en "sommarsovsäck" (?) på 3,2 kg), till 6-7 kg. Jag kommer aldrig att som standard kunna ha en grundpackning på 6-7 kg som passar mig och mina turer, trots att jag aldrig haft någon 3,2 kilos sovsäck jag kan byta mot en 600 grammare. Jag tycker snarast att 18 kg grundpackning varav 3,2 kg sovsäck är en extrempunkt (20 än värre), och 6-7 kg en annan extrempunkt. Ett snitt däremellan ger 12 kg grundpackning, och då håller grejorna bättre, det blir fler frihetsgrader att operera inom, ett större urval av kläder och tält med funktion som passar olika preferenser, och för en standard veckotur-10-dagarstur hamnar vikten inklusive mat och bränsle på max startvikt 20 kg, om man nu inte vill ösa på med mat och/eller har specialintressen. 20 kg i startvikt som direkt börjar minska är inte tungt så en person med vanlig styrka och flås knäar under bördan. När jag vandrar med tält landar min packning, inklusive allt utom mat, såsom fiskegrejer, kamera, kikare etc. på 12 kg. Når under 10-kilospackningen om jag bara tar vad jag "behöver", dvs. för att gå, äta, sova. Men jag gör annat också. När jag vandrar med kåtan landar min packning inklusive allt utom mat på 16-17 kg. Inte ens då ligger jag på några 18 kg, trots att jag använder relativt tåliga saker, och inte lämnar fiskegrejer, kamera etc. hemma.
Generaliseringen att eftersom det funkar för mig ska det funka för alla andra är felaktig. Man måste ta hänsyn till användningsområde och inte utgå ifrån att bara för något funkar för mig måste det funka för alla andra. Men när jag pressade Fjäderlätt på svar om vad som föredrogs (angående den gamla 5:1 myten); 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna eller 25 kg på ryggen och 1,5 kg på fötterna, blev svaret till slut inte endast att valet blev 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna, utan att löparskor alltid föredrogs. När det är så onyanserat tycker jag trovärdigheten minskar överlag.
Säg som det är istället: lättpackning, definierad som 6-7 kg grundpackning, fungerar för vissa och vissa användningsområden, men inte för andra och andras användningsområden. Preferenser är olika, nyttofunktioner är olika, den vikt som sätts vid ”lätt”, ”tåligt”, ”stadga”, ”funktion”,”vad man behöver” etc.är olika. Nyttan för mig med en kåta på 7,8 kg är högre än onyttan av vikten. Det är mina preferenser. Men jag inbillar mig inte att alla andra ska ha samma preferenser och tycka likadant.
Jag önskar att de onyanserade generaliseringarna och utgångspunkten att "de som provat tycker det funkar" kunde upphöra. Då kanske tonen vi sett i citaten från Fjäderlätts skriverier i anslutning till artikeln också upphör.
Min egen ton har inte heller alltid varit den bästa, men jag försöker skärpa mig. Svårt dock att inte bli irriterad över nämnda nedlåtande tonläge.
Raskesven