Lättvikts(r)evolution

.....
Huruvida det är värt att bära på de tunga grejerna kan man inte veta om man inte har provat de lätta grejerna. Och de flesta som skriver negativt om lättpackning har aldrig provat på det. Hur kan man påstå att något som man inte har provat inte fungerar? Vi som har provat har ju konstaterat att det fungerar för oss.
.....

.
"Vi som har provat tycker det funkar", säger du. Snacka om skevt urval. Hurv vet du vilka som provat vad? Det finns de som provat och tycker det funkar för just deras ändamål. Sedan finns de som provat och inte tycker det funkar för just deras ändamål, bl.a. jag. Varför utgår du och flera andra som sätter så hög vikt vid lättpackning (6-7 kg?) att den som skriver att det funkar har provat, medan den som skriver att det inte alltid funkar inte har provat?

Jag har provat att finna en lättare ryggsäck än min strippade Vulcan på knappt 2 kg, som klarar 30 kg lika bra. Vill också att tyget i säcken ska ha lite stadga vid packning och inte gå sönder så lätt mot vassa grenar då jag vandrar i både skog och fjäll. Visste, utan att prova, att det inte skulle gå med en silnylonpåse utan ordentlig stadga i ryggen. Så jag testade Basks Aggressor, som jag tyckte hade potential, hyfsat robust säck bortsett från ryggplattan. Testade med tjockare ryggplatta och invändig ram i bambu. Det gjorde att säcken inte ökade nästan något i vikt, efter att jag kapat diverse remmar och spännen, och istället för max ca 18 kg klarar den 24 kg. Men där är det stopp. Grundkonstruktionen är inte anpassad för det. Crux är också en relativt stabil och lätt säck, men inte heller den blir bra upp mot 30 kg. Men de som säger att det alltid går att finna lättare lösningar kan gärna tipsa mig om ett alternativ till Vulcanen, med bibehållen funktion, som är något halvkilo lättare.

Det går alltså inte för mig att minska vikten på en rygga mycket mer än till 2 kg med bibehållen funktion. Behöver heller inte ha tung övrig utrustning för att vikten ska landa på 25-30 kg. Räcker att ha med mat för tre veckor. För en del, som för mig, finns ett egenvärde att inte behöva komma i kontakt med civilisationen för att bunkra. Då går det inte att minska ex ryggans vikt mycket mer än till 2 kg.

Jackor och byxor har jag också testat. En lätt-anorak från Cabelas som väger ca 200 gram sprack alltför lätt i tyget, sak samma med motsvarande regnbyxa. Skaffade en jacka på 450 gram från brittiska Arktis som jag tyckte hade bra grund. Den kommer att fungera, efter nu tre besök hos skräddaren. Första besöket gällde förstärkning av tyg och sömmar runt fickorna. Tog en bit av vad jag hade kvar av tyget till en Fjällräven poncho, som jag klippte sönder när jag konstruerade en myggnätsdörr till kåtan ("stormmatta"). Nästa besök gällde tyg på axlar och dess sömmar och förstärka runt jackslutet där dragsnodden går, samma förstärkningstyg. Och nu efter vandring i Femundsmarka blev det att gå till skräddaren igen och byta ut dragkedjan + byta ut de alltför små klena kardborrarna till jackans vindslå. Har sytt flärparna för ärmförslutningen med grizzlytråd, och förstärkt utgången för samtliga dragsnoddar. Nu ska den nog fungera, dvs. hålla och ge samma funktion, utom att jag får vara väldigt försiktig vad gäller glödsprätt, heta kaminrör och vassa grenar, som min 850 grams TNF Cloud Peak Jacka i Taslan- hoppas jag. Nu väger jackan in på 500 gram.

Vidare har jag testat flera par "löparskor", dvs. ovansidan är som löparskor men sulan kraftigare. Salomon x-hiking och ett par nyare från Salomon. Går utmärkt med lätt packning på skogsstigar, men inte med tung packning i blandat stenskravel, block, snö, is, myr, busk, vattensjuk terräng. Där upplever jag kängor helt överlägsna, och de väger naturligtvis mer. Jag har testat, eftersom jag tidigare ibland hade med mig löparskor som lägerskor och provade att gå i dem, men finner det onödigt idag.

Vissa saker går att lätta på, andra får jag sätta en annan restriktion på. Det beror på användningsområde. Så kom inte och säg att "de som testat tycker det funkar". Det är de som testat och tycker det funkar för just deras användningsområde som skriver att det funkar. Bristen här är den ofta onyanserade generaliseringen.

Vad gäller Fjäderlätt kan jag förstå att han är lyrisk efter att enligt egen utsago ha minskat "grundpackningen" från 18 kg (varav en "sommarsovsäck" (?) på 3,2 kg), till 6-7 kg. Jag kommer aldrig att som standard kunna ha en grundpackning på 6-7 kg som passar mig och mina turer, trots att jag aldrig haft någon 3,2 kilos sovsäck jag kan byta mot en 600 grammare. Jag tycker snarast att 18 kg grundpackning varav 3,2 kg sovsäck är en extrempunkt (20 än värre), och 6-7 kg en annan extrempunkt. Ett snitt däremellan ger 12 kg grundpackning, och då håller grejorna bättre, det blir fler frihetsgrader att operera inom, ett större urval av kläder och tält med funktion som passar olika preferenser, och för en standard veckotur-10-dagarstur hamnar vikten inklusive mat och bränsle på max startvikt 20 kg, om man nu inte vill ösa på med mat och/eller har specialintressen. 20 kg i startvikt som direkt börjar minska är inte tungt så en person med vanlig styrka och flås knäar under bördan. När jag vandrar med tält landar min packning, inklusive allt utom mat, såsom fiskegrejer, kamera, kikare etc. på 12 kg. Når under 10-kilospackningen om jag bara tar vad jag "behöver", dvs. för att gå, äta, sova. Men jag gör annat också. När jag vandrar med kåtan landar min packning inklusive allt utom mat på 16-17 kg. Inte ens då ligger jag på några 18 kg, trots att jag använder relativt tåliga saker, och inte lämnar fiskegrejer, kamera etc. hemma.

Generaliseringen att eftersom det funkar för mig ska det funka för alla andra är felaktig. Man måste ta hänsyn till användningsområde och inte utgå ifrån att bara för något funkar för mig måste det funka för alla andra. Men när jag pressade Fjäderlätt på svar om vad som föredrogs (angående den gamla 5:1 myten); 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna eller 25 kg på ryggen och 1,5 kg på fötterna, blev svaret till slut inte endast att valet blev 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna, utan att löparskor alltid föredrogs. När det är så onyanserat tycker jag trovärdigheten minskar överlag.

Säg som det är istället: lättpackning, definierad som 6-7 kg grundpackning, fungerar för vissa och vissa användningsområden, men inte för andra och andras användningsområden. Preferenser är olika, nyttofunktioner är olika, den vikt som sätts vid ”lätt”, ”tåligt”, ”stadga”, ”funktion”,”vad man behöver” etc.är olika. Nyttan för mig med en kåta på 7,8 kg är högre än onyttan av vikten. Det är mina preferenser. Men jag inbillar mig inte att alla andra ska ha samma preferenser och tycka likadant.

Jag önskar att de onyanserade generaliseringarna och utgångspunkten att "de som provat tycker det funkar" kunde upphöra. Då kanske tonen vi sett i citaten från Fjäderlätts skriverier i anslutning till artikeln också upphör.

Min egen ton har inte heller alltid varit den bästa, men jag försöker skärpa mig. Svårt dock att inte bli irriterad över nämnda nedlåtande tonläge.

Raskesven

Lättpackningsforum

Säg som det är istället: lättpackning, definierad som 6-7 kg grundpackning, fungerar för vissa och vissa användningsområden, men inte för andra och andras användningsområden. Preferenser är olika, nyttofunktioner är olika, den vikt som sätts vid ”lätt”, ”tåligt”, ”stadga”, ”funktion”,”vad man behöver” etc.är olika. Nyttan för mig med en kåta på 7,8 kg är högre än onyttan av vikten. Det är mina preferenser. Men jag inbillar mig inte att alla andra ska ha samma preferenser och tycka likadant.

Raskesven

Lättpackningsforumet är en utmärkt plats att få tips om ny utrustning eller nya sätt att optimera vilken utrustning som behöver tas med- allt med det gemensamma temat att om man packar och klär sig lätt så kan man få en lättare och behagligare vandring. Fjäderlätt har bidragit till att sprida tips om detta.

Andra forum kan handla om fjällvandring, med tyngdpunkten på nordiska fjäll, eller om helt andra teman som t.ex. SAAB9000. Jag har dock inte stött på hetsiga diskussioner i dessa forum där det efterfrågas en neutral inställning till fjällen vs Himalaya eller att Volvoägare kräver att de som diskuterar olika sätt att meka med sin SAAB9000 ska erkänna att andra föredrar Volvo.

Det är en springande punkt i de diskussioner som är mest infekterade på lättpackningsforumet att en del av någon anledning tycker att inläggen ska ha en neutral inställning till att packa lätt och att man förväntas framföra en brasklapp att det "fungerar för vissa och vissa användningsområden, men inte för andra och andras användningsområden" när lätta lösningar diskuteras. Grundtemat är faktiskt lättpackning och man ska nog inte räkna med att tyngre alternativ framhävs eller förespråkas av alla som tycker att lättpackning är en god idé.

Varför utgår du och flera andra som sätter så hög vikt vid lättpackning (6-7 kg?) att den som skriver att det funkar har provat, medan den som skriver att det inte alltid funkar inte har provat?

Jag utgår inte från det, jag konstaterar det. Visst finns det undantag, men de allra flesta som skriver negativt om lättpackning brukar klart och tydligt deklarera att de aldrig i livet skulle prova eftersom det VET att det inte funkar.

Men de som säger att det alltid går att finna lättare lösningar kan gärna tipsa mig om ett alternativ till Vulcanen, med bibehållen funktion, som är något halvkilo lättare.

Lättpackning handlar om att lätta på HELA packningen. Att hitta en lättare ryggsäck för att kunna bära samma tunga packning är inte lättpackning.

Varför lätta ryggsäcken 1 kg så totalvikten på packningen minskar från 30 kg till 29 kg, när du istället skulle kunna minska vikten på alla prylar med 10% och spara 3 kg?

Lättpackning handlar också om att tänka annorlunda. Att inte göra på samma sätt som man brukar, eftersom man vill få ner vikten.

Med andra ord kan man acceptera att röra sig lite försiktigare i naturen, för att inte de lätta och ömtåligare plaggen ska gå sönder.

Det handlar alltså inte bara om att byta ut utrustningen.

Vi vet oxså att man kan vistas i naturen med minimalutrustning, men att varje komforthöjare även adderar på bärvikten. (Jmf gärna Rogers jägare med STFs 60-tals packplaner 7kg mot 25-30kg)
Låser man sig vid sidoutrustning av viss vikt, har man oftast låst även resten av tänket.
Fila, fila gäller helheten, m a o allt till del även egna vägval och ändrad försiktighetsgrad, därvid ligger mycket av trösklarna.
Att minska min fotoväska från 5 till 2,5kg (Kolfiberstativ, Di-kamera) är nästa steg jag skall ta, jag sparar till det.....
Att behålla viktupplysningarna om vad vi tidigare brukat gör att men viss vilja och en del pekunjära medel/tid och symskin kan vikterna krympas....
Återigen är excelarket och gramvågen bra hjälpredor. Men framförallt behövs ett öppet sinnelag.
En del verkar beredda gräva ner hälarna......synd på en god ide'.

seobserver:

Jag tror inte någon gräver ner hälarna och är motståndare till lättpackning av ren princip - verkar rätt korkat i så fall.

Jag tror snarare att det handlar om egna prioriteringar, jag tycker alla uppslag och förslag till lättpackning är jättebra. Ger många idéer och olika synvinkar men till syvende och sist gör jag mitt val från mina krav och kriterier.

tex
Ett 7mm cellplast liggunderlag är lättare än min "luftmadrass" men jag kommer aldrig SOVA BEKVÄMT på det. Alltså är de 425g extra jag bär värt extravikten.

Desamma gäller min ryggsäck, väger 1500g mer än min Vapor Trail men det sköna bärsystemet gör att jag tar den ökningen, osv.

Vad gäller sovsäck är det enklare, där kan man få lätt vikt som möter mina komfortkrav - har en WM Megalite, osv.

Man måste acceptera att alla har olika preferenser och krav på sin utrustning, dessutom finns det ingen absolut sanning om vad som är rätt eller fel - helt upp till användaren och jag tror de flesta av oss härinne är så pass intresserade att valen av utrustning är väl avvägda för att passa just oss själva ur alla perspektiv, ekonomi, komfort, vikt, etc.

......

Lättpackning handlar om att lätta på HELA packningen. Att hitta en lättare ryggsäck för att kunna bära samma tunga packning är inte lättpackning.

Varför lätta ryggsäcken 1 kg så totalvikten på packningen minskar från 30 kg till 29 kg, när du istället skulle kunna minska vikten på alla prylar med 10% och spara 3 kg?
.....
QUOTE]
Som jag skrev behöver man inte ha tung utrustning i övrigt för att landa på 30 kg. Det räcker att ha mat för lång tid med sig. Svårt att lätta på den vikten med 10 procent.

Raskesven

Lättpackningsforumet är en utmärkt plats att få tips om ny utrustning eller nya sätt att optimera vilken utrustning som behöver tas med- allt med det gemensamma temat att om man packar och klär sig lätt så kan man få en lättare och behagligare vandring. Fjäderlätt har bidragit till att sprida tips om detta.

Andra forum kan handla om fjällvandring, med tyngdpunkten på nordiska fjäll, eller om helt andra teman som t.ex. SAAB9000. Jag har dock inte stött på hetsiga diskussioner i dessa forum där det efterfrågas en neutral inställning till fjällen vs Himalaya eller att Volvoägare kräver att de som diskuterar olika sätt att meka med sin SAAB9000 ska erkänna att andra föredrar Volvo.

Det är en springande punkt i de diskussioner som är mest infekterade på lättpackningsforumet att en del av någon anledning tycker att inläggen ska ha en neutral inställning till att packa lätt och att man förväntas framföra en brasklapp att det "fungerar för vissa och vissa användningsområden, men inte för andra och andras användningsområden" när lätta lösningar diskuteras. Grundtemat är faktiskt lättpackning och man ska nog inte räkna med att tyngre alternativ framhävs eller förespråkas av alla som tycker att lättpackning är en god idé.
Behöver inte hålla en neutral ton, men tonen behöver heller inte vara nedlåtande. Läs citaten från Fjäderlätt som ges i tråden. Tycker du den tonen uppmuntrar till bra diskussioner? Det är ju på grund av tonen dessa lättpackningstrådar blir tråkiga. Det är inte lättpackning i sig jag eller andra vänder oss mot utan tonen.

Raskesven

Vi vet oxså att man kan vistas i naturen med minimalutrustning, men att varje komforthöjare även adderar på bärvikten. (Jmf gärna Rogers jägare med STFs 60-tals packplaner 7kg mot 25-30kg)
Låser man sig vid sidoutrustning av viss vikt, har man oftast låst även resten av tänket.
Fila, fila gäller helheten, m a o allt till del även egna vägval och ändrad försiktighetsgrad, därvid ligger mycket av trösklarna.
Att minska min fotoväska från 5 till 2,5kg (Kolfiberstativ, Di-kamera) är nästa steg jag skall ta, jag sparar till det.....
Att behålla viktupplysningarna om vad vi tidigare brukat gör att men viss vilja och en del pekunjära medel/tid och symskin kan vikterna krympas....
Återigen är excelarket och gramvågen bra hjälpredor. Men framförallt behövs ett öppet sinnelag.
En del verkar beredda gräva ner hälarna......synd på en god ide'.
Vet inte om du med "en del" åsyftar mig, men eftersom du skrev inlägget direkt efter mitt antar jag det. Tyckte jag gav flera exempel på hur jag försöker lätta min packning och varför det av olika anledningar inte alltid går hur mycket som helst . Tycker inte det är att "gräva ner hälarna". Det kallas nyansering.

Raskesven

Men ta bara en mening som "Nyttan för mig med en kåta på 7,8 kg är högre än onyttan av vikten.".

Du menar alltså på fullt allvar att det är vikten hos kåtan som ger nyttan? Så om du kunde lätta på vikten på kåtan med 2 kg så skulle den inte längre vara lika nyttig?

Nej, det tror jag inte du gör, men det är så du formulerar dig.

Jag tror du menar att du vill ha bekvämligheten som kåtan ger, men det är som sagt var inte det du skriver. Men om så är fallet så skulle du alltså kunna fokusera på att få kåtan lättare.

Sen verkar du haka upp dig på att lättpackning skulle ha nån slags viktgräns. Det ställer jag mig också väldigt frågande till var du fått det från, eftersom jag och många andra envist hävar att lättpackning handlar om att tänka annorlunda.

Det är fullt möjligt att en lättpackning kan väga 30 kg, men det är då antagligen ganska extrema omständigheter. Visst kan det vara fullt möjligt att komma upp i så mycket med mat. Men maten äter man upp. Vikten kommer alltså att minska. Och följer man då lättpacknings-tänket så är det onödigt att ha en ryggsäck som är bekväm för 30 kg, om man inte bär på den vikten hela tiden. Tar man en ryggsäck som är 1 kg lättare blir det kanske jobbigt att bära de första dagarna, men varefter maten äts upp blir det lättare och bekvämare och i och med att grundvikten är 1 kg lägre så kommer packningen att vara lättare.

Det går inte att försöka plocka russinen ur kakan när det gäller lättpackning, man måste se över HELA "paketet". Och lättpackning är en process som fortgår hela tiden. Man försöker ändra nån detalj här och nån detalj där, man tittar på andras lösningar och provar. Att avfärda något för att det inte funkade förut är dumt, eftersom det hela tiden kommer nya produkter och lösningar så kanske det som inte fungerade förut faktiskt fungerar idag.

Hur kommer det sig att nästan alla trådar i forumet Lättpackning till slut handlar om att lättpackare ska acceptera att andra inte vill packa lätt?

Varför slutar trådarna aldrig med att man ska acceptera att de som packar lätt vill det?

Vem menar du det är som inte vill packa lätt? Bara för att någon förkastar ditt sätt att packa innebär inte att de inte vill packa lätt. Det innebär bara att de föredrar andra lösningar som passar deras behov bättre.

Det är liknande resonemang som man ofta hör från rökare: De anser att det inskränker på deras personliga frihet att inte få röka. Det har aldrig fallit dem in att deras rökande inskränker på andras personliga frihet.

På vilket sätt inskränks din personliga frihet av att någon väljer en tyngre ryggsäck än dig? Eller på vilket sätt inskränks din personliga frihet av att någon väljer ett lättare tält än dig? Uppnås den totala friheten när alla har identiska packningar?

Senast ändrad:
Men ta bara en mening som "Nyttan för mig med en kåta på 7,8 kg är högre än onyttan av vikten.".

Du menar alltså på fullt allvar att det är vikten hos kåtan som ger nyttan? Så om du kunde lätta på vikten på kåtan med 2 kg så skulle den inte längre vara lika nyttig?

Testa att läsa citatet en gång till precis som det är utan att göra egna tolkningar.

Nej, det tror jag inte du gör, men det är så du formulerar dig.

Jag tror du menar att du vill ha bekvämligheten som kåtan ger, men det är som sagt var inte det du skriver. Men om så är fallet så skulle du alltså kunna fokusera på att få kåtan lättare.
.....
Min kåta på 7,8 kg ger för mig en viss nyttonivå x. Onyttan av vikten ger onyttonivån y. x är för mig större än y. Tar jag en annan kåta som väger z (z är mindre än 7,8) fås en nyttonivå mindre än x, eftersom funktioner inte då bibehålls. Onyttan av vikten på den lättare kåtan är säg w (w är mindre än y). Tror att nettonyttan av den lättare kåtan också skulle ge ett positivt tal, för mig, men det talet är lägre än nettonivån för den först nämnda. Tar jag en tyngre kåta ökar för mig onyttonivån av viktökningen mer än nyttonivån av kåtan, Vid en vikt på kåtan på säg 10-12 kg skulle onyttan av vikten överstiga nyttan av kåtan eftersom ev. nya funktioner inte ger lika hög nytta på marginalen som de funktioner som finns på min kåta och ge ett negativt nettotal.

Förstår du nu?

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
camoscio Evolution 2p2D2V Lättpackning 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg