Lättväckt?

(klipp)

Möter inte stugvärdarna mest relativt lättpackade stugtursvandrare?

...

Inte i Nallostugan...där kommer det många tältvandrare, de flesta faktiskt...och de stannar till lite, pratar, vill veta lite om olika vägval etc...och går vidare. Sen har jag själv vandrat i ca 25 år i svenska och norska fjäll, har samma intryck. faktiskt..;).

Med undantag som sagts tidigare för nybörjare/oerfarna och sådana som har ett specialintresse. Själv har jag gått från nybörjare till specialintresse ;).

Häls,

//J

Innan nån klok vandrare ställer frågan vill jag offentligen dementera att vi har betalat vår gamle kompis, medieläraren Roland, för att skapa den här diskussionen som ett experiment i att ladda vårt varumärke med positiva värden. ;)
Men vi skickar en gnuggistatuering (eller vad det nu blir) som tack.
Martin, om jag får en självlysande fjäderlättring som jag kan titta på under mörka nätter under en tarp så är jag nöjd :)

Det är intressant att ta del av packningsvikterna i Fjällräven Classic (kolla Fjäderlätts hemsida), mitt intryck är att de flesta där inte gick med särskilt tung packning.

Det är också det intryck jag har efter många år i svenska och norska fjäll. Har en kompis som varit stugvärd två säsonger i Nallo som håller med mig på den punkten. Och hon har sett och pratat med hundratals vandrare i olika ålder och av olika kön. Folk tar med sig det nödvändigaste men försöker inte alls bära tyngre än man tycker är bekvämt.

//J

Enligt Jörgens artikel bar classicerna 15 kg i snitt. Har jag fattat rätt var turen 3 dagar.
Då är 15 kg fanimej tungt. Det är strax under min startvikt för 10 dagar i fjällen
eller 8 dagar på kontinenten, med dryga matportioner, tusen kartor och lite extra kläder för hemresan. Och jag har tvåväggstält och ryggsäck med styv ryggplatta.

Att flertalet inte går in för att bära tungt är väl tämligen självklart, men intressantare
än uppgiften att "Folk tar med sig det nödvändigaste men försöker inte alls bära tyngre än man tycker är bekvämt" är lite mindre intressant än uppgifter i siffror.
Att många inte tycker
att det är tungt och klarar det (tills vidare) är en annan sak. Jag har orkat att gå med c:a 22 kg i Pyreneerna (jag var då 52) men är inte längre nöjd med att bara orka.

Det är utbrett (och "utbrett" betyder inte nödvändigtvis "majoritet") med packningar på 20-30 kg; jag har stått vid Storulvån och lyssnat när diverse vandringssällskap vägde och jämförde, "oj, 26 kg", osv.
När jag talat med andra om startvikt på 16 kg har jag fått kommentarer som "men då ingår väl inte maten?".

Tror du Utemagasinets uppgift om 20 kg för en veckotur är gripen ur luften? Redaktören kunde underbygga den med tunga fakta när jag mailade. Varför är det så svårt att få tag i rymliga ryggsäckar under 2 kg (tills nyligen) i Sverige, och varför hittar jag knappt någon över 45 liter i Frankrike?

Senast ändrad:
Till skillnad från de s.k. tungpackarna då eller? Vad gör de när de inte bär omkring på tunga ryggsäckar? Ligger i dvala för att klara av strapatserna och att bära sina tältkåtor? Vad är det som hindrar oss, som inte behöver borra hål i tandborsten och som föredrar en riktig sovsäck före en quilt (eller oss som idkar uteliv på vinterfjället), från att deltaga i nämnda aktiviteter? Jag tränar 5-6 dagar i veckan, utan att vara UL-packare, blir inte jag vältränad över hela kroppen då? I så fall vilken del tränas?

Ursäkta om jag drev saker till sin spets, men det här var det skummaste inlägget jag hittills (ganska kort tid iofs) sett.

Intressant med människor som reagerar med sina färdiga reaktioner och sedan kommenterar
dessa istället för det sagda. Men jag avstår från socialpsykologiska funderingar.

Så, så, nu tar vi det lilla lugna

Men jag avstår från socialpsykologiska funderingar.

HAHAHAHA! Ja ska man skratta eller, eller, skratta?

Kan inte bestämma vad som är roligast, att du överhuvudtaget dristar dig till att säga en sån sak, alltså att erbjuda socialpsykologiska funderingar baserat på inlägg på ett internetforum, eller att du skriver en så sak på en lördagskväll. Hur var det nu, socialpsykoliska funderingar?

Dags för dig att tänka till lite, detta är ett klart övertramp. Vad är det som får dig så irriterad? Att någon driver med lättpackarna, på samma sätt som lättpackningen driver med gängse packare? Är det lite jobbigt? Eller att någon reagerar på din lilla post? Kanske dags för dig att göra en socialpsykologisksjälvrannsakan, vad är det som får dig att behöva hävda dig genom att säga något sådant? Tror knappast du hade kastat ur dig en dylik sak under ett samtal irl, så jag förstår inte varför du tycker det passar på ett forum. Nog dags för dig att ta en liten funderare.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg