Lättväckt?

Vad var frågan nu igen?

Tråden börjar bli lite fransig, men det är ju lätt att komma bort från ursprunget när man inte vet vad det handlar om. Säger karln nånting alls i sin artikel?

Tämligen neutral

Har igentligen ingen större åsikt i detta ärende, mer än att var och en avgör väl själv om-
han/hon vill packa lätt lr tungt.... och vill man nu förkovra sig i endera så är det väl ändå upp till individen..

Själv sätter jag ingen etikett på mitt packande, ibland blir det lätt, och ibland inte... :)

Men ändå så läser jag vidare och undrar när trådstartaren ska komma med en kommentar?! :)

//MD

Men ändå så läser jag vidare och undrar när trådstartaren ska komma med en kommentar?! :)
//MD

Och de lätt packade typerna har inte direkt bidragit med någon programförklaring. Väntar med spänning. Jag är en av de som konstaterade förvånat att Utsidan, som annars brukar hålla forumet strikt från reklam, tillät dessa gossar att exponera sin fjäderlätta rörelse utan kommentarer.

Å andra sidan anser jag att man inte bör ha munkavle bara för att man råkar jobba för ett visst företag inom branschen, men man ska vara tydlig med sina lojaliteter, och det är ju dessa gossar.

Anders - mycket lätt packad efter en tvåpinnarspilsner

Jag föreslår att ni som inte har läst reglerna eller behöver uppdatera er om vad där står läser dessa:
http://www.utsidan.se/cldoc/7228.htm

Där står bla i klartext
"Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats"

samt

"Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta."

Uppenbarligen är det så att Fjäderlätt och utsidan har ett avtal.

Sedan kan man diskutera om "Fjäderlätt" är en sida med kommersiellt (ekonomiskt) syfte!
Jag ser det snarare som en blogg som har i syfte att informera oss andra.
Inte en enda gång har jag sett dem sälja något för att tjäna på det.

Jo visst har det diskuterats ett "lättvikts-märke" men detta skall i så fall säljas till självkostnadspris.

Många medlemmar har en länk till sina egna hemsidor i sina profiler och det verkar inte någon ha några problem med. Så även "fjäderlättarna".

Jag ser faktiskt ingen skillnad eller något problem med detta!

//Peter

Nu har jag iofs bara orkat läsa första och sista inlägget (för mycket paddling, för lite icke jobbrelaterad tid framför datorn på sistone), men säljs det inte en bok? Det är iallafall det trådskaparen nämner.

Håller med om att detta med Lättpackning börjar bli lite tjatigt. Nått nytt är det ju knappast. Kanske är det nya att lägga 3 ggr så mycket tid på att skriva och läsa om lättprylar som en normal fjällsvenson lägger på att vara ute? Skriva teoretiska listor med total packvikt och ta fram modeller för hur man ska räkna vikt på fötterna respektive ryggen? Pust och suck! Var glad att detta har fått ett eget forum, så kan alla vara nöjda.

Nu har jag iofs bara orkat läsa första och sista inlägget (för mycket paddling, för lite icke jobbrelaterad tid framför datorn på sistone), men säljs det inte en bok? Det är iallafall det trådskaparen nämner.

Jo det är ju faktiskt sant!
Jag äger ju t.o.m boken... :)

Men allt annat stämde nog ;)

//Peter

PS. För övrigt en bra/intressant bok. DS

Senast ändrad:
Jag föreslår att ni som inte har läst reglerna eller behöver uppdatera er om vad där står läser dessa:
http://www.utsidan.se/cldoc/7228.htm

Där står bla i klartext
"Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats"

samt

"Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en kommersiell verksamhet. Vi kan komma att ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna, utan att först meddela detta."

Uppenbarligen är det så att Fjäderlätt och utsidan har ett avtal.

Sedan kan man diskutera om "Fjäderlätt" är en sida med kommersiellt (ekonomiskt) syfte!
Jag ser det snarare som en blogg som har i syfte att informera oss andra.

Jo visst har det diskuterats ett "lättvikts-märke" men detta skall i så fall säljas till självkostnadspris.

Många medlemmar har en länk till sina egna hemsidor i sina profiler och det verkar inte någon ha några problem med. Så även "fjäderlättarna".

Jag ser faktiskt ingen skillnad eller något problem med detta!

//Peter

Så där ska det vara. Jag hade helt galet fel. *Skrapar med foten och skäms* Och mitt fel grundade sig i att jag hade helt fel bild av utsidans forum. Eller jag hade ingen egentlig bild alls utan förutsatte hjärnslött bara vissa saker, lite här och lite där ifrån från olika forum. Nu har jag en bild och vet vad utsidans forum är,. Det tog inte alls långt tid att forma den men det var ändå tvunget att göras :)

Tycker det är ganska hög tid att skjuta myten om tungpackaren i sank nu.

Vari består den myten, och vilka har odlat den?

Jag skulle för egen del säga att det är ett utbrett fenomen att packa tungt för en fjälltur
(vilket inte betyder "allmän sanning"), ofta kanske för att man kopierat en packningslista nånstans eller för att man vill gardera sig mot precis allt.
(Obs. t ex att Utemagasinets ryggsäckstest för en del år sen tog för givet att normalpackningen på en veckotur är 20 kg.)

Det beror också bland annat på att verkningarna av en tung packning
(på vandring) inte är så omedelbara i skandinaviska fjäll som de kan vara på Korsika eller på kontinenten där terrängen är genomsnittligt brantare och riskerna även på normaletapper är fler och större.

I Frankrike har jag kanske 15 kg på ryggen, med 8 dagars mat (mycket mat), gas för 12-14 dagar och tusen kartor, vid turens start, (i Norge räcker 15 kg i åtm. 10 dagar),
och där anses jag vara tämligen "chargé". Där är förstås metoden oftast att vandra mellan stugor. Jag har blivit uppmanad att skicka hem mitt tält, ty stugor finns ju överallt. Man kunde alltså inte föreställa sig att den som gick tre steg irad på GR5 kunde tänkas avvika från leden.
Eftersom det vore extremt avvikande.

När jag nu senast frågade bergsguiderna i Bardonecchia (Italien)
om Susa-dalens Alta Via spärrade de upp ögonen när jag sa att jag tänkt tillbringa alla nätter i TÄLT. Man anses ofta vara nästintill dåre om man bär mer än 10 kg.

Nu är det ju så att det man gör av vana eller bara tagit över, och alltså inte riktigt tänkt igenom, det försvarar man gärna, genom att håna det man uppfattar som avvikande, gärna med fullkomligt lögnaktiga argument. När jag en gång skrev om min tanke att ersätta "lägerskor" med packpåsar (vilket jag med framgång tillämpade på min senaste tur - påsarna var vattentäta) hånades jag för att jag tänkte vada med påsar på fötterna. Ja, det var ju onekligen lättare att håna, så det var väl bara att hitta på.

En gång ville jag köpa en ny räggsäck. Min gamla var på upphällningen; den rymde 80 liter och vägde 2.1. När expediten hämtade en 65-litersrygga på 2.7 kg och jag påpekade det lite absurda övergick han till att håna mig. Han fick inget sålt.

Jag undrar om något annat forum än detta har så många inlägg som avhånar forumets syfte.
Hur ofta läser man i Fjällvandring att fjällvandring börjar bli tjatigt eller att fjällvandrare borde träna sin fantasi så att de inte behöver anstränga miljön med sin närvaro?

Det är verkliga fenomen, inga myter. Men jag skulle inte tala om "tungpackare" för det. Kollektiviserande etiketter är inte riktigt min stil. Å andra sidan känner jag inget behov att fingradera dumheten.

Vad Gustavs enkät visar är väl att nästan hälften av de svarande besöker forumet därför att de är viktsmedvetna, söker idéer och/eller delar med sig. Vad den också antyder är att en förbluffande stor andel är sådana som knappast har något positivt intresse av forumets ämne.
Undras vad utfallet hade blivit i ett allmännare forum?

Vari består den myten, och vilka har odlat den?

Jag skulle för egen del säga att det är ett utbrett fenomen att packa tungt för en fjälltur
(vilket inte betyder "allmän sanning"), ofta kanske för att man kopierat en packningslista nånstans eller för att man vill gardera sig mot precis allt.
(Obs. t ex att Utemagasinets ryggsäckstest för en del år sen tog för givet att normalpackningen på en veckotur är 20 kg.)

Det är intressant att ta del av packningsvikterna i Fjällräven Classic (kolla Fjäderlätts hemsida), mitt intryck är att de flesta där inte gick med särskilt tung packning.

Det är också det intryck jag har efter många år i svenska och norska fjäll. Har en kompis som varit stugvärd två säsonger i Nallo som håller med mig på den punkten. Och hon har sett och pratat med hundratals vandrare i olika ålder och av olika kön. Folk tar med sig det nödvändigaste men försöker inte alls bära tyngre än man tycker är bekvämt.

Det är mitt intryck att bära tungt inte är något utbrett fenomen alls faktiskt, inte mer än man kan förvänta sig med tanke på att en viss andel är nybörjare, en viss andel mindre viktkänsliga och en viss andel har specialintressen som ger högre vikt.

Därmed inte sagt att det är ointressant att diskutera/tipsa om hur man kan få ner sin packningsvikt. Men att det skulle vara något nytt eller något ljus i ett packningsmörker (som man ibland kan få intryck av) tycker jag är överdrivet.

T o m i lumpen inpräntades vikten av att bära en så slimmad personlig utrustning som möjligt. Använder faktiskt samma packlista idag. Det enda jag tagit bort är det extra paret kortkallingar (har bara de jag bär på kroppen) och gymnastikskorna (använder alltid vandringsskorna). Sen finns det inte så mycket mer att skära faktiskt ....

Häls,

//J

Senast ändrad:
Mitt samvete tynger mig något eftersom jag känner mig skyldig till tungpackningsdebatten med mitt kanske något överdrivna uttalande om folks sjuttioliterryggor. Synd att den här tråden om fjäderlättarna helt plötsligt handlar om hurvida det överhuvudtaget finns annat än lättpackare.

Det är intressant att ta del av packningsvikterna i Fjällräven Classic (kolla Fjäderlätts hemsida), mitt intryck är att de flesta där inte gick med särskilt tung packning.
//J
Men Classic tar ju i snitt tre dagar och är för många en tävling. Kan inte det sänka snittet?
Har en kompis som varit stugvärd två säsonger i Nallo som håller med mig på den punkten.
//J
Möter inte stugvärdarna mest relativt lättpackade stugtursvandrare?
T o m i lumpen inpräntades vikten av att bära en så slimmad personlig utrustning som möjligt.
//J
Vet inte i hur många trådar jag läst om hur lumpen har gjort långvandrande tungpackare av folk. Men vad vet jag, psykologen rekommenderade frisedel....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg