Jag tror att de flesta sover bättre på en 9cm downmat än på ett tunt cellplast liggunderlag. Sen är det en avvägning mellan vikt och komfort och en personligt fundering om det är jobbigare att bära det tyngre liggunderlaget eller om det är jobbigare att sova på det tunnare.
Precis. Och en del av lättviktstänket är ju att fundera på vad man gör mest. Om man tillbringar största delen av tiden i lägret, med att ligga på sitt sköna liggunderlag, då är det klart att det inte gör så mycket att det väger. Men om man ägnar största delen av tiden åt att bära på det blir situationen en helt annan.
Det är klart att jag tar med självuppblåsande liggunderlag när vi campar på campingplatser med bilen. Då har vi även ett stort tungt familjetält. Men det är ju bara för att jag slipper släpa på det.
De som är anti-lättpackning brukar påstå att lätt utrustning inte fungerar, eller är dålig, är en säkerhetsbrist osv. Argumenten brukar vara otaliga.
Lättpackare säger inte att tung utrustning är dålig eller inte fungerar, vi säger bara att den är tung och att det kanske inte är värt att släpa den.