Det är synd att vi inte kan diskutera utrustning utan att blanda in känslor i debatten. Många känner kanske ett behov av att rättfärdiga sina egna val och hamnar då i försvarsposition. Har man köpt en ryggsäck för 4000kr vill man inte höra att det inte är det bästa som finns.
Tyvärr reagerar många lättpackare på samma sätt och angriper de som medvetet valt tyngre utrustning. All utrustning har sina för och nackdelar och ibland kan ett tyngre alternativ vara bättre att bära även om det ofta går bra med ett lätt.
Jag försöker alltid att väga vikten på något mot nyttan av det och inte fastna vid siffror och tabeller. Men lättare och framförallt mer medveten packning åt folket =)
Ett av skälen till den ofta hånfulla inställningen till lättpackningstänkandet är väl att det är ett
tänkande. Man packar lätt med hjärnan men bär tungt med kroppen.
Jag har nu inte märkt att de som hittat lättare lösningar hånar eller angriper dem som - oftast av vana eller fördom - använder tyngre. Några är beredda att ge råd.
Själv bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör, men frågar någon här om han ska ha en 80- eller 90-literssäck på en 10-dagars fjällvandring, eller
om han ska Lundhags Synchro eller Meindl Island Pro påpekar jag gärna att min säck är på knappt 60 liter och väger 1.2-1.3 kg (med regnskydd), att mina fotknölshöga skor, 1.1 kg paret, som jag använt i 7 länder, räcker till mina sladdriga fotleder (och exceptionellt dåliga balans) och att det inte finns leder mellan fotknölarna och knäna. Sen får folk göra vad de vill av informationen.
Jag gör också vad jag vill av tillgänglig information. Jag har t ex ännu inte fastnat för ngt lättviktsalternativ till mitt Akto, eftersom jag av olika skäl vill ha golv och absid. Och, apropå på en del andra inlägg här, så nog tycker jag att det redovisas rätt ärligt att t ex golvlösa alternativ kräver mer omsorg i valet av lägerplats. En nog värdefull upplysning för mig som på min senaste vandring i Schweiz hade åtskilligt bryderi ändå att hitta läger. Det handlade ibland om timmar.
Det enda som är värt att angripa är felinformation. Ännu för c:a fem år sen hade alla ryggsäckar som vägde mindre än 2.5 kg otillräckliga bärsystem enligt Utemagasinet (de bara visste det; likaså vägrade de vid minst ett tillfälle att testa låga vandringsskor eftersom de
visste att sådana gav otillräckligt vriststöd).
Ett ryggsäckstest inleddes med deklarationen att man på en veckovandring i fjällen måste räkna med att bära 20 kg! Nyss informerades en nybörjare här om hur otroligt viktigt det är att byta kläder från topp till tå på lägret och det trodde jag själv onödigt länge. Numera byter jag närmast kroppen vid läggdags.
Man måste även byta skor på lägret och inte heller det gör jag.
Jag delar med mig av erfarenheten och avstår från att döma andra.