Nu har jag testat ryggsäcken!
Hej alla,
I fredags skulle jag dra iväg för att över helgen vandra en kortare tur på Torpön i sjön Sommen. Hämtlappen från Posten kom i brevlåden bara en kort stund innan jag skulle gå till busshållplatsen för att ta bussen in till stan, där min vandringsvän skulle plocka upp mig. Jag blev glad och tog med mig hämtlappen och hoppade av bussen i centrum och nästan sprang till Posten för att hämta ut min nya ryggsäck. Det var ju extra spännande eftersom jag hade min gamla trogna Osprey Exos fullpackad och klar för en helgtur. Så väl på Posten så fick jag då äntligen min efterlängtade nya ryggsäck. Jag fick betala ca 250 kr i tullavgift och det betyder att hela ryggsäckens kostnad slutade på ca 2.600 kr.
Så efter att jag hade hämtat ut ryggsäcken så satt jag på busshållplatsen och flyttade över all utrustning från min gamla Osprey rygga till denna nya fräscha och otroligt lätta Zpack rygga. Det var ju en del folk som tittade och säkert undrade vad jag höll på med. All utrustning och tre dagars mat fick plats med utrymme över (för mer mat).
Ryggsäcken har jag valt i orange/ljusgrå färger och jag har lagt till ett par extra detaljer från grundmodellen. Det är övre sidofickor, en axelremficka och på varje axelrem så sitter det en fästsnodd för vandringstavar. Tillsammans väger detta 550 gram. Min gamla Osprey Exos vägde 1246 gram så det är en besparing på 696 gram.
Det var med förväntan jag ett par timmar senare hängde på mig ryggsäcken och för första gången fick känna på den. Den är lätt och smidig, enkel att sätta på och alla remmar är lättillgängliga. Två saker har jag reagerat på än så länge, den första är att de nedre sidofickorna, som jag har en vattenflaska i, sitter lite väl krångligt till för att jag enkelt ska kunna plocka fram vattnet samt få tillbaka flaskan på plats efteråt. Nu är det ju inte världens största anstängning att hänga av den ena axelremmen för att nå bättre, men fickans utformning kunde vara lite mer smidig (i alla för mig). Den andra är att axelremmarna upplever jag som styva (jämfört med Ospreysäcken), det var så illa att jag fick begränsad rörelseförmåga i vissa vinklar. Kanske axelremmarna mjukas upp med tiden.
Nåja, resten av helgens vandring med denna nya ryggsäck var precis så där bra det är ibland. Vi gick i maklig takt, såg på naturen, på utsikten. Vi såg Sveriges största alm med 790 cm i omkrets. Och jag höll på att trampa på en svart huggorm som vännen han fotografera. Sen slog vi läger intill ett vindskydd med fin utsikt över Sommen med en lovande sovmorgon dagen efter.
Självklart pratade vi mycket om ryggsäcken, men även vännens nya hammock och tarp som var premiär för han att sova i.
Ryggsäcken är på 65 liter, den kan enligt producenten packa upp till 13,5 kg utan problem. Den är orange på fronten och ljusgrå på ryggen. Frontfickan och de nedre sidofickorna är fastsydda, medan de över sidofickorna och axelremsfickan är löstagbara. Jag tänker beställa en till ficka till den andra axelremmen så jag kan lägga solglasögonen i den ena och ha myggmedel och solskyddsfaktor i den andra. Nu har jag bara plats för en av dessa i den enda fickan jag har.
Överlag är jag nöjd men jag ska fortsätta testa ryggsäcken, först på en vandring på Holavedsleden mellan Tranås och Gränna och lite senare, i slutet av juli, årets långvandring på Bergslagsleden.
God tur
/Andreas