Läste mig till någonstans (den bättre insatte Tordnado får gärna korrigera) att traditionell pemmican höll ca 50 % fetthalt och lite drygt 600 kcal/100 g, vilket (bägge värdena) är ungefär samma som för nötter/mandel. Det skulle innebära att du fick i dig lite mer än 2400 kcal/dag.(...) Jag hade räknat med att det skulle gå åt ca 500g pemmican per dag, men det visade sig att så mycket orkade jag inte äta. Det gick åt i snitt 350g per dag + ca 50g mandel. På det höll jag mig ohungrig. Jag gick ned ett par tre kg, men inte mer. Jag är inte så stor heller, ca 185cm och 85kg. Men 350g pemmican är kanske mer än man tror: det motsvarar ca 525g färskt kött (ca 100g protein grovt räknat) samt 175 rent fett (vilket motsvarar ca 218g smör med 80% fetthalt). Vet inte hur många kalorier det blir per dag, men det räckte för mig.(...)
Min vandrarproviant är inte pemmicanbaserad, men håller också strax över 600 kcal i snitt, och jag delar din erfarenhet av att inte orka äta mer än 400 g/dag - oftast mindre än så (jag är 170 cm lång och väger 60 kg).