Lätt ryggsäck på ca 50 liter

Golite Jam är ju väldigt trevlig - det enda jag har emot den är att jag hellre skulle vilja ha en nätficka än den där jättefickan.
Själv har jag en Vapor Trail som är otroligt bekväm - den lastar ju lite mer än en Jam om det behövs. Nackdelar med den är att öppningen är så lång (man måste rulla ner flera decimeter för att packa) och att det är en hel del väldigt långa remmar (går i och för sig att fixa till).

Fler beprövade lätta säckar finns från till exempel Six Moon Designs
och Gossamer Gear

En väldigt spännande och välgjord Europeisk säck är Laufbursche Huckepack. Görs av en tysk garagefirma som dock ännu inte ärhelt sjösatt.

Ramsäck!

Jag vill bara passa på att i sammanhanget 'ultralätta' ryggsäckar, nämna att min Fjällräven från 70-talet med aluminiumram väger 1.8kg. Den är mycket bättre än alla moderna säckar jag provat vad det gäller bärergonomi. Pris? 150:- på blocket. Då fick jag med ett gammalt primuskök också.

I dessa 1.8 kg ska man komma ihåg att säcken är gjord med impregnerad G-1000, alltså bomull/polyester 65/35. Dessutom är avbärarbältet i kanvas och alla spännen av metall. Där är ju förresten en detalj till att begrunda. Aluminiumspännena väger inte mer än motsvarande snabbclips i plast, men de kommer aldrig att gå sönder, hur många gånger man än trampar på dem.

Vill bara protestera mot att aluminiumspännen inte går sönder. OK, dom trillar inte i molekyler, men alu-spännena på min Gyro blev rejält nötta och det var ett evigt justerande. Jag bytte till "moderna" och är nöjd.
Min Raven Gyro med hylla monterad med slangklammer väger 2,25kg. Och säljs inte för något pris alls, tänk om något barnbarn behöver den :)

min Fjällräven från 70-talet med aluminiumram väger 1.8kg. Den är mycket bättre än alla moderna säckar jag provat vad det gäller bärergonomi.

Ja, har man turen att de minimala inställningsmöjligheterna passar ens rygg, och bär riktigt tungt, så funkar nog gamla ramsäckar bra. De blir liksom relativt bekvämare ju tyngre man bär.

Men om man nu är ute efter en riktigt lätt ryggsäck så bär man ju kanske inte tungt, och då tycker jag personligen att gamla ramsäckar ofta bara är snäppet bekvämare än ett brutet nyckelben.
Men det kan vara bra att känna till att gamla säckar ofta är lättare än dagens, oavsett om de har extern ram eller inte. De tidiga "softpack"-ryggorna vägde under 2 kilo också de.

Jag har en Marmot Matterhorn L som jag är väldigt nöjd med, jag lånade nyligen en Osprey Exos 46 L och den var riktigt bra och skön att bära.

Ja, har man turen att de minimala inställningsmöjligheterna passar ens rygg, och bär riktigt tungt, så funkar nog gamla ramsäckar bra. De blir liksom relativt bekvämare ju tyngre man bär.

Jag tycker stabiliteten i ramsäcken är skön. Mjuka säckar fjädrar över vikten från avbärarbältet till axlarna med varje steg. Ram gör att man kan släppa axelbanden nästan helt, framför allt om vikten är låg. Så klart ska fästena sitta på rätt höjd, så det gäller ju att det passar. Fast den absolut bästa grejen med ramsäcken är att den ventilerar ryggen!

Att bära ultralätt är en utopi för de flesta, för när det väl kommer till kritan är det inte så dumt med ett riktigt tält och ett liggunderlag man inte blir ledbruten av. Då är det rätt bra att kunna dra av två kilo från ryggsäcken, spara 3000:- och samtidigt bära bättre.

Nu ska inte det här handla om ramsäckens vara eller inte vara, så det är lika bra att lägga ner det spåret eller flytta till en annan tråd. Jag ville mest passa på att inflika det enkla faktum att en 40 år gammal ryggsäck idag skulle fått vara med i en artikel om lätt packning.

Att bära ultralätt är en utopi för de flesta, för när det väl kommer till kritan är det inte så dumt med ett riktigt tält och ett liggunderlag man inte blir ledbruten av.

Jag vet varken vad du menar med "ultralätt" eller "riktigt tält".
Men så vitt jag vet är det långt ifrån en utopi att hitta dubbelväggiga tält med absid, och superkomfortabla liggunderlag för sammanlagt något kilo per person.

Men det är kanske som du säger ämne för en annan tråd. :)

Och jag håller även med om att ramsäcken kommer nog att både överleva och återkomma.

Jag vet att jag är tjatig, men, Osprey Exos :)
Håller med! Har gått en vecka med Exos 58 och är kanonnöjd. 1.19kg I storlek L (61l), ram och bra avlastning. Den är dessutom en riktig ryggsäck och inte en konsumkasse man hänger på ryggen. Packar mycket mer än man tror...

Jag hade definitft inte köpt någon över kilot. Prismässigt här i Sverige ligger Jam bäst till. Du kan byta ut sittunderlaget i ryggen mot en remsa z-lite eller två samt klippa ner en del remmar för att få ner vikten ytterligare.

Använde min trimmade 2010 på en veckas vandring kring Österlen med en startvikt på 10kg för några veckor sedan och det var hur bekvämt som helst. Ytterfickan hade gärna fått vara i mesh och sidofickorna lite lättare att komma åt men annars är den klockren.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg