Kolla på Arc'teryx Naos 55. Helt vattentät (behövs ingen regnkapell), 56 L storlek (regular) vägar 2.1 kg. Mycket avancerad ryggsäck utan rullstängning. Problemet att de är ganska dyra i sverige. Arc'teryx butik i Stockholm säljer de för 4295 kr. Har man en kompis som ska till Canada sparar man 1000 kr.
Den säcken är säkert bra, men är den inte lite väl tung (minst 1kg för mycket tycker jag) och extremt dyr för en säck som bara ska bära runt 10kg? Min erfarenhet säger mig att under 10kg räcker det med en väldigt enkel säck om man packar rätt. Ska man bära 15-20kg kanske det avancerade bärsystemet är värt det.
Jag testade vid tillfälle Martins Vapor Trail och måste säga att den kändes väldigt bra. Efter att ha använt säckar med väldigt tunna tyger ett tag utan större problem så är jag nuförtiden mindre orolig för det. Visst, det kan lätt bli mindre nötningshål om man packar spetsiga saker fel eller skrapar mycket mot stenar, men det ser jag inte som något katastrofalt för mina användningsområden. Jämfört med mina UL säckar så framstår också Vapor Trailens tyg som mycket robust.
Gossamer Gear Gorilla är definitivt också värd en titt. Speciellt med rådande dollarkurs (säcken lär väl kosta ca 1600kr med tull, moms och frakt). För packvikter runt 10kg borde den vara tämligen optimal, dessutom ser den slitstark ut. Det är också en av mycket få säckar som fått betyget "Highly Recommended" av BackpackingLight. Man får dock inget topplock. Jag tycker inte det är något problem. Jag har bältesfickor istället som dessutom har fördelen att man kommer åt dem när man går.