Några tankar, inspirerade av
(...)
Jag tycker det är en bra tanke att klara låg vikt till låg kostnad, men risken är att man behöver kompromissa för mycket med komforten. Det är risk att en nybörjare istället tappar lusten om det görs för mycket avkall. Jag har gått den (kanske lite onödigt) långa vägen och började på 25kg+ i ryggsäcken men är nu för en veckas kalfjällsvandring nere på ca 13 kg (inkl alla förbrukningsvaror UTOM vatten) i säcken. Tröja, byxa, kalsonger, strumpor och skor på kroppen. Det har krävt många år för att veta vad man känner sig bekväm att göra avkall på. Jag hade nog inte funnit glädje i att bli utkastad i skogen med dagens packning när det begav sig.

För att den fiktiva personen ska få en angenäm upplevelse behöver hon antingen längre tid på sig med förberedelser, högre budget eller lite mer vikt
Jag lyfter detta viktiga resonemang en gång till. Visst är det en balansgång, och tråden är inte till för att hitta billigast och lättast teoretiskt möjliga fakir-lösning, utan just att undersöka var den rimliga balanspunkten kan inställa sig.

Ett delmål är ju också, att det "Alex(andra)" inte ska behöva gå omvägen via saker som hen inte kan fortsätta använda, även om hens friluftsliv utvecklas i alltmer "avancerad" riktning, med kanske långa fjällturer som slutmål. Idealet vore ju om hen kunde fortsätta bygga vidare på ett additivt system, alternativt kunna använda vissa av de "enkla" sakerna till vardags och/eller fortsatta veckohelgsutfykter i hemmaskogen. Ska detta funka, får de valda sakerna varken vara för speciella eller för dåliga/kortlivade.

Jag kan möjligen tycka att de större ryggsäckarna är sådana återvändsgränder man hade velat slippa - för långre turer med lite tyngre packning komer "Alex" att vilja byta ut dem. Möjligen funkar de fortsatt OK som stads/jobb/dagsturssäck, men då finns det lättare och mer packbara varianter, t ex denna, som "Alex" i framtiden kan fortsätta använda som packpåse/kuddfodral/toppbestigningsryggsäck på sina långturer.

Ponchon kommer helt säker att bytas ut, men kan ju fortsätta göra nytta som cykelcape i stan. Själv gör jag så, för jag vill inte slita på mitt relativt dyra regnställ i onödan.

***
Med detta sagt: jag är inte alls lika säker som du på att "Alex" måste spräcka gränserna för sin budget och/eller packvikt för att trivas. Åtminstone om hen får längre förberedelsetid, vilket jag håller med om behövs. Om inte annat behöver hen träna tarpuppsättning, och möjligheten att pricka in ett bra väderfönster skulle jag se som en förutsättning.


***
Själv hade jag faktiskt enklare och billigare, och även lättare, kit med mig på min allra första fjällvandring. Som ändå var helt exotisk för mig, eftersom jag aldrig förr konfronterats med den sortens klimat och naturtyp.

Sovsäcken var nog i paritet med "Alex" utvalda, men liggunderlaget tunnare. Regnkläderna var min vanliga cykelcape, som även riggades till "tarp" på natten - den täckte huvudänden av sovsäcken och "förvaringsutrymmet" runtom den. Fotänden skyddades av en enkel men vattentät bivvybag. Med den uppsättningen gällde det att inte bli kissnödig en regnig natt ;)

Brännaren för t-spriten var "skalet" efter ett större värmeljus, grytan en gammal bucklig trangia hittad i studentkorridorens kök, och grytstöden/vindskyddet riggades lätt av några stenar.

Ryggsäcken var en Camp Trais-kopia från mitt omfattande Interrail- och liftarliv, köpt second hand för ett relativt högt vänskapspris av en kompis som tröttnat. En god investering, för den var både lätt och slitstark.

Jag gick i min vanliga ulltröja, dito enkla poplinbyxor, och farsans supertunna men tätvävda 60-talsskjorta i någon sorts syntetblandning som vindjacka. Den hade så optimal funktion att jag fortsatt använda den ända tills nu.

Visst begick jag misstag. Jag kom iväg med mina approach-liknande lätta Tatra-skor (i princip det enda av mina "friluftsprylar" som inte blev kvar i mitt gamla hemland när jag kraschlandade i Sverige). Men fick vända och skaffa billiga gummistövlar på bensinmacken. Samt ett myggstift. :p

Som framgår har jag både överlevt och fortsatt fjällvandra :)
 
Visa bilaga 43521

Kom gärna med fler tips på tarp. MFH från Röda Stjärnan höll inte ens så länge att jag hann börja spänna linorna.. men Röda Stjärnan brukar vara snälla med returer så jag räknar med att få mina pengar tillbaka..
Ajdå. Kan det vara så att de ligger och blir gamla i nåt överskottslager? Ett exemplar finns som sagt sen länge i familjekretsen, men jag får väl kolla hur och hur mycket den använts.
Vore intressant att få någon kommentar från Röda Stjärnan.

Vad har vi för viktutrymme för en kraftigare tarp?
En lättpressenning bör ju håla mycket bättre, men blir även tyngre.
 
Tarp
Den här presenningen av armerad polyeten skulle jag våga satsa på även på mer öppna platser. Generösa (och vettiga) mått, 50 spänn. Vikten anges ej men med den angivna ytvikten blir det 540 g netto, plus lite till för kantförstärkningen (tacksamt!) och öljetter.

Tyngre mem större och billigare och helt säkert tillräckligt stark, med god marginal. Lyftkrafter av vindtryck på byggställningar är inte att leka med.
Måtten gör det möjligt att rigga det som pyramidtält, som varken kräver skog, rep eller särskilt kunut-kunskap - däremot en mittpinne såklart, men den hämtar man lätt under vandringen (om man nu inte redan går med stavar).

För golvet håller jag fast vid duschförhänge ;), eget uttjänt eller billigt från loppis, det kryllade av dem här på Erikshjälpen häromdan. Prisbild: 20-40 kr.
 
Senast ändrad:
Ajdå. Kan det vara så att de ligger och blir gamla i nåt överskottslager? Ett exemplar finns som sagt sen länge i familjekretsen, men jag får väl kolla hur och hur mycket den använts.
Vore intressant att få någon kommentar från Röda Stjärnan.

Vad har vi för viktutrymme för en kraftigare tarp?
En lättpressenning bör ju håla mycket bättre, men blir även tyngre.

Ja det lär ju vara gammalt överskott, ja.

Detta med att väven spricker kan ju faktiskt hända även på fina prylar. Jag köpte en Helsportkåta en gång, den sprack längst med sömmen till dragkedjan på första fjällturen. Jag fick så klart en ny kåta men vi fick klara oss med trasigt tält på turen. Misstänker att den lagrats under för hög vikt och att dragkedjan pressats mot väven och skadat den. Något liknande kan ha hänt med tarpen, att metallöljetten pressats mot väven och skadat den.

Jag förmodar att rip-stop hade hjälpt tarpen att antingen inte spricka eller att stoppa sprickan från att bli så lång. Jag tog inte ens i när det hände. Men jag har destat att dra i tarpen på andra ställen utan att den visar tecken på att spricka.

Jag räknar med att Röda Stjärnan ger mig pengarna tillbaka eller en ny, vilket jag vill. Jag ska ringa dem och höra om jag kan få någon uppfattning om den allmäna kvaliteten.

Här är en tarp som kostar för mycket men som kan vara bra att jämföra andra tarpar med:

DD Superlight Tarp
2.9x3m
PU-belagd ripstop nylon
460g för enbart tarp
1000kr (inkl 4 markspik och linor)

Den har jag haft i många år och jag har nu i princip nött ut den. Alltså den har inte gått sönder, den har inte delaminerat utan själva väven har fått hål efter många veckor som golv i kåtan och som tarp över eldar med tillhörande gnistor osv. Beprövad kvalitet. Men 1000kr är alldeles för mycket om man inte vet hur mycket man kommer använda tarp i framtiden. Så skrev bara med den som exempel på vad en hållbar tarp behöver väga i den storleken.

Den tarpen du länkade till i ditt senaste inlägg väger enligt specen endast 1.66g mer per kvadratmeter än gränsen i en viss facebookgrupp som har hårda viktkrav på mycket och extra hårda på lätta tarpar..

Jag är på bilutflykt med hunden idag så jag ska nog kolla in hur tarparna ser ut i några butiker. Mina tarpar är ändå utslitna.
 
det slår mig plötsligt att ni hade reagerat annorlunda om "Alexandra" fortsatt heta "Alex"...
Larv, det är inte sexism bara för att det är andra åsikter. Det får stå för dig. Nu kanske det inte var riktat till mitt inlägg men jag skrev fiktiv person. Jag är mer frusen än min fru, det har inget med kön att göra. Därav bra att skriva underställ och förstärkningsplagg, som det ofta gör i packlistor, så får vederbörande utgå från sina egna preferenser vad som är en varm jacka etc.

Åter till diskussionen.

Jag skulle definitivt föreslå hängmatta (med inbyggt myggnät) och tarp framför diverse plaster att lägga under sig och lösa myggnät att spänna upp. Har själv sovit i ett kit från xxl (som ofta är på extrapris om vi ger det mer än en vecka för förberedelser) som jag absolut kan rekommendera som nybörjare. Det ställer mycket mindre krav på användaren att avgöra vad som är en lämpligt underlag för en natt.

Sedan är det viktigaste för att komma ner i vikt att lämna saker hemma. Jag skulle starkt rekommendera regnkläder med membran. Ja man svettas mer än det ventilerar ut, men den stora skillnaden kommer när man stannar. Har man på sig ett galonställ håller det inne all fukt. Med ett "andas" ställ har man chansen att svetten torkar ut och då går det sova i samma underställ som man vandrat i. Under den tidsramen som avses i tråden så hinner ett ullunderställ inte bli värre än att man kan leva med det. Därmed klarar man sig med ett underställ anser jag. Det blir däremot en stor del av budgeten att införskaffa ett ullunderställ...

Sedan är det klart att man inte ska ta en gummipressening som tarp men det är inte om jackan väger 300 eller 400 gram som gör den stora skillnaden. Det är om man tar med både en skaljacka och en regnjacka. Det behöver inte vara både byxor för kallt klimat, 3/4 byxor om det blir medelvarmt och ett par shorts det blir varmt. Nu beror det ju på hur man är som person och var man går men jag och mina vänner lämnar t-shirt hemma. Antingen är det svalt nog att gå i underställ eller varmt nog att gå i bar överkropp (okej, här kanske det blir lite annat för en kvinna, en T-shirt eller bh av lämplig modell kanske är önskvärt för att känna sig bekväm). Shortsen skippar vi helt och går i byxor eller boxerkalsonger. Även världens lättaste shorts väger mer än inga alls. Då håller vi oss på kalfjället och sover i tält, undviker leder och stugor. Kan tillägga att våra ryggsäckar är bekväma även utan tröja, det är ju inte säkert att man har den turen.
 
Ehhh, tror inte jag har mycket att tillägga…

Kanske att det är bra med tält (2-väggstält) om det är sommar och låglänt terräng, pga myggen. Samt att det troligen räcker med understället som TS troligen har hemma. +5 till + 10 grader är inte så kallt ändå.
 
Senast ändrad:
Liggunderlag
För referens: den här är 14 mm tjock; kostar mer än det dubbla mot Biltemas, men är inte dubbelt så tjock (isoleringförmågan är rakt proportionell mot tjockleken).

Då skulle jag i stället köpa TVÅ Biltemaunderlag och få 16 mm isolering till fortfarande lägre pris. Det blir ju också mer flexibelt (man tar bara med det ena när det är varmt).


Men har vi utrymme för en mer rejäl uppgradering, så behöver Alexandra aldrig köpa något annat än detta för tresäsongsbruk. Såklart en Z-rest-kopia från, misstänker jag, samma fabrik (sama mönster och mått), men till ett helt annat pris. Robens anger R=2,2 på sin hemsida - för mitt Z-rest Sol med exakt samma tjocklek (2 cm) plus alubeläggning anger Thermarest 2,0. Skillnaden kan bero på att Z-rest-plasten har något högre volymvikt => högre värmeledningstal (har gjort mig mödan att räkna på det :p).

Robens fördelar är alltså: högre värmemotstånd, lägre vikt och mycket lägre pris, på (eventuell) bekostnad av livslängden p g a lite lägre densitet, men den nackdelen är teoretisk - den håller helt säkert hur länge som helst.

Fördelen med "äggkartong", förutom att den är mjukare att ligga på, är ju att sovsäcken bidrar även på undersidan, eftersom den inte blir helt tillplattad. Dessutom hamnar ev. kondens i groparna i stället för i sovsäcken - bara att skaka ur på morgonen (särskilt tacksamt om vatnet frusit).

På min Z-rest sover jag utan problem på snö, is och frusen klippa; visserligen ibland, men inte alltid, med bubbelplast under tältgolvet.
Jag håller med om att ett ordentligt liggunderlag är bra, lätt att lura sig på att man har för kall sovsäck när det i själva verket är liggunderlag som inte isolerar nog. Har själv ingen erfarenhet av liknande liggunderlag som det Robens du länkar, men du brukar ha bra koll på sådant så det låter som en bra rekommendation.

Själv föredrar jag de liggunderlag som är 60 cm breda då jag ofta upplever att jag hamnar utanför liggunderlaget med en kroppsdel, men det beror givetvis på sovposition, kroppshydda och hur rörlig man är i sömnen. Det är ju däremot enkelt och inte särskilt kostsamt att justera till nästa utflykt om man märker att drt är undermåligt.
 
Pellepelikan, "larvet" var absolut inte riktat till dig som ju kommer med konstruktiva synpunkter, utan en mer allmän reflektion, om än på förekommen anledning.

Hängmatta kan jag verkligen INGENTING om! Jag är magsovare och vandrar över trädgränsen, så tanken dök aldrig ens upp. Fått för mig att det totalt sett (linor, underquilt, regnskydd... blir rätt tungt och kräver lite kunskap (typ knutar etc), men jag kan ju ha fel.
Personligen skulle det kännas "låst" att behöva krypa ut och in på natten, inte kunna bre ut sig med saker inom räckhåll (som särskilt nybörjare kanske inte har så god ordning på), inte kunna laga/äta mat regnskyddat inkrupen i min sovsäck, med mera.
Men allt detta är individuella preferenser som inte behöver gälla för andra. Tipsa gärna om en hängmattelösning som går att få ihop inom budget- och viktramen.

Nej, galonställ är verkligen det sämsta av två världar. Jag är gammal nog att ha vandrat i helt ångtäta regnställ :p. Har man ej råd med bra membrankläder så är det bara poncho som återstår som ett uthärdligt alternativ.
Även "billiga" membranställ kostar en rejäl slant, samtidigt som de riskerar att bli en halvdan kompromiss med kort livslängd (guess how I know). Så jag skulle dra mig för den satsningen tills jag testat några övernattningsturer och vet att detta är något jag vill syssla mer med. Man har ju lyxen att pricka in ett vänligt väderfönster för en korttur, på ett helt annat sätt än för en fjällvandring.

Sedan är det viktigaste för att komma ner i vikt att lämna saker hemma. (...) det är inte om jackan väger 300 eller 400 gram som gör den stora skillnaden. Det är om man tar med både en skaljacka och en regnjacka. Det behöver inte vara både byxor för kallt klimat, 3/4 byxor om det blir medelvarmt och ett par shorts det blir varmt. Nu beror det ju på hur man är som person och var man går men jag och mina vänner lämnar t-shirt hemma. Antingen är det svalt nog att gå i underställ eller varmt nog att gå i bar överkropp (okej, här kanske det blir lite annat för en kvinna, en T-shirt eller bh av lämplig modell kanske är önskvärt för att känna sig bekväm). Shortsen skippar vi helt och går i byxor eller boxerkalsonger. Även världens lättaste shorts väger mer än inga alls. Då håller vi oss på kalfjället och sover i tält, undviker leder och stugor. Kan tillägga att våra ryggsäckar är bekväma även utan tröja, det är ju inte säkert att man har den turen.
...och allt detta håller jag helt med om - det är självklarheter för oss som hållit på ett tag. Jag har inte mer kläder i ryggsäcken på en treveckors fjällvandring, än vad "Alex" listat för sin skogstur. Alla mina kläder, både på kroppen och i ryggsäcken, går att kombinera i lager samtidigt, om det nu skulle bli så kallt; det enda renodlade "ombytet" är ett extra par sidentrosor (5g) som tvättas och varvas varje kväll, och ett extra par strump-liners, som utöver att vara sovstrumpor också mår bra av at sköljas upp ibland.

Jag dubblerar såklart inga byxor/shorts/whatever. Trivs bäst med lätta (185 g) 3/4-delsbyxor i combo med knästrumpor, som jag då kan kavla upp resp. ner när det är varmt. Långa byxben bara tynger ner i onödan, blir blöta utan att man kan ta loss dem, och gör att brallor stramar på mina Pernilla-lår i uppförsbackar :p.

När jag vet att det kommer att behövas (högalpint, stegjärn, snöpulsning, etc) kompletterar jag hellre 3/4-byxor med separata gaiters.

T-shirt har jag aldrig ens drömt om att ta med. När jag vandrar i så pass varma klimat att det kan bli aktuellt, tar jag med ett sidenlinne, som tar ingen plats och väger ca 8 g.

Allt ovan är egentligen på gränsen till OT. Tråden handlar inte om det, och Alex kommer att lära sig allt detta, plus inte minst sina högst egna preferenser, när hen väl börjat vandra :). Men jag låter det stå, för precis som du skriver är den sortens tänk helt avgörande för en lätt packning som helhet, lätta kläder även på kroppen, och inte minst ett flexibelt klädsystem som är skönt och lätt att reglera värmen med.
 
Senast ändrad:
Bästa tips ha en våg frame och väg olika alternativen av likvärdiga articklar när du provpackar.
Ta med tvätmedel eller extra tvål och en tjock plastpåse och tvätta kläder ist för att ta 2 av samma, ytterst få gånger sommartid som det ej fungerar bra.
Välj tältplats så du undviker stark kylande vind så kan du ha lättare tält och sovsäck och om tex ljung som underlag även lättare liggunderlag.
Vädra alla kläder och sovutrustning för att torka fukt vid bra väder på morgonen tex eller utv ryggsäcken.
Ha samma jacka för vind och regn och även som extra tröja även inne i tältet tills det ev blir fuktigt räcker gott med 10.000 VP även i kraftigt regn om hel och ny,jag har en med många fickor där de är i nät och fungerar som extra ventilation som varmt men mkt vind.
byxholkar som regnbyxor(fungerade dock dåligt vid senaste tur med lite lätt klättring då bättre med vanliga regnbyxor).
Det jag INTE väljer bort är ett par stabila kängor men med lätt isolering de väger då i str 46 mellan 1200-1500 gr av mounterings typ nuv Garmont dakota lite GTX då jag provat lättare Salomon variantrer under 1000 gr de fungerar ej i kuperad terräng med berg och snö och lite lätt klättring som jag av vana Alltid väljer som turer.
Bra mat dvs egentorkad och kryddor samt bra energi mellanmål som olika
 
(...) Ta med tvätmedel eller extra tvål och en tjock plastpåse och tvätta kläder ist för att ta 2 av samma, ytterst få gånger sommartid som det ej fungerar bra. (...)
Tvätta kläder på en trenätters tur...?
Mountaineering-kängor i hemmaskogen...?
Lönt att torka mat för fyra dagar...?

Annars bra tips om val av tältplats och vikten av att vädra ut fukt, även om de är OT.
 
Telefon är (för n-te gången) en redan befintlig tillhörighet med redan vald vikt och pris, som därmed inte behöver tipsas om i denna tråd. Den ingår, på goda grunder, aldrig heller i den allmänt vedertagna definitionen av BASVIKT.
(Jag vill inte bidra till urspårning, men detta är en definitionsfråga som berör ordet basvikt och i förlängningen denna tråd.)

I beg to differ...
Finns säkert viss polarisering i ehuru mobiltelefon hör hemma i ryggsäckens basvikt eller om den skall räknas in i det som man bär på kroppen, men den hör såklart till basvikten i och med att en mobiltelefon inte är en förbrukningsvara.
Vilken kategori den hör till blir irrelevant om man redovisar hela utrustningens basvikt/buret i fickorna, och då slipper man också alla anklagelser om "fusk i fickorna".

Fortfarande relativt irrelevant med avseende på trådens syfte att hitta billig utrustning som passar till en subjektivt definierad målbasvikt, men definitioner är viktiga i alla diskussioner. Basvikt är inte att likställa med det lösare begreppet "grundutrustning".

Utrustningens totalvikt = Allting utöver den nakna kroppen.
Utrustningens basvikt = Utrustningens totalvikt minus förbrukningsvaror.
Ryggsäckens totalvikt = Vad ryggsäcken med innehåll väger.
Ryggsäckens basvikt = Ryggsäckens totalvikt minus förbrukningsvaror i ryggsäcken.
Utifrån detta kan man även redovisa "buret på kroppen".
Sen kan man debattera vad som är en förbrukningsvara och om förpackningsmaterial är förbrukningsvara eller inte, men då är man inne på vikt-tävling och har tappat fokus på det viktiga.

Dessa kategorier är valbara och återfinns i lighterpack.com.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar