Saknas fortfarande phone, dasspapper, tvål & tandborste odyl, lite plåster & sårrengöring. Karta, kompass. Kanske reservglasögon och lite silvertejp. Kåsa ?
Myggnätstält (sommarsesong) och en vattenflaska skulle jag inte ha som optional....

Senast ändrad:
OT
Kartor och telefon brukar jag ha i fickan, och de är varken kalkylerbara eller det minsta relevanta i DENNA TRÅD. Inte heller dyra dyneematält.

Om du inte har något att bidra med till trådens kunskapsuppbyggnad, så kan du väl åtminstone sluta spä ut den med OT. Tack på förhand.
Hur kan karta och teknisk utrustning, om det är så telefon eller gps eller mp3 spelare, inte räknas till basutrustningen? Är det med hem är det grundutrustning och inte förbrukningsvaror.

Till diskussionen om utrustningsval:
Gällandes tarp vs tält skulle jag absolut rekommendera tält till en nybörjare, alternativt hängmatta och tarp om vandringen sker i skogsområde. Tarp på kalfjället är uteslutet av naturliga skäl.

En förutsättning var också en veckas förberedelse med jobb på dagarna, det exkluderar loppisar och exotiska butiker/produkter.

Jag tycker det är en bra tanke att klara låg vikt till låg kostnad, men risken är att man behöver kompromissa för mycket med komforten. Det är risk att en nybörjare istället tappar lusten om det görs för mycket avkall. Jag har gått den (kanske lite onödigt) långa vägen och började på 25kg+ i ryggsäcken men är nu för en veckas kalfjällsvandring nere på ca 13 kg (inkl alla förbrukningsvaror UTOM vatten) i säcken. Tröja, byxa, kalsonger, strumpor och skor på kroppen. Det har krävt många år för att veta vad man känner sig bekväm att göra avkall på. Jag hade nog inte funnit glädje i att bli utkastad i skogen med dagens packning när det begav sig.

För att den fiktiva personen ska få en angenäm upplevelse behöver hon antingen längre tid på sig med förberedelser, högre budget eller lite mer vikt

Jag tycker det är en bra tanke att klara låg vikt till låg kostnad, men risken är att man behöver kompromissa för mycket med komforten. Det är risk att en nybörjare istället tappar lusten om det görs för mycket avkall.

Exakt så. Därför så slängde jag in Tarptent i tråden förut. Men då blir det lite dyrare.

Saknas fortfarande phone, dasspapper, tvål & tandborste odyl, lite plåster & sårrengöring. Karta, kompass. Kanske reservglasögon och lite silvertejp. Kåsa ?
Myggnätstält (sommarsesong) och en vattenflaska skulle jag inte ha som optional....
OK. För ordningens skull föreslår jag att man lägger in en post som heter sjukvård/hygien/reparation i Lighterpack.

Den ska kosta 0 kronor (allt detta har man ju hemma), och väga 100 gram (mina motsvarigheter för flera veckors ledllös fjällvandring väger kring 120 g, men innehåller ju lite mer av förbrukningssaker typ plåster).

Det lilla dasspapper man hinner förbruka på 3 övernattningar ingår i ovanstående.

Telefon är (för n-te gången) en redan befintlig tillhörighet med redan vald vikt och pris, som därmed inte behöver tipsas om i denna tråd. Den ingår, på goda grunder, aldrig heller i den allmänt vedertagna definitionen av BASVIKT.

Myggnät, både alternativet metervara och formsytt tält, finns redan med på listan.

Vattenflaska råkade nog falla bort när filtret togs bort från listan. Bör vara med, Min PET-flaska med drickventil (praktiskt) väger 25 g.

Senast ändrad:
Håller med de över men jag går inte den typen turer så jag vet inte vad som är absolut nödvändigt. Jag skulle dock vara väldigt skeptisk att ta med mig folk på tur om saker som kläder, sovsäck och boende ska minimeras. Finns en alldeles för stor risk att upplevelsen inte blir bra (har t.ex. folk i familjen som fryser på nätterna nästan oberoende av vilken sovsäck hon sover i).

Men tråden är ändå intressant men tvivlar på att den är så intressant för folk som ska ta första turerna.

För n-te gången, en utrustningslista ska innehålla alla viktiga prylar, så att man inte glömmer att ta med något viktigt.
Det är ju bara korkat att skriva en lista, och sen utelämna en del viktiga saker.

Håller med de över men jag går inte den typen turer så jag vet inte vad som är absolut nödvändigt. Jag skulle dock vara väldigt skeptisk att ta med mig folk på tur om saker som kläder, sovsäck och boende ska minimeras. Finns en alldeles för stor risk att upplevelsen inte blir bra (har t.ex. folk i familjen som fryser på nätterna nästan oberoende av vilken sovsäck hon sover i).

Men tråden är ändå intressant men tvivlar på att den är så intressant för folk som ska ta första turerna.
Om du inte vet vad som är absolut nödvändigt så får du ändå gärna skriva vilka kläder du skulle rekommendera en nybörjare att ta med ut i slutet av maj. Oavsett vikt. Så får vi iaf lite olika uppfattningar om vad som är en bra komfortnivå.

Är det något utöver kläder som du tycker saknas? Jag förstår att tarp kan kännas spartanskt men tänk dig i så fall att man sover i ett färdigt vindskydd. Det måste ju ändå vara väldigt vanligt att göra så de första nätterna?

Vilken komforttemp på sovsäcken skulle du tipsa en vän att sikta på om den ska sova ute i vindskydd i slutet av maj?

Hur kan karta och teknisk utrustning, om det är så telefon eller gps eller mp3 spelare, inte räknas till basutrustningen? Är det med hem är det grundutrustning och inte förbrukningsvaror.

Gällandes tarp vs tält skulle jag absolut rekommendera tält till en nybörjare, alternativt hängmatta och tarp om vandringen sker i skogsområde. Tarp på kalfjället är uteslutet av naturliga skäl.

En förutsättning var också en veckas förberedelse med jobb på dagarna, det exkluderar loppisar och exotiska butiker/produkter.

Jag tycker det är en bra tanke att klara låg vikt till låg kostnad, men risken är att man behöver kompromissa för mycket med komforten. Det är risk att en nybörjare istället tappar lusten om det görs för mycket avkall. Jag har gått den (kanske lite onödigt) långa vägen och började på 25kg+ i ryggsäcken men är nu för en veckas kalfjällsvandring nere på ca 13 kg (inkl alla förbrukningsvaror UTOM vatten) i säcken. Tröja, byxa, kalsonger, strumpor och skor på kroppen. Det har krävt många år för att veta vad man känner sig bekväm att göra avkall på. Jag hade nog inte funnit glädje i att bli utkastad i skogen med dagens packning när det begav sig.

För att den fiktiva personen ska få en angenäm upplevelse behöver hon antingen längre tid på sig med förberedelser, högre budget eller lite mer vikt
Håller med om kartan. Gick och vägde min egen över mitt favorit-naturområde i närheten. Den ville inte ge utslag på min köksvåg, men säg 5 gram för ordningens skull (mest troligt har Alexandra kartan i sin telefon, men hon ska absolut tillrådas att ha med pappers-backup)

För telefonen, se mitt svar till Hasse ovan. Kan tillägga att jag rärt ofta INTE tar med min vanliga på t ex skridskoturer, utan en 60 grams Alcatel med evig batteritid, som jag inte är rädd om (den har kostat 200 kronor).

Du har lite rätt om loppisfynd - de bästa gör man när man har gott om tid att vänta tills de dyker upp. Nu råkar jag vara lyckligt lottad med hela tre stycken som jag passerar varje dag, men det är ju inte alla.

Jag tycker, inte bara av detta skäl, att vi borde ta bort "en veckas förberedelsetid" ur förutsättningarna. Ofta går man länge och drömmer och lustplanerar en sådan händelse som denna - det är ju första övernattningsturen. Och man vill nog gärna vänta in ett vänligt väderfönster för sin första tur.

Och jag håller med om din huvudpoäng - en nybörjare får svårare att klara trivseln med enkla prylar. I det ursprungliga uppslaget var "Alexandra" en skogsmulle, van vid att göra upp eld etc - men han hade inte just övernattat ute och därför behövde skaffa saker som gjorde det möjligt. Samtidigt var han inte rik och ovillig att lägga mer än 4000 kr på att testa om han trivs med detta.

Föreslår att vi utgår från dessa förutsättningar. Och fan... det slår mig plötsligt att ni hade reagerat annorlunda om "Alexandra" fortsatt heta "Alex"...

Senast ändrad:
Vindskydd är nice, men även där behöver man myggskydd på sommaren. Innertält i myggnätsväv tex. Annars blir det inte kul.

När det gäller kläder är det nog ganska personligt, och hur frusen man är. Man måste nog lära sig och testa själv hur mkt man behöver vid olika temp, +5, 0, -5, för att inte frysa.

Jag valde att ta med allt som krävs för att hålla en person torr, varm och mätt. Saker som inte bidrar till det står inte med.
Det är för att nästa alla vill fylla dessa grundbehov och resten är rätt personligt.

De flesta kommer ta med sig mer. Men genom att inspireras av listan har man upp åt det viktigaste: inte KÖPT TUNGA grejer.
Dvs man slipper bära tunga grejer på alla framtida turerna. Även om man kanske lånade en tung sovsäck denna gång t.ex.

Jag har dock förstått att många tycker att det är provocerande med en sådan lista och gärna vill att den ska vara mer komplett. Risken är samtidigt att den börjar innehålla sånt som inte är nödvändigt för alla.

Alla tankar om vad som borde stå med är intressanta och kanske är det bäst att ändra kriterierna.

Problemet med tält är att de är tunga, dåliga eller dyra. De som är lätta och bra kostar en del. Därför tycker jag att man ska vänta med tält.
De flesta jag känner sov sina första utenätter i färdiga vindskydd. Jag tycker inte komforten är sämre med tarp men det kräver helt klart lite mer förkunskaper eller händighet.

Men tills vidare, vill du säga mer exakt vad du saknar på listan för att hålla en person torr, varm och mätt? (Utöver tält)

Just det! Borde varit tydligare med detta tror jag. Men det gäller en tur i skogen i närområdet på sommarhalvåret. En enkel tur. De flesta jag känner som går turer i skogen i närområdet går utan karta och utan första-hjälpen.

Den som är nybörjare och ska upp på kalfjället ska absolut inte följa denna lista. Inte heller den som ska vara ute på vintern eller den som ska många mil in i en öde skog.

Utan en vanlig vardaglig tur helt enkelt.

Ett exempel är regnponchon. Den kommer nog inte hålla en person torr under en dags vandring i ösregn.. så jag hade aldrig gått upp på fjället med bara den som regnplagg. Men den typ av tur som avses innehåller inte den typen av strapatser.

Och jag håller med om din huvudpoäng - en nybörjare får svårare att klara trivseln med enkla prylar. I det ursprungliga uppslaget var "Alexandra" en skogsmulle, van vid att göra upp eld etc - men han hade inte just övernattat ute och därför behövde skaffa saker som gjorde det möjligt. Samtidigt var han inte rik och ovillig att lägga mer än 4000 kr på att testa om han trivs med detta.

Det var lite synd att det där med van vid skogen föll bort. Men det är nog en förutsättning för tarp-camping.

Väljer man färdigt vindskydd är listan mer lämplig för riktiga nybörjare som kanske har svårt att se skillnad på torr och blöt mark osv..

Men jag tycker ändå att det vettigaste är att förutsätta en viss vana av friluftsliv då de flesta nog börjar med annat än just övernattning.

Jag avvaktar lite till då det fortfarande kommer en del intressanta kommentarer om förutsättningarna. Sedan får de formuleras riktigt tydligt så man är på samma bana allihop.

En vecka kanske är överdrivet kort tid. Det var mest ett sätt att tvinga alla att hålla det simpelt. Undvika avancerad diy och import, ali express osv. Samt undvika responsen ”det här är alldeles för svårt”. Men jag tycker vi kan skippa det och istället låta Alex vara lite lagom lat.

Jo Alexandra får kanske annan respons än Alex. Låt oss blanda deras namn och kön tills ingen fattar skillnaden längre. :)

E6E4C455-A95D-42F1-A12E-3A9AEEADEF40.jpeg

Kom gärna med fler tips på tarp. MFH från Röda Stjärnan höll inte ens så länge att jag hann börja spänna linorna.. men Röda Stjärnan brukar vara snälla med returer så jag räknar med att få mina pengar tillbaka..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg