Hur kan karta och teknisk utrustning, om det är så telefon eller gps eller mp3 spelare, inte räknas till basutrustningen? Är det med hem är det grundutrustning och inte förbrukningsvaror.
Till diskussionen om utrustningsval:
Gällandes tarp vs tält skulle jag absolut rekommendera tält till en nybörjare, alternativt hängmatta och tarp om vandringen sker i skogsområde. Tarp på kalfjället är uteslutet av naturliga skäl.
En förutsättning var också en veckas förberedelse med jobb på dagarna, det exkluderar loppisar och exotiska butiker/produkter.
Jag tycker det är en bra tanke att klara låg vikt till låg kostnad, men risken är att man behöver kompromissa för mycket med komforten. Det är risk att en nybörjare istället tappar lusten om det görs för mycket avkall. Jag har gått den (kanske lite onödigt) långa vägen och började på 25kg+ i ryggsäcken men är nu för en veckas kalfjällsvandring nere på ca 13 kg (inkl alla förbrukningsvaror UTOM vatten) i säcken. Tröja, byxa, kalsonger, strumpor och skor på kroppen. Det har krävt många år för att veta vad man känner sig bekväm att göra avkall på. Jag hade nog inte funnit glädje i att bli utkastad i skogen med dagens packning när det begav sig.
För att den fiktiva personen ska få en angenäm upplevelse behöver hon antingen längre tid på sig med förberedelser, högre budget eller lite mer vikt