Pellepelikan, "larvet" var absolut inte riktat till dig som ju kommer med konstruktiva synpunkter, utan en mer allmän reflektion, om än på förekommen anledning.

Hängmatta kan jag verkligen INGENTING om! Jag är magsovare och vandrar över trädgränsen, så tanken dök aldrig ens upp. Fått för mig att det totalt sett (linor, underquilt, regnskydd... blir rätt tungt och kräver lite kunskap (typ knutar etc), men jag kan ju ha fel.
Personligen skulle det kännas "låst" att behöva krypa ut och in på natten, inte kunna bre ut sig med saker inom räckhåll (som särskilt nybörjare kanske inte har så god ordning på), inte kunna laga/äta mat regnskyddat inkrupen i min sovsäck, med mera.
Men allt detta är individuella preferenser som inte behöver gälla för andra. Tipsa gärna om en hängmattelösning som går att få ihop inom budget- och viktramen.

Nej, galonställ är verkligen det sämsta av två världar. Jag är gammal nog att ha vandrat i helt ångtäta regnställ :p. Har man ej råd med bra membrankläder så är det bara poncho som återstår som ett uthärdligt alternativ.
Även "billiga" membranställ kostar en rejäl slant, samtidigt som de riskerar att bli en halvdan kompromiss med kort livslängd (guess how I know). Så jag skulle dra mig för den satsningen tills jag testat några övernattningsturer och vet att detta är något jag vill syssla mer med. Man har ju lyxen att pricka in ett vänligt väderfönster för en korttur, på ett helt annat sätt än för en fjällvandring.

...och allt detta håller jag helt med om - det är självklarheter för oss som hållit på ett tag. Jag har inte mer kläder i ryggsäcken på en treveckors fjällvandring, än vad "Alex" listat för sin skogstur. Alla mina kläder, både på kroppen och i ryggsäcken, går att kombinera i lager samtidigt, om det nu skulle bli så kallt; det enda renodlade "ombytet" är ett extra par sidentrosor (5g) som tvättas och varvas varje kväll, och ett extra par strump-liners, som utöver att vara sovstrumpor också mår bra av at sköljas upp ibland.

Jag dubblerar såklart inga byxor/shorts/whatever. Trivs bäst med lätta (185 g) 3/4-delsbyxor i combo med knästrumpor, som jag då kan kavla upp resp. ner när det är varmt. Långa byxben bara tynger ner i onödan, blir blöta utan att man kan ta loss dem, och gör att brallor stramar på mina Pernilla-lår i uppförsbackar :p.

När jag vet att det kommer att behövas (högalpint, stegjärn, snöpulsning, etc) kompletterar jag hellre 3/4-byxor med separata gaiters.

T-shirt har jag aldrig ens drömt om att ta med. När jag vandrar i så pass varma klimat att det kan bli aktuellt, tar jag med ett sidenlinne, som tar ingen plats och väger ca 8 g.

Allt ovan är egentligen på gränsen till OT. Tråden handlar inte om det, och Alex kommer att lära sig allt detta, plus inte minst sina högst egna preferenser, när hen väl börjat vandra :). Men jag låter det stå, för precis som du skriver är den sortens tänk helt avgörande för en lätt packning som helhet, lätta kläder även på kroppen, och inte minst ett flexibelt klädsystem som är skönt och lätt att reglera värmen med.
Då ber jag om ursäkt för mitt påhopp!

Gällandes hammock:
Håller säkert inte i hundra år men för en nybörjare duger den gott. Magsovande är också en klart avgörande detalj, utan att veta så skulle jag gissa att det inte är den bekvämaste av sovställningar att ligga på mage i en hängmatta. Det är som du skriver, kanske inte nödvändigt med underquilt, i alla fall sommartid, men jag skulle inte rekommendera ett allt för tunt liggunderlag. I hängmatta blir även bredden än mer påtaglig så ett https://www.biltema.se/fritid/frilu...erlag/liggunderlag-190-x-60-x-1-cm-2000035528 skulle jag föredra, längden kan kapas till personen i fråga.

Vikten hamnar runt 1,5 kg för hammok och liggunderlag och under 1000-lappen (min var på rea och kostade 299, men det är nog inget man kan räkna med). Inget förstapris i lättpackning kanske men även ganska kraftigt regn klarar man sig ifrån. Kan hända att man kommer ner i vikt om man plockar ihop ett kit själv.

Att sova i hängmatta jämfört med tält upplever jag mer komfortabelt gällandes att ta sig ut på natten för att kissa, bara sätta sig upp i hängmattan och ta på skorna. Kondens från tältduken är ett minne blott.

Poncho har jag ingen erfarenhet av men vandring i skog vid regn likställer jag med blöta ben så jag skulle inte lämna regnbyxor hemma.

Jag tycker premissen att få allt billigt, lätt och hållbart är lite för mycket utopi. Hyra eller låna utrustning eller avkall på hållbarheten är enligt mig måsten. Jag hade turen att kunna hyra tält på tält-centralen i Stockholm när jag började ge mig ut med mina vänner. Tyvärr bor inte alla i Stockholm och tror även tält-centralen stängt, men förhoppningsvis har man någon bekant man kan låna något av.

(Jag vill inte bidra till urspårning, men detta är en definitionsfråga som berör ordet basvikt och i förlängningen denna tråd.)

I beg to differ...
Finns säkert viss polarisering i ehuru mobiltelefon hör hemma i ryggsäckens basvikt eller om den skall räknas in i det som man bär på kroppen, men den hör såklart till basvikten i och med att en mobiltelefon inte är en förbrukningsvara.
Vilken kategori den hör till blir irrelevant om man redovisar hela utrustningens basvikt/buret i fickorna, och då slipper man också alla anklagelser om "fusk i fickorna".

Fortfarande relativt irrelevant med avseende på trådens syfte att hitta billig utrustning som passar till en subjektivt definierad målbasvikt, men definitioner är viktiga i alla diskussioner. Basvikt är inte att likställa med det lösare begreppet "grundutrustning".

Utrustningens totalvikt = Allting utöver den nakna kroppen.
Utrustningens basvikt = Utrustningens totalvikt minus förbrukningsvaror.
Ryggsäckens totalvikt = Vad ryggsäcken med innehåll väger.
Ryggsäckens basvikt = Ryggsäckens totalvikt minus förbrukningsvaror i ryggsäcken.
Utifrån detta kan man även redovisa "buret på kroppen".
Sen kan man debattera vad som är en förbrukningsvara och om förpackningsmaterial är förbrukningsvara eller inte, men då är man inne på vikt-tävling och har tappat fokus på det viktiga.

Dessa kategorier är valbara och återfinns i lighterpack.com.

Ja som du säger är ju detta OT men det var en bra sammanfattning och du har absolut fattat poängen och jag håller med om allt du skriver. (Inkl det om mobiltelefonen egentligen).

Men framförallt så har du ju löst vårat problem en gång för alla!!

Jag ber om ursäkt för förvirringen och tar tillbaka detta om att listan gäller en baspackning för en basvikt på 4,5kg.

Listan gäller härmed en GRUNDUTRUSTNING för övernattning utomhus. Vikt max 4,5kg. Vad som blir den egentliga basvikten står skrivet i stjärnorna.

Om vi är riktigt duktiga och kommer ner i GRUNDUTRUSTNING på 4000g är det fortfarande möjligt för många att komma under 4,5kg i total basvikt (speciellt de som fuskar med mobiltelefonen). Men vi kör på 4,5kg som gräns för grundutrustningen till att börja med, det viktiga är ju att allt som verkligen behövs kommer med.

Men vi kör på 4,5kg som gräns för grundutrustningen till att börja med, det viktiga är ju att allt som verkligen behövs kommer med.

Exactemente. Packlistan ska innehålla alla viktiga prylar. Vad totala vikten blir är inte hela världen. Men vissa här har ju försökt fuska genom att stoppa saker i fickorna och inte räkna med dom eller ta upp det i listan. Eller skippa viktiga saker helt. Sick ! Det hjälper inte någon, speciellt inte nybörjare. :)

Själv föredrar jag tält framför hängmatta, speciellt om det är myggigt och regnigt. Då kan man laga kaffe i tältet osv. Eller middag. En stor fördel !

Om du inte vet vad som är absolut nödvändigt så får du ändå gärna skriva vilka kläder du skulle rekommendera en nybörjare att ta med ut i slutet av maj. Oavsett vikt. Så får vi iaf lite olika uppfattningar om vad som är en bra komfortnivå.

Är det något utöver kläder som du tycker saknas? Jag förstår att tarp kan kännas spartanskt men tänk dig i så fall att man sover i ett färdigt vindskydd. Det måste ju ändå vara väldigt vanligt att göra så de första nätterna?

Vilken komforttemp på sovsäcken skulle du tipsa en vän att sikta på om den ska sova ute i vindskydd i slutet av maj?
Som jag skrev så vet jag inte ens för mig själv och det är också uppenbart att det varierar mellan folk. Jag fryser väldigt lätt när jag sitter stilla och det blir många lager kläder efter ett tag, andra i familjen kan knappt sova i sovsäck för att ta egna exempel.

Märker att jag inte heller är speciellt intresserad av den typen turer där man försöker minimera allt vad man har med sig. Tycker det är för stor risk att man tar med sig för lite eller för mycket eller går för länge med ett extra lager så man blir svettig och sen kall på grund av det. Men antar att det handlar om erfarenhet.

Angående listan så tvivlar jag på att personen är torr och varm hela tiden om det råkar bli ösregn några timmar eller 5 grader på kvällen.

Allt ovan är egentligen på gränsen till OT. Tråden handlar inte om det, och Alex kommer att lära sig allt detta, plus inte minst sina högst egna preferenser, när hen väl börjat vandra :). Men jag låter det stå, för precis som du skriver är den sortens tänk helt avgörande för en lätt packning som helhet, lätta kläder även på kroppen, och inte minst ett flexibelt klädsystem som är skönt och lätt att reglera värmen med.
Skulle säga att det är högst relevant. Tråkigt att klara det tuffa upplägget med basvikten 4, 5 kg för 4000 spänn och sedan slänga ner 10 kg kläder för 15000 kr i ryggsäcken efter det.

Om vi nu ska förutsätta att den fiktiva personen har viss utevana och kan göra upp eld enkelt etc. (vilket jag tyckte kunna läsa mig till i något inlägg) , kan vi då också anta att underställ och regnkläder redan finns i dess ägo?

Mvh Erik

Jag tror du kommer bli utsatt för fortsatta sidospår tills dess att du lägger in mobil och toapapper och allt annat i din lista, för det är fortfarande en del som inte förstår grundtanken med din tråd ;)

Sant..men jag har i alla fall fått ro i själen så jag kan ignorera dem.

Kanske borde de stå med ändå.. Än så länge duckar jag frågan! Önskemålen om hygienartiklar är noterade, men vi återkommer till dem när vi har löst de saker som rör att hålla sig torr, varm och mätt.

Men telefonen kommer inte att stå med, det skulle äta upp en stor del av budgeten och alla har ju en telefon som väger vad den väger liksom.

Inte heller saker som bara krävs för vissa typer av turer som kompass, stormsäkert tält eller snöskor.

Mvh kimkim som vandrar utan toapapper och med en telefon på 70g.

Jag tror du kommer bli utsatt för fortsatta sidospår tills dess att du lägger in mobil och toapapper och allt annat i din lista, för det är fortfarande en del som inte förstår grundtanken med din tråd ;)
Då föreslår jag att vi lägger in 5 g dasspapper och 60 g Alcatelmobil. Alex kanske har just den modellen ;)
Åtminstone framgår det då med al önskvärd tydlighet varför mobilen är meningslös att dryfta i DENNA tråd.

Om vi nu ska förutsätta att den fiktiva personen har viss utevana och kan göra upp eld enkelt etc. (vilket jag tyckte kunna läsa mig till i något inlägg) , kan vi då också anta att underställ och regnkläder redan finns i dess ägo?

Jag tänker mig att Alex har såna kläder som krävs för att vara ute i den skog h*n ska vara ute i. Dvs om Alex har svårt för att gå med blöta ben ett par timmar så har h*n nog regnbyxor.

Men för att göra avgränsningen så enkel som möjligt så tar vi med de kläder som bärs i ryggsäcken. Alltså vi utesluter bara de kläder som man har på sig under gång när det inte regnar.

Då föreslår jag att vi lägger in 5 g dasspapper och 60 g Alcatelmobil. Alex kanske har just den modellen ;)
Åtminstone framgår det då med al önskvärd tydlighet varför mobilen är meningslös att dryfta i DENNA tråd.
Okej lite dasspapper då. Hoppas Alex har vett nog att hålla koll på det.

Klart smartphone ska stå på listan, ingen kan väl vara utan numera -- Men om du inte vill ta med dasspapper kan jag rekommendera mossa istället - !

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg