Då ber jag om ursäkt för mitt påhopp!Pellepelikan, "larvet" var absolut inte riktat till dig som ju kommer med konstruktiva synpunkter, utan en mer allmän reflektion, om än på förekommen anledning.
Hängmatta kan jag verkligen INGENTING om! Jag är magsovare och vandrar över trädgränsen, så tanken dök aldrig ens upp. Fått för mig att det totalt sett (linor, underquilt, regnskydd... blir rätt tungt och kräver lite kunskap (typ knutar etc), men jag kan ju ha fel.
Personligen skulle det kännas "låst" att behöva krypa ut och in på natten, inte kunna bre ut sig med saker inom räckhåll (som särskilt nybörjare kanske inte har så god ordning på), inte kunna laga/äta mat regnskyddat inkrupen i min sovsäck, med mera.
Men allt detta är individuella preferenser som inte behöver gälla för andra. Tipsa gärna om en hängmattelösning som går att få ihop inom budget- och viktramen.
Nej, galonställ är verkligen det sämsta av två världar. Jag är gammal nog att ha vandrat i helt ångtäta regnställ . Har man ej råd med bra membrankläder så är det bara poncho som återstår som ett uthärdligt alternativ.
Även "billiga" membranställ kostar en rejäl slant, samtidigt som de riskerar att bli en halvdan kompromiss med kort livslängd (guess how I know). Så jag skulle dra mig för den satsningen tills jag testat några övernattningsturer och vet att detta är något jag vill syssla mer med. Man har ju lyxen att pricka in ett vänligt väderfönster för en korttur, på ett helt annat sätt än för en fjällvandring.
...och allt detta håller jag helt med om - det är självklarheter för oss som hållit på ett tag. Jag har inte mer kläder i ryggsäcken på en treveckors fjällvandring, än vad "Alex" listat för sin skogstur. Alla mina kläder, både på kroppen och i ryggsäcken, går att kombinera i lager samtidigt, om det nu skulle bli så kallt; det enda renodlade "ombytet" är ett extra par sidentrosor (5g) som tvättas och varvas varje kväll, och ett extra par strump-liners, som utöver att vara sovstrumpor också mår bra av at sköljas upp ibland.
Jag dubblerar såklart inga byxor/shorts/whatever. Trivs bäst med lätta (185 g) 3/4-delsbyxor i combo med knästrumpor, som jag då kan kavla upp resp. ner när det är varmt. Långa byxben bara tynger ner i onödan, blir blöta utan att man kan ta loss dem, och gör att brallor stramar på mina Pernilla-lår i uppförsbackar .
När jag vet att det kommer att behövas (högalpint, stegjärn, snöpulsning, etc) kompletterar jag hellre 3/4-byxor med separata gaiters.
T-shirt har jag aldrig ens drömt om att ta med. När jag vandrar i så pass varma klimat att det kan bli aktuellt, tar jag med ett sidenlinne, som tar ingen plats och väger ca 8 g.
Allt ovan är egentligen på gränsen till OT. Tråden handlar inte om det, och Alex kommer att lära sig allt detta, plus inte minst sina högst egna preferenser, när hen väl börjat vandra . Men jag låter det stå, för precis som du skriver är den sortens tänk helt avgörande för en lätt packning som helhet, lätta kläder även på kroppen, och inte minst ett flexibelt klädsystem som är skönt och lätt att reglera värmen med.
Gällandes hammock:
Hiking hammock with tarp, hängkoj - Hammock - Hiking hammock with tarp, hängkoj | XXL
Läs mer om Hiking hammock with tarp, hängkoj. Trygg handel med prisgaranti och 365 dagars öppet köp
www.xxl.se
Vikten hamnar runt 1,5 kg för hammok och liggunderlag och under 1000-lappen (min var på rea och kostade 299, men det är nog inget man kan räkna med). Inget förstapris i lättpackning kanske men även ganska kraftigt regn klarar man sig ifrån. Kan hända att man kommer ner i vikt om man plockar ihop ett kit själv.
Att sova i hängmatta jämfört med tält upplever jag mer komfortabelt gällandes att ta sig ut på natten för att kissa, bara sätta sig upp i hängmattan och ta på skorna. Kondens från tältduken är ett minne blott.
Poncho har jag ingen erfarenhet av men vandring i skog vid regn likställer jag med blöta ben så jag skulle inte lämna regnbyxor hemma.
Jag tycker premissen att få allt billigt, lätt och hållbart är lite för mycket utopi. Hyra eller låna utrustning eller avkall på hållbarheten är enligt mig måsten. Jag hade turen att kunna hyra tält på tält-centralen i Stockholm när jag började ge mig ut med mina vänner. Tyvärr bor inte alla i Stockholm och tror även tält-centralen stängt, men förhoppningsvis har man någon bekant man kan låna något av.