Klart smartphone ska stå på listan, ingen kan väl vara utan numera -- Men om du inte vill ta med dasspapper kan jag rekommendera mossa istället - !
"Klart"? Nej, helt personberoende. Jag tar inte ens Alcatel-mobilen med alla gånger. Till för några år sedan tog jag inte med mobilen ens på tre veckors ledlös fjällvandring. Nu hänger den med bara för att kameran i min nya har blivit så pass OK att jag (med viss motvilja) känner att jag kan lämna den riktiga kameran hemma och spara en del vikt.

Alex kanske är som jag, och vill ut just för att dra ur sladden?

Dasspappret har jag lite svårare att skippa, det växer ingen mossa där jag far fram. Och vi vet inte vad som växer i Alex hemmaskog ;)
Så Alex får bestämma själv, men jag tror inte hen behöver hjälp med tips på billigast och lättast möjliga dasspapper ;)

För att någon gång kravla sig över kanten på allt utredandet av definitioner och avgränsningar:
Pannlampa
Är det inte fel pris på pannlampan i tabellen, Kimkim? Här kostar den i varje fall 69 kr. 220 känns inte som en motiverad utgift, och jag fikar dessutom efter att frigöra lite budgetutrymme för att kunna uppgradera liggunderlaget.

Men telefonen kommer inte att stå med, det skulle äta upp en stor del av budgeten och alla har ju en telefon som väger vad den väger liksom.

Mvh kimkim som vandrar utan toapapper och med en telefon på 70g.
Du kanske kan lägga den på listan men sätta 0 sek så den inte belastar budgeten? Telefonen är ju ändå svårslagen när det kommer till att höja säkerheten. Då tänker jag att en tredagars vandring i hemskogen har täckning. Telefonen förvaras avstängd så ingen powerbank eller dylikt krävs.

Kan man inte göra ett Excelark där man ser vilka prylar som hör till de olika områdena: basutrustning, grundutrustning, whateverutrustning?

Jag blir förvirrad...

Jag återkommer när det är sidan 30 eller så...det lär väl diskuteras till dess. Högtalare? Läste jag det? Haha!

Intressant tråd som jag uppmärksammat först nu. Noterar många bra idéer och tips, vad som jag reagerar på (utan att titta igenom hela listan) är kanske initialt:
1. Ryggsäcken. 30 liter är ingen stor ryggsäck och lämplig för dagsturer med lite lagom packning, men skall man börja bära med sig för en flerdagstur inkl sovsäck mm är 30-liter inte mycket.
2. Liggunderlag. Vi har alla startat där som unga, 8-10mm cellplast. Visst funkar det men långt ifrån bekvämt. Detta från CO är 14mm och ger en annan känsla, lite dyrare men i samma läge som 2x8mm från Biltema: https://www.clasohlson.com/se/Liggunderlag-Asaklitt/p/31-8259
3. Sovsäck. Lite tveksam till valet, prislappen är relativt hög då dunkvaliteten är medioker. 600CUIN dun med 25% fjäder (som inte bidrar till loftet alls pga tvådimensionella). Komfort för Alexandra +9C (som dessutom skall ligga under en tarp och inte i ett mer skyddande tält), även fina sommarnätter kan bli svalare i södra Sverige. Jag har inget bra alternativ att komma med ännu, men en varmare fiberfylld säck kan vara ett bra alternativ trots mervikten på papperet. Känns mer vettigt att starta där och byta upp sig till en bättre dunsovsäck i framtiden om intresset växer. Att frysa sig genom natten i en undermålig sovsäck kan snabbt döda ett spirande intresse, så lite fokus på komfort före vikt är mitt tips;)

Att frysa sig genom natten i en undermålig sovsäck kan snabbt döda ett spirande intresse, så lite fokus på komfort före vikt är mitt tips;)
Jag håller med. Sovsäcken ska vara tillräckligt bra, och så kan man komplettera med lager-på-lager på kroppen. Frysa sig genom natten är inte kul. Marken kyler bra, så ett liggunderlag behöver man ha. Har man ett uppblåsbart så är det bra med en cellplastunderlag under den, mot marken.

Okej @Totteman och alla andra som blivit förvirrade av alla vändningar.

Nu skrev jag så här i beskrivningen för listan. Det blev lite långt, men det är så som jag själv vill uttrycka scenariot nu när ni alla hjälpt till att belysa lite olika vinklar av det hela. Det får duga för ett tag.

Länken igen: https://lighterpack.com/r/tirist
----------------------------------

OBS DENNA LISTA ÄR UNDER ARBETE

Grundpackning för övernattning i skog på sommarhalvåret med rimligt väder.
Maxvikt 4500g
Max budget 4000kr

Alex är van vid att vara ute i skog och mark men brukar inte sova utomhus och har inte sådan utrustning.

Alex vet ännu inte vad h*n kommer gå för slags turer i framtiden och vill gärna vänta med att göra stora inköp tills h*n har provat sig fram och förstått vad h*n vill ha. Alex har hört att det är smart att inte köpa saker som är tunga att bära på. Så h*n vill ha tips på utrustning som är både billig och lätt. Alex har som mest 4000kr tilll detta nu innan första turen..

Alex första tur blir en lättsam övernattningstur i skogen på sommarhalvåret. Väderprognosen är rimlig, minimitemp +7C och Alex känner till området sen innan.

Vi har gjort en lista på allt som behövs för att Alex ska kunna hålla sig torr, varm och mätt. Alla på listan är lätt och billigt. Det mesta är dessutom sådant som kommer vara användbart under många år.

Sedan får Alex själv avgöra vad just h*n behöver lägga till för personliga grejer och extra bekvämligheter. Vi hoppas att h*n väger varje sådan pryl innan och funderar lite på om h*n kanske kan testa att vara utan eller åtminstone lämna förpackningen hemma.

Vi utgår ifrån att Alex redan är klädd i kläder som är lämpliga för att gå i skogen och har ev mobiltelefon i fickan.

Här är några tips:

Leta hemma!
Låna så mycket som möjligt
Köp bara det du måste
Skjut upp alla inköp som kan skjutas upp

Ett färdigt vindskydd är gratis och du slipper bära tarp och golv. Dessutom är det lite enklare.

Om du är osäker på hur man använder sakerna, öva innan på dagsturer.

Här kan du lära dig massor om friluftsliv: Utsidan.se/forum

Vill du ha hjälp med att anpassa listan efter dina egna förutsättningar så får du säkert hjälp där om du skriver ett inlägg där!

Diskusson om listan på Utsidans forum:

Jag väger också packning men när det går åt det extrema kan jag inte låta bli att tänka att ryggsäckens vikt ändå bara är typ 15% av det jag bär. Resterande 85% är min kropp. Så för att få någon riktig mätbar förändring av totalvikten, kropp och packning, måste jag typ lämna "hälften hemma". 90kg eller 88-89kg gör knappt nån skillnad. 90 eller 80 skulle kännas.
Så de stora viktvinsterna får jag först om jag fastar bort X antal kilo från mitt överskott på kroppen.

Toapapper hit eller dit, mobil eller inte, är ingenting. Däremot ölmage eller inte, skulle märkas.

Intressant tråd som jag uppmärksammat först nu. Noterar många bra idéer och tips, vad som jag reagerar på (utan att titta igenom hela listan) är kanske initialt:
1. Ryggsäcken. 30 liter är ingen stor ryggsäck och lämplig för dagsturer med lite lagom packning, men skall man börja bära med sig för en flerdagstur inkl sovsäck mm är 30-liter inte mycket.
Jag är väldigt osäker på vilken volym man bör välja. Klart är att några olika volymer borde finnas under rubriken Alternativ.

Det mest logiska och estetiskt tilltalande alternativet vore att standardryggan på listan med lätthet rymmer allt som står på listan plus en lagom mängd extragrejer. Om man inte ryms i den volymen är det lite en hint om att man nog borde granska sina extragrejer rätt kritiskt. Men vad är en lagom mängd?

Det som står på listan borde ju rymmas i 25L tänker jag, det är ju bara en tarp och väldigt minimalistiskt. Jag måste nästan provpacka lite.

2. Liggunderlag. Vi har alla startat där som unga, 8-10mm cellplast. Visst funkar det men långt ifrån bekvämt. Detta från CO är 14mm och ger en annan känsla, lite dyrare men i samma läge som 2x8mm från Biltema: https://www.clasohlson.com/se/Liggunderlag-Asaklitt/p/31-8259
Jag ska jämföra tipsen och uppdatera liggunderlag!

3. Sovsäck. Lite tveksam till valet, prislappen är relativt hög då dunkvaliteten är medioker. 600CUIN dun med 25% fjäder (som inte bidrar till loftet alls pga tvådimensionella). Komfort för Alexandra +9C (som dessutom skall ligga under en tarp och inte i ett mer skyddande tält), även fina sommarnätter kan bli svalare i södra Sverige. Jag har inget bra alternativ att komma med ännu, men en varmare fiberfylld säck kan vara ett bra alternativ trots mervikten på papperet. Känns mer vettigt att starta där och byta upp sig till en bättre dunsovsäck i framtiden om intresset växer. Att frysa sig genom natten i en undermålig sovsäck kan snabbt döda ett spirande intresse, så lite fokus på komfort före vikt är mitt tips;)
Det mest logiska vore att utesluta sovsäck från listan. Det mesta har ganska stabila priser men sovsäcken varierar väldigt mycket. Den som står på listan nu var bara något jag hittade till hyfsat bra vikt till ändå inte så dyrt pris, som ett exempel. Men vilka som är på rea kommer ju variera.

Men det vore inte lika snyggt utan sovsäck. Och man måste ju ha en sovsäck för att sova ute.

Det är dock värt att fundera över strategi. Är det bättre att köra på en tyngre för 300 än än halvdyr halvdan?

Den som inte hittar en bra deal på sovsäck kanske hellre ska köpa en riktigt billig säck, de kan vara varma de med, om än tunga.

Tål att funderas på..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg