Okej
@Totteman och alla andra som blivit förvirrade av alla vändningar.
Nu skrev jag så här i beskrivningen för listan. Det blev lite långt, men det är så som jag själv vill uttrycka scenariot nu när ni alla hjälpt till att belysa lite olika vinklar av det hela. Det får duga för ett tag.
Länken igen:
https://lighterpack.com/r/tirist
----------------------------------
OBS DENNA LISTA ÄR UNDER ARBETE
Grundpackning för övernattning i skog på sommarhalvåret med rimligt väder.
Maxvikt 4500g
Max budget 4000kr
Alex är van vid att vara ute i skog och mark men brukar inte sova utomhus och har inte sådan utrustning.
Alex vet ännu inte vad h*n kommer gå för slags turer i framtiden och vill gärna vänta med att göra stora inköp tills h*n har provat sig fram och förstått vad h*n vill ha. Alex har hört att det är smart att inte köpa saker som är tunga att bära på. Så h*n vill ha tips på utrustning som är både billig och lätt. Alex har som mest 4000kr tilll detta nu innan första turen..
Alex första tur blir en lättsam övernattningstur i skogen på sommarhalvåret. Väderprognosen är rimlig, minimitemp +7C och Alex känner till området sen innan.
Vi har gjort en lista på allt som behövs för att Alex ska kunna hålla sig torr, varm och mätt. Alla på listan är lätt och billigt. Det mesta är dessutom sådant som kommer vara användbart under många år.
Sedan får Alex själv avgöra vad just h*n behöver lägga till för personliga grejer och extra bekvämligheter. Vi hoppas att h*n väger varje sådan pryl innan och funderar lite på om h*n kanske kan testa att vara utan eller åtminstone lämna förpackningen hemma.
Vi utgår ifrån att Alex redan är klädd i kläder som är lämpliga för att gå i skogen och har ev mobiltelefon i fickan.
Här är några tips:
Leta hemma!
Låna så mycket som möjligt
Köp bara det du måste
Skjut upp alla inköp som kan skjutas upp
Ett färdigt vindskydd är gratis och du slipper bära tarp och golv. Dessutom är det lite enklare.
Om du är osäker på hur man använder sakerna, öva innan på dagsturer.
Här kan du lära dig massor om friluftsliv: Utsidan.se/forum
Vill du ha hjälp med att anpassa listan efter dina egna förutsättningar så får du säkert hjälp där om du skriver ett inlägg där!
Diskusson om listan på Utsidans forum:
Hjälp mig göra en lätt och billig packlista för den som vill prova på lätt vandring! Det som är ny på vandring kan lätt råka köpa på sig en del onödigt tunga grejer. Och onödigt dyra grejer. Eller i värsta fall grejer som är både dyra och tunga. Så jag tänkte att vi här på Utsidan kan hjälpa...
www.utsidan.se