Hmm, någon påstod att kartor och telefon inte ingår i basvikt... Anyway, jag tycker att min def ovan är närmast. Väg ryggan utan mat, och med regnställ och förstärkningskläder och allt annat man har med. Ingenting i fickorna, fuska inte -:)

Sen finns ju lättare och mkt dyrare tält i Dyneema.
OT
Kartor och telefon brukar jag ha i fickan, och de är varken kalkylerbara eller det minsta relevanta i DENNA TRÅD. Inte heller dyra dyneematält.

Om du inte har något att bidra med till trådens kunskapsuppbyggnad, så kan du väl åtminstone sluta spä ut den med OT. Tack på förhand.
 
OT
Kartor och telefon brukar jag ha i fickan, och de är varken kalkylerbara eller det minsta relevanta i DENNA TRÅD. Inte heller dyra dyneematält.

Om du inte har något att bidra med till trådens kunskapsuppbyggnad, så kan du väl åtminstone sluta spä ut den med OT. Tack på förhand.

Sluta gärna att bråka & gräla. Det var en bra tråd fram till ditt senaste inlägg.
 
Hmm, någon påstod att kartor och telefon inte ingår i basvikt... Anyway, jag tycker att min def ovan är närmast. Väg ryggan utan mat, och med regnställ och förstärkningskläder och allt annat man har med. Ingenting i fickorna, fuska inte -:)

Sen finns ju lättare och mkt dyrare tält i Dyneema.

Alltså vadå fuska? Detta är en lista på vad man "behöver" skaffa för att gå en tur i skogen så lätt som möjligt. Alltså en helt vanlig nyböbrjartur. Det är som en skogspromenad med övernattning. Något de flesta gör utan karta. Jag går dagligen i skogen utan karta och utan kompass och ofta utan telefon med. Inga konstigheter.

Ska jag ut i stora skogar eller gå på fjället eller vara på havet har jag absolut med både papperskarta och kompass. Om man är en typisk nybörjare på friluftsliv är det inte ens säkert att man kan läsa en terrängpassa eller använda kompassen på ett konstruktivt sätt. Därför har jag struntat i det.

Men du verkar tro att listan är för att skryta. Och då vore det ju fusk att inte ta med allt. Men nu har ju listan ett helt annat syfte. Inte "Så här kan vem som helst gå en tur med 4,5kg i basvikt". Utan "kolla på den här listan så kan du skaffa allt du behöver för att övernatta ute utan att skaffa onödigt tunga eller dyra eller dåliga grejer".

Vad man sedan väljer för extra bekvämligheter är upp till var och en. Vill du ta med dig 2k extra komfort, gör det! Men de saker du nämnt hittills är ju inga saker som skulle göra att denna packningen blev över 4,5kg heller så jag förstår inte varför du har hakat upp dig på detta.

Nåväl, jag har förklarat så gott jag kan vad som är meningen med listan. Om du vill tolka på annat sätt så kör på men jag kommer inte försöka förklara mer för det blir bara tjatigt och det känns ändå inte som att vi kommer vidare.

Kom gärna med konkreta förslag på förbättringar däremot, det tar vi gärna emot.

(Tändstickorna till spritköket var en bra kommentar till exempel, men vi har bytt köket till gaskök så nu passar tändaren igen... Jag lägger till vikt för tom gasbehållare i listan nu också, rätt ska ju vara rätt ändå.)
 
Som sagt, för att vara relevant tycker jag packlistan ska innehålla allt man behöver och tar med, förutom mat och kläderna på kroppen.

Det är väl inte så mkt mening med en lista som utelämnar en massa viktiga saker.

Skriv i så fall upp resten av grejjorna utan att speca detaljer som märke & vikt & pris.

Om man vill så kan man ju lägga till olika villkor... Behövs myggskydd mot mkt myggor, är det på hösten och kallt och minus, ska man campa i skogen eller på ett blåsigt kalfjäll, är det svinvarmt på sommaren ?
Olika prylar behövs för olika omständigheter.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte men det du tar med i listan är för kallt för mig vid 10 grader. Det är väl det som ett problem med att ta med sig minst möjligt. Man vet inte vad man kommer behöva i form av kläder beroende på väder (utan en hel del erfarenhet i alla fall).

Skulle nog välja regn kläder istället för poncho då de också värmer en del som skalplagg.

Jag funderar vidare.

Jag är väldigt frusen av mig så jag går i underställströja + woolpowers ullväst + skjorta. Om det inte är uppenbart skitvarmt har jag tunna ull-långisar och träningsbyxor eller vandringsbyxor (vandringsbyxor rekomenderas inte i sammanhanget då de är tunga och dyra och inte nödvändigtvis bättre än andra byxor).

De flesta jag känner går i samma väder utan långisar och utan ullväst.

Detta jämnar ju ut behovet av förstärkningsplagg lite. Dessutom brukar jag "fuska" och inte nämna ullvästen när jag diskuterar lätt packning. För då blir folks råd angående kläder mer relevanta för mig, för västen mostsvarar liksom skillnaden mellan mig och "normala".

Så jag bortser här ifrån att jag har varmare gångkläder än de flesta.

Och på kvällen då? Då har jag tjockare ull-långisar (170g i liten storlek) och en lika dan, men torr, underställströja (105g). Och så brukar jag alltid ha två st extra mellanlager. Det enda är fukttåligt (tunn ull/fleece), lite tunnare och ska funka att gå i om det är kallare på dagen.
Det andra plagget är dunjacka eller syntetisk puffy. Det är "heligt" och är min trygghet så att jag vet att jag kan vara varm på kvällen. Det använder jag inte i ösregn på dagen t.ex. då får jag hellre frysa. Och det behöver vara för varmt för att gå i annars är det för kallt på kvällen.

Jag brukar planera så att jag tror att jag kommer klara mig med bara puffyn. Den extra fleece/ulltröjan är min marginal.

Vikt kan så klart variera mellan plagg. Min tjocka dunjacka, som jag tar om jag ska lita bara till den (eller på vintern) väger 350g.
Min tunnare dunjacka (billig decathlon) väger 250g och min tunna fleecetröja väger 250g = 500g totalt.

Ja det var några tankar om förstärkningsplagg, får se vad vi landar i.

Men jag tycker ändå att det räcker om förstärkningsplaggen ger goda chanser att slippa frysa även senare vår och tidig höst. Om det blir oväntat kallt så är det ju inte så att man plågas om man får krypa ner i sovsäcken. Bor man i tält kan det ju vara tråkigt att behöva "gå in" men bor man under en tarp så sitter man ju ändå där och har sin sovsäck där och risken att verkligen behöva frysa är minimal så länge man satt upp tarpen lagom vindskyddat.

Men till alla: Tänk att en kompis ska ut och övernatta i ett vindskydd och är osäker på vilka förstärkningsplagg som behövs. Vad ger du för tips?
 
Som sagt, för att vara relevant tycker jag packlistan ska innehålla allt man behöver och tar med, förutom mat och kläderna på kroppen.
Bidra hemskt gärna med förslag på saker inom ramen för BASVIKTEN (se definition ovan), som du tycker fattas på listan, är oumbärliga för Alexas utflykt, och som inte spräcker hennes pris- och viktgränser.

Motivera därvid VARFÖR de är oumbärliga; alla kommer inte att hålla med, men det kan bli en klargörande diskussion. Notera att vi är i lättpackningsforum, och konsten att packa lätt går till stor det ut på att inte ta med sig onödigheter.
 
Senast ändrad:
Kläder
Verkar som Kimkim och jag är lika frusna, och har ungefär samma strategier för att hantera detta faktum :). Jfr mitt inlägg #39 på temat.

Min "mellantröja" skulle då motsvara Kimkims väst, och jag "fuskar" också ibland genom att inte räkna den till basvikten. Å andra sidan ligger den i 99% av fallen inte i ryggsäcken, för jag behöver den att reglera värmen med medan jag går - den knäpps bara upp och rullas ner kring ryggsäckens höftbälte vid behov.

Å tredje sidan väger ingen av dem så mycket att det skulle spräcka 4,5 kg-gränsen, om man räknar dem till basvikten.

Mängden extrakläder jag själv bär i ryggsäcken i övrigt är väldigt lik Alexandras, och det gäller i princip alla tresäsongsturer i berg/fjäll oavsett längd.
 
Senast ändrad:
Som sagt, för att vara relevant tycker jag packlistan ska innehålla allt man behöver och tar med, förutom mat och kläderna på kroppen.

Det är väl inte så mkt mening med en lista som utelämnar en massa viktiga saker.

Skriv i så fall upp resten av grejjorna utan att speca detaljer som märke & vikt & pris.

Alltså om du har problem med att förstå vad diskussionsunderlag betyder så kommer vi som sagt inte längre. När den är färdig kan du börja klaga över hur dåligt det är att det saknas saker.

Nu svarar jag här under på det du skrev som ändå är konstruktivt men sluta gärna upprepa sånt du skrivit många gånger.

Om man vill så kan man ju lägga till olika villkor... Behövs myggskydd mot mkt myggor, är det på hösten och kallt och minus, ska man campa i skogen eller på ett blåsigt kalfjäll, är det svinvarmt på sommaren ?
Olika prylar behövs för olika omständigheter.

Grejen är att det är en nybörjare som inte riktigt vet exakt hur omständigheterna kommer vara.

Sommarhalvåret är för mig maj-september och temperaturen är egentligen +10C som kallast men säg +5C i extremfall så man har marginal.

Det är en total nybörjare så jag förutsätter att man gör en enkel tur i en skog i närområdet. Man kan åka hem om allt skiter sig. Man har kollat vädret så det inte ska spöregna hela tiden eller blåsa storm.

Mygg är en fråga.. Själv så löser jag det genom att ta tarp-turerna innan midsommar eller efter mitten av augusti. På sommaren åker jag istället till Norska, nästan myggfria fjäll. Eftersom det inte alltid är mygg så tänker jag att myggnätet får finnas under rubriken Alternativ/Extra. Dvs om man vet att mygg är ett problem så ordnar man myggnät.

Jag ska lägga till detta i listan.

Hade varit bra att ha det i TS också, men men. (Kanske att jag ber någon admin här om hjälp med att uppdatera TS när jag har koll på all info som borde vara med.)
 
Kläder
Verkar som Kimkim och jag är lika frusna, och har ungefär samma strategier för att hantera detta faktum :). Jfr mitt inlägg #39 på temat.
..tills vi går och lägger oss.

Just nu ligger det ett 0,8cm cellplast på listan. Jag tycker det verkar lite tunt för mig. Jag tycker 1cm känns tryggare. Man kan ju räkna med det isolerade golvet också men det kräver mer eftertanke av den som väljer annat golv. Och ett tunt underlag är svårare att kompensera för än en tunn sovsäck om kan förbättras med dunjackan.

Men jag låter det stå kvar i hopp om att motivera fler att tipsa om bra alternativ.
 
..tills vi går och lägger oss.

Just nu ligger det ett 0,8cm cellplast på listan. Jag tycker det verkar lite tunt för mig. Jag tycker 1cm känns tryggare. Man kan ju räkna med det isolerade golvet också men det kräver mer eftertanke av den som väljer annat golv. Och ett tunt underlag är svårare att kompensera för än en tunn sovsäck om kan förbättras med dunjackan.

Men jag låter det stå kvar i hopp om att motivera fler att tipsa om bra alternativ.

Liggunderlag
För referens: den här är 14 mm tjock; kostar mer än det dubbla mot Biltemas, men är inte dubbelt så tjock (isoleringförmågan är rakt proportionell mot tjockleken).

Då skulle jag i stället köpa TVÅ Biltemaunderlag och få 16 mm isolering till fortfarande lägre pris. Det blir ju också mer flexibelt (man tar bara med det ena när det är varmt).


Men har vi utrymme för en mer rejäl uppgradering, så behöver Alexandra aldrig köpa något annat än detta för tresäsongsbruk. Såklart en Z-rest-kopia från, misstänker jag, samma fabrik (sama mönster och mått), men till ett helt annat pris. Robens anger R=2,2 på sin hemsida - för mitt Z-rest Sol med exakt samma tjocklek (2 cm) plus alubeläggning anger Thermarest 2,0. Skillnaden kan bero på att Z-rest-plasten har något högre volymvikt => högre värmeledningstal (har gjort mig mödan att räkna på det :p).

Robens fördelar är alltså: högre värmemotstånd, lägre vikt och mycket lägre pris, på (eventuell) bekostnad av livslängden p g a lite lägre densitet, men den nackdelen är teoretisk - den håller helt säkert hur länge som helst.

Fördelen med "äggkartong", förutom att den är mjukare att ligga på, är ju att sovsäcken bidrar även på undersidan, eftersom den inte blir helt tillplattad. Dessutom hamnar ev. kondens i groparna i stället för i sovsäcken - bara att skaka ur på morgonen (särskilt tacksamt om vatnet frusit).

På min Z-rest sover jag utan problem på snö, is och frusen klippa; visserligen ibland, men inte alltid, med bubbelplast under tältgolvet.
 
Undrar om @Polar300 har några tankar om val av kök?
Nej, jag har inga åsikter om kök - inte som passar in i meningsutbytena den här tråden...

Jag är ingen lättpackare, och har aldrig varit. Jag använder Trangia, hyfsat komplett, för
att verkligen kunna laga mat. Oftast med GB74-brännare, trefotsadapter och CP250-butan
(om det är sommar) och permanent Trangia-konverterad Polaris (om det INTE är sommar).
Är jag lat så eldas Polarisen med inverterad EN417 campinggasol och är det riktig vinter
så eldas Polarisen med bra fotogen (tänt med Tenol).

Är vi max två personer så är det ett Trangia 27 - är vi fler, dvs 2,5 till 3 personer så är det ett
Trangia 25. Är vi ytterligare fler - ja då lär det vara fler kök utspridda mellan deltagarna...

Och komplett Trangia dubblerar ju som numera statligt 'beordrad' beredskapsutrustning
nere i MSB-lådan...
/Odd
 
Hep-Hep. Gör nu istället en en packlista som inkluderar allt, för 2-3 dagars vandring i början på Juli. Med smarrig mat, bränsle, räkna med massor med myggor och regn. Räkna inte med träd. Bekvämt ska det va !! Glöm ingenting. :cool:

Överkurs: Det blir ett långt & kallt vad. Du kommer att skära dig i tummen ganska allvarligt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar