Jag vet inte men det du tar med i listan är för kallt för mig vid 10 grader. Det är väl det som ett problem med att ta med sig minst möjligt. Man vet inte vad man kommer behöva i form av kläder beroende på väder (utan en hel del erfarenhet i alla fall).
Skulle nog välja regn kläder istället för poncho då de också värmer en del som skalplagg.
Jag funderar vidare.
Jag är väldigt frusen av mig så jag går i underställströja + woolpowers ullväst + skjorta. Om det inte är uppenbart skitvarmt har jag tunna ull-långisar och träningsbyxor eller vandringsbyxor (vandringsbyxor rekomenderas inte i sammanhanget då de är tunga och dyra och inte nödvändigtvis bättre än andra byxor).
De flesta jag känner går i samma väder utan långisar och utan ullväst.
Detta jämnar ju ut behovet av förstärkningsplagg lite. Dessutom brukar jag "fuska" och inte nämna ullvästen när jag diskuterar lätt packning. För då blir folks råd angående kläder mer relevanta för mig, för västen mostsvarar liksom skillnaden mellan mig och "normala".
Så jag bortser här ifrån att jag har varmare gångkläder än de flesta.
Och på kvällen då? Då har jag tjockare ull-långisar (170g i liten storlek) och en lika dan, men torr, underställströja (105g). Och så brukar jag alltid ha två st extra mellanlager. Det enda är fukttåligt (tunn ull/fleece), lite tunnare och ska funka att gå i om det är kallare på dagen.
Det andra plagget är dunjacka eller syntetisk puffy. Det är "heligt" och är min trygghet så att jag vet att jag kan vara varm på kvällen. Det använder jag inte i ösregn på dagen t.ex. då får jag hellre frysa. Och det behöver vara för varmt för att gå i annars är det för kallt på kvällen.
Jag brukar planera så att jag tror att jag kommer klara mig med bara puffyn. Den extra fleece/ulltröjan är min marginal.
Vikt kan så klart variera mellan plagg. Min tjocka dunjacka, som jag tar om jag ska lita bara till den (eller på vintern) väger 350g.
Min tunnare dunjacka (billig decathlon) väger 250g och min tunna fleecetröja väger 250g = 500g totalt.
Ja det var några tankar om förstärkningsplagg, får se vad vi landar i.
Men jag tycker ändå att det räcker om förstärkningsplaggen ger goda chanser att slippa frysa även senare vår och tidig höst. Om det blir oväntat kallt så är det ju inte så att man plågas om man får krypa ner i sovsäcken. Bor man i tält kan det ju vara tråkigt att behöva "gå in" men bor man under en tarp så sitter man ju ändå där och har sin sovsäck där och risken att verkligen behöva frysa är minimal så länge man satt upp tarpen lagom vindskyddat.
Men till alla: Tänk att en kompis ska ut och övernatta i ett vindskydd och är osäker på vilka förstärkningsplagg som behövs. Vad ger du för tips?