Tarp
Själva boendet, skyddet, i detta fall tarpen, gör mycket för trivseln.
Tarp är det uppenbara valet om det ska vara både lätt och billigt. Om man jämför de bästa och lättaste tälten med tarp så ser man att tälten ofta blir minst lika lätta, totalt sett. Men de kostar ju enormt mycket mer om de ska vara så lätta.
Några hundarlappar räcker till en fin tarp som du kan använda länge. Eller ett uselt tält som du kan använda i perfekt väder om ens det. Så tarp är givet.
Frågan är VILKA DIMENSIONER SKA TARPEN HA?
Man kan argumentera för att 3x3m är lagom. Det är ett klassiskt tarp-mått och många videos och intruktioner på olika tarp-uppsättningar baseras på 3x3m. En sådan tarp kan göras till ett tält med väggar och golv för 1 person. Den kan också rymma 3 personer om man sätter upp den mer som ett tak, kanske med en bakvägg. Så Alexandra kan ta med sig kompisar i framtiden utan att byta tarp.
Nackdelen, jämfört med mindre tarpar är just att den är större och därför (oftast)
- Tyngre
- Dyrare
- Töjer sig mer
- Fladdrar mer i vinden
- Större volym
- Svårare att spänna upp
Bäst för listan är kanske en tarp som är rejäl för en person och rimlig att använda för 2 personer.
Jag har också en diamantformad tarp. Jag köpte den innan jag förstod att såna tarpar är för hängmatta. Den är mycket lättare att spänna upp än den kvadratiska 3x3-tarpen. Sätter man ena änden av sömmen högt i ett träd och andra tre hörnen i marken får man ett väldigt säkert skydd mot ruskväder. Men även om denna är väldigt enkel så tycker jag inte man ska rekommendera en diamanttarp då de är lite speciella.
Jag har i princip inte testat andra tarpar än den lilla diamanten och min stora 3x3 så jag vet inget om hur andra dimensioner fungerar i praktiken.
På listan just nu står NFH Lättviktstarp 2x3m från
Röda Stjärnan. Sist jag sov under min 3x3m så låg jag och tittade på månljuset genom alla de små hålen i tarpen och tänkte 1) Hoppas det inte börjar regna och 2) Jag ska unna mig en ny tarp snart!
Min gamla tarp har varit med på många turer och ofta använts som golv i kåtan och tak över elden. Så det är inte konstigt att den är utsliten. Så jag beställde en 2x3 från röda stjärnan så jag får testa. Jag tror den är onödigt lång och lite väl smal, får se.
Någon här som tarpar mycket och har tankar om lämpliga dimensioner?