(...) Men om man lyckas dubbla basvikten när man lägger till "bra att ha-påsen" tycker jag att man kanske ska ta en funderare på innehållet i nämnda påse. (...)
😁

Fundering till TS:
Vattentät liner. Är det för att skydda mot regn som tar sig in under tarpen?
Mitt förslag är i så fall att skippa den och istället ta en större tarp. Mer utrymme och mindre fukt i sovsäcken.

Nja, det är väl liner inne i ryggsäcken medan man vandrar, det är INGEN ryggsäck som är vattentät i längden och särskilt inte Alexandras billiga.
Men du väcker en tanke: om hon ändå har en poncho så skyddas ju även ryggsäcken. Fast jag som har frysnojja skulle nog vilja ha lite dubbel redundans där så man slipper stå där med en nerblött dunsovsäck, dunjacka etc på kvällen.
 
Senast ändrad:
Nja, det är väl liner inne i ryggsäcken medan man vandrar, det är INGEN ryggsäck som är vattentät i längden och särskilt inte Alexandras billiga.
Men du väcker en tanke: om hon ändå har en poncho så skyddas ju även ryggsäcken. Fast jag som har frysnojja skulle no vilja ha lite dubbel redundans där så man slipper stå där med en nerblött dunsovsäck, dunjacka etc på kvällen.
Ja givetvis... [facepalmgubbe, som jag inte hittade]
 
Kimkim skrev ned vad Alexandra skulle ha på sig.

Jag behöver i alla fall ofta ha på mig mer än en vanlig dunjacka och ett underställ extra på kvällen. Det kan också vara väldigt mycket varmare på dagen än på natten.
Jag kan inte se någon lista på burna kläder, då skulle det ju fattas skor, byxor med mera, men Kimkim får svara själv.

Jag byter underställ til natten - det jag går i är kroppsfuktigt och skulle snarast fungera som vinkylare. Sovunderstället är av ullfrotte, ovanpå det åker fluff-tröja, buff/mössa, dunjacka och i värsta fall skaljacka + skalbyxor. Men bara den korta stund jag behöver vara utanför min sköna sovsäck ;)
Jag lagar alltså middag med sovsäck på underkroppen och dunjacka m m på överkroppen, halvliggande i tältöppningen/under tarpen.

Men jag håller med dig - skulle jag sitta stilla några längre stunder utan att krypa in i sovsäcken, skulle inga kläder i världen kunna la mig varm i minusgrader utom en dunöverall à la Himalayaexpedition :p

Nu ska ju inte Alexandra ge sig ut i motsvarande förhållanden utan på sommaren i sin hemmaskog, och förhoppningsvis har hon en mer normal ämnesomsättning än jag, så det bör lösa sig. Vi vet som sagt inte vad hon har på kroppen.
 
Jag vet inte men det du tar med i listan är för kallt för mig vid 10 grader. Det är väl det som ett problem med att ta med sig minst möjligt. Man vet inte vad man kommer behöva i form av kläder beroende på väder (utan en hel del erfarenhet i alla fall).

Skulle nog välja regn kläder istället för poncho då de också värmer en del som skalplagg.

Problemet är att de riktigt billiga regnkläderna är så dåliga. Så de kommer man ändå vilja byta ut om man ska ut på fler turer. Men du har helt klart en poäng i att regnkläder värmer. Har man ett regnställ hemma så är det nog bättre att ta det. Ponchon funkar inte heller så bra för att gå längre sträckor i regn, den passar bäst för att hålla sig torr när man går och hämtar vatten eller kissar eller om man blir plötsligt överasskad.
Jag rekommenderar inte att gå med poncho för att spara vikt. Men som en lösning för de allra första turerna är det okej.

Ja det är väldigt svårt att rekommendera kläder då man inte vet hur varm personen är. Man vet inte heller hur bra personen är på att använda kläderna optimalt. Därför borde man absolut rekommendera mer kläder än de absolut nödvändigaste.

Men om jag frågar vad du själv skulle packa med om du ska sitta ute en kväll i slutet av maj? Behöver inte vara varken lätt eller billigt utan bara vad just du behöver för att känna dig trygg med att du kommer slippa frysa?
 
Inte direkt svar på frågan, eftersom det är mkt dyrare. Men föredrar ett tarptent - då får man regnskydd & myggskydd & golv i ett enkelt paket som är snabbt att sätta upp, ca 1kg.
Helt klart värt det om man gillar att campa och spenderar en del tid i tältet. Det får inte vara för billigt & lätt, då blir det jävligt obekvämt istället.
Alexandras tarp + nät väger (i tyngsta versionen med det formsydda myggnätet) 360+250=610 g och är enkelt att rigga, men mer flexibelt som system, eftersom man kan rigga det på olika sätt (och lämna myggnätet hemma när flygfäna dött efter första frosten).

Men länka gärna till ditt alternativa tarptent, det kanske har fördelar som kan göra det intressant.
 
Inte direkt svar på frågan, eftersom det är mkt dyrare. Men föredrar ett tarptent - då får man regnskydd & myggskydd & golv i ett enkelt paket som är snabbt att sätta upp, ca 1kg.
Helt klart värt det om man gillar att campa och spenderar en del tid i tältet. Det får inte vara för billigt & lätt, då blir det jävligt obekvämt istället.

Längst ner på listan finns rubriken Alternativ/Extra. Där hittar du ett myggnät från biltema. Egentligen är det bättre med ett Nano från Sea To Summit, det kostar lite mer men väger bara 80g. Men säg biltemas då.
2p
250g
150kr

Tarp 2x3m
1p
360g + 50g tillbehör som linor 410g.
400kr

Golv
Nån slags isolerad matta från byggvaruhus eller liknande (under arbete) säg
100g
100kr

Alltså blir det totalt 710g och 650kr.
Kommer nog hitta mer prisvärt och lättare myggnät samt ett bättre golv snart.

Visst är det praktiskt i vissa fall att allt sitter ihop. Ibland är det mindre praktiskt. "Jävligt obekvämt" tycker jag är en överdrift för ovanstående, i jämförelse med ett enkelväggstält.

Tänker du att ovanstående blir jävligt obekvämt att använda eller bara lite omständligare att sätta upp?
 
Definitionen på packningens basvikt är vikten på allting i ryggsäcken förutom förbrukningsvaror (som man avser förbruka, om man ska vara noga).

Denna tråd tycks fokusera på de stora posterna i packningens basvikt. Är ju inget fel i det, men basvikt är det såklart först när allting är packat.
Men om man lyckas dubbla basvikten när man lägger till "bra att ha-påsen" tycker jag att man kanske ska ta en funderare på innehållet i nämnda påse.



Fundering till TS:
Vattentät liner. Är det för att skydda mot regn som tar sig in under tarpen?
Mitt förslag är i så fall att skippa den och istället ta en större tarp. Mer utrymme och mindre fukt i sovsäcken.
Liner är till ryggäcken. Ett enkelt och billigt sätt att hålla packningen torr!

Jag tror faktiskt att tarpen är lite liten. Det är så lätt och billigt med tarp att man kan kosta på sig bättre marginaler. Men jag har faktiskt köpt en sån 2x3m för mina 2 gamla tarpar är totalt utslitna. Så jag ska se hur mkt marginaler det blir. Överväger att öka till en 3x3m men se mina andra inlägg om tarpstorlek.
 
Jag rekommenderar Alexandra att gå ner 10-20 kg i kroppsvikt, så behöver hon inte tänka på ryggsäckens vikt. Alexandra är nog lite överviktig och har en del att ta av.
 
Jag har tarptent rainbow, både ett single och double. Suveränt ! https://www.tarptent.com/product/rainbow/


Det mest rättvisande borde väl vara att väga packning och mat varförsig vid vandringens start, iklädd dom kläder man har på sig när man startar vandringen, vid normaltemp. Och ange för hur många dar man planerat.

Basvikt verkar mest vara trams, då en massa saker man har med inte ingår.
 
(...)
Det mest rättvisande borde väl vara att väga packning och mat varförsig vid vandringens start, iklädd dom kläder man har på sig när man startar vandringen, vid normaltemp. Och ange för hur många dar man planerat.

Basvikt verkar mest vara trams, då en massa saker man har med inte ingår.
Jag förstår inte skillnaden??? Ditt sätt att räkna är ju precis det som tillämpas:
  1. basvikt (= allt i ryggsäcken som inte förbrukas)
  2. mat/bränsle (= allt i ryggsäcken som förbrukas)
  3. kläder på kroppen.
Vad är "en massa saker som inte ingår" i detta?
 
Hmm, någon påstod att kartor och telefon inte ingår i basvikt... Anyway, jag tycker att min def ovan är närmast. Väg ryggan utan mat, och med regnställ och förstärkningskläder och allt annat man har med. Ingenting i fickorna, fuska inte -:)

Sen finns ju lättare och mkt dyrare tält i Dyneema.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar