Kläder - sammanfattning
Jag fortsätter att försöka sammanfatta vad som hänt med vår lista sedan start. Det blir lite upprepning men det går ju inte att sammanfatta utan att upprepa något
Här hittar du hela listan
Som sagt, förutsättningen är sommarhalvåret i skogen, ca 10C som kallast men kanske ner till +7C i värsta fall. På vissa platser och tider behövs mer men större delen av Sveriges befolkning bor där det finns flera månader där temperaturen sällan går lägre än så.
Alex är ute mycket i skogen och har redan på sig kläder som passar för att gå i skogen dagtid så detta är vad som behövs för att komplettera vid regn och rast.
Vi rekommenderar inga specifika plagg då det är så personligt utan kommer med lite riktlinjer om vilka priser och vikter som går att få tag på. Alex har säkert en del av detta hemma redan.
Vi rekommenderar en förhållandevis tunn sovsäck och de kallaste nätterna kommer vissa av kläderna användas för att komplettera sovsäcken.
Hur vi började
Vi började med kläder för 630kr och 925g. Vikten har ökats till 1125g för att ge utrymme för lite varmare kläder. Priset gick ner för att vi började med handskar, buff och mössa för 150kr totalt men det är enkelt att hitta detta för halva priset istället.
Regnponcho Tråkigt med slit-och-släng men bra lätta regnställ kostar mycket och de billiga är tunga och/eller dåliga. Hellre 50kr för en poncho som kan användas ett tag än 600kr för ett regnställ som ändå är dåligt.
Med detta regnplagg får man planera en tur där man inte tvingas gå jättelångt i regn, den är bara för att skydda medan man slår läger och går och kissar och hämtar vatten och sånt.
Tröja/Jacka Puffy eller täckjacka som det väl heter på svenska är ett bra och lätt val här. Fleece och ull funkar också men det är lite tyngre sett till hur mycket isolering man får. Dessa jackor finns på loppis från ca 100kr och nya på typ Stadium Outlet och liknande butiker för under 500kr. Vikt 200-500g.
Underställ Vi har ökat vikten från 250 till 300g. Det borde väl ge utrymme för ett som är tillräckligt varmt.
Butgeten på 150kr är nog det jag är minst nöjd med på listan just nu. Ull är ju så mycket bättre än syntet men det kostar mer, det billigaste jag hittar nu med en snabb googling blir 800kr. Ett sätt att spara är att ta långkallingar i ull för ca 400kr och en syntetisk tröja, man har ju ändå täckjackan till överkroppen. Men fortfarande långt över 150kr. Jag hittade inga ullunderställ på mitt senaste loppis-besök, kanske otur?
Ju tunnare sovsäck, desto viktigare med underställ.
Raggsockar Varmt ombyte till fötterna är skönt och ger mycket värme för vikten
Keps Jag förmodar att man har den på sig så jag markerade den som "buren vikt". Men då den är en viktig utrustningsdetalj som hör ihop med regnponchon och myggnätet för huvudet så får den ändå stå med.
Handskar Jag brukar själv skippa det om jag inte ska elda, då jag tycker att det är jobbigt att ha på mig men det är så populärt att det får vara med.
Buff Bästa friluftsplagget. Jag har alltid minst två. Hellre två buffar än en buff och en mössa. Men en får räcka, det verkar ju duga åt de flesta. Buffen skyddar halsen mot sol och mygg och hindrar varm luft från att smita ut från jackan. Kan dras över huvudet för att skydda håret eller värma öronen vid behov.
Mössa står inte med. Om man är frusen och har en täckjacka utan luva vill man kanske ha det. Men vikten på täckjackan ger utrymme för luva och vi har buffen, så vi skippar mössan här.
Kläder på kroppen
För enkelhets skull utgår vi ifrån att Alex är klädd i lätta kängor, strumpor, träningsbyxor i syntet, underkläder, t-shirt och lagom vindtät skjorta. Om det är kallt ute eller om Alex är väldigt frusen av sig så att mer kläder behövs under själva vandringen så ingår även en fleece här, men det har Alex koll på själv.
@-Fredrik- @smux och alla andra, vad tycker ni om detta, verkar det rimligt i skogen på sommaren? Saknas det något?