För mig undersöker tråden hur billig och lätt den packning kunde vara, som skulle funka för första övernattningsturen någon gång under sommarhalvåret. För den turen skulle jag ju inte välja sommarens värsta väder och Sveriges myggigaste plats, men inte heller räkna med evigt solsken. Dvs listan ska inte dimensioneras efter idealiska förhållanden, men inte heller värsta tänkbara. Så jag ser ingen motsättning här.Tycker tråden i bland verkar handla om en person som ska ha första tält turen och ibland (oftast) om att hitta en billig och lätt packning som ska fungera under ideella förhold. Blir lite blanding av allt. (...)
Javisst. Bra men lätta tält och sovsäckar drar genast iväg prismässigt. Syftet med tråden är att hitta lösningar som gör att man inte måste riskera sådana jätteinvesteringar för att ens testa grejen - men som fortfarande inte är tunga att bära på, eller kompromisser man ändå måste byta ut sen.Om man inte tror man klarar sig med en tarp så blir allt mycket dyrare om man ska ha det lätt och litet. Samma sak med sovpåse.
Hittills väljer listan att hellre satsa på en dunsovsäck, av dessa skäl - men det kan ju diskuteras. I verkligheten skulle jag gå till en större loppisaffär och hugga den tjockaste av alla sovsäckar som det brukar krylla av där, och då skulle den troligast vara syntetfylld. En återvändsgränd om man senare får smak för långturer på fjället, men till ett försumbart pris, så OK som provisorium.
Tarp tycker jag personligen inte alls är någon kompromiss, tvärtom - otroligt mycket trivsammare. Full utsikt, ingen kondens, gott om plats, funkar att laga mat under. De enklaste uppsättningarna är inte alls svåra för en nybörjare och kan ändå ge full inneslutning vid behov. Tält är en nödlösning . Ett billigt tält som sen ändå inte duger på kalfjället känns som en solklar felinvestering.
Jag skaffade faktiskt tält först när de började bli i stort sett lika lätta som andra lösningar. Jag var i o f s van vid tarp och/eller bivy från tidigare mer alpina turer, men jag sov så även på mina första fjällturer (jo, det krävde mycket myggkräm ). Till torrare och myggfriare berg, typ Pyrenéerna, tar jag fortfarande med bara yttertältet.
Visst, men en syntetsäck med komfort-temp 0 grader skulle väga kring 1,5 kg och ta stor plats i ryggsäcken. Och vi är i Lättpackningsforum .(...) Vad som är användbart i längden varierar väl också mellan folk. Jag har bara syntetsovpåsar och en ok sådan som klarar 0 grader är rätt användbar. (...)
Dunsovsäck är den i särklass enklaste utrustningsdelen, som man utan att ge avkall på funktion eller bekvämlighet (tvärtom) kan sänka sin packvikt med, och det är ju ett av delmålen med tråden.