När det ända blivit så mycket diskussionen om det som helst inte skulle diskuteras så kan jag skriva ett inlägg till.
Har egentligen bara två tankar som jag ville få fram.
Folk bor på olika platser och vad som är nödvändigt varierar. Jag bor t.ex. där det året runt kan vara kallare än 10 grader på natten (detsamma gäller för hela den nordiska fjällvärlden) och varma nätter är väldigt ovanliga. Andra bor där det på sommaren är mycket mygg och knott.
Ja en lista som passar överallt i landet är svår att få till och blir nödvändigtvis tyngre och dyrare än vad den behöver vara.
Detta är för övrigt vanligt, många nybörjare får höra att det är bäst att skaffa grejer som duger i svenska fjäll redan från början. Jag håller inte med.
Om man har fjällen som sin närmiljö är det annorlunda men jag vill inte personligen hålla i något projekt för att ge råd om var gränserna går i den miljön för jag är bara i fjällen ett par veckor om året så har inte den erfarenheten.
-> Jag tycker inte en sovpåse med komforttemp på 10 grader är varken bra att börja med eller en bra investering för framtiden (men för andra kan det vara det). Om man vill ha varmare påse så blir de både dyrare och större. Samma sak gäller kläder.
Själv behöver jag ungefär 5 grader extra komforttemperatur jämfört med tjejer jag känner och ca 10 grader extra jämfört med killar jag känner.
Jag valde att köpa en väldigt varm sovsäck och använda den året om. Men därför bör jag nu sommartid dubbel isolering med både varm sovsäck och varma kläder för kvällen, eller så sparar jag in på de varma kläderna och får helt enkelt gå och lägga mig när det blir kallt. Hade jag köpt sovsäck idag hade jag köpt en något tunnare och landat på samma vikt pga tjockare dunjacka och långkallingar.
Vad vill du ha för t-comfort (damkomfort-temperatur) på en sovsäck om du ska sova i tjockt ullunderställ och dunjacka/täckjacka samt mössa, utöver sovsäcken, på sommaren i skogen där du bor?
Vikt: Tycker det på många områden är lite väl mycket fokus på vikt och överdrivelser på hur dåligt det är med t.ex. en lite tyngre cykel eller tyngre skidor. Att gå en relativt kort tur i närområdet som tråden handlar om sätter inga krav på att packningen ska vara väldigt lätt för att det ska vara roligt och gå bra för de allra flesta.
Fra mitt perspektiv tycker jag de mest intressanta kriterierna är att få det billigt och att det sen är saker man kan bruka vidare. Om säcken väger 4 eller 7 kg tror jag inte spelar någon roll i det aktuella fallet samtidigt som jag tror den rekommenderade utrustningen verkligen ligger på gränsen på vad som under ideella förhållanden är trevligt.
Om man inte har någon anledning att hålla nere packvikten är detta inte rätt lista! Listan innehåller en del kompromisser för att hålla nere just vikten.
Om det är relevant eller ej beror på person. Jag väger ca hälften av en genomsnittlig man. 7kg basvikt plus 2kg mat, vatten och ngt personligt blir typ 9kg. Kanske är det likvärdigt med att du skulle bära 18kg? Känns det fortfarande som att det inte skulle påverka dig nämnvärt?
Andra har andra skäl, t.ex. artros i knäna, gillar att springa, har tung hobby som foto eller vissa hundsporter, ska resa med kollektivtrafik och ha med sig grejer för både vandring och stadsliv osv osv.
En kort tur spelar vikten mindre roll. Men man vill ju använda grejerna man köper på flera turer.
"Måste jag spontanbada duger skjortan som handduk (den har jag på mig från början och är alltså inte med på listan."
Så blöta ned ett av få plagg man har tillgänglig?
Det var mer en personlig reflektion än en rekommendation. Jag är frusen av mig och skulle absolut aldrig få för mig att bada hela kroppen om det var så kallt och blåsigt att jag inte kan undvara skjortan de få timmar det tar att torka den.
Jag badar så sällan att handduken vore onödig för det mesta.
Brukar du bada hela kroppen på alla dina turer?
Jag kommer snart uppdatera vad som har hänt med kläderna på listan och lite exempel på jackor från min lokala loppis, hoppas att du kommenterar det med!!
Vore också intressant att höra vad du tar med dig för kläder på sommarturerna så man kan jämföra lite.