Sammanfattning - prylar
Nu återstår bara en kategori att sammanfatta, prylarna.
Men först:
Länk till hela listan
Vi började med prylar för totalt 315kr och 120g.
Vi har gjort några smärre justeringar och landar nu på 185kr för 260g:
Pannlampan skrev jag fel pris på från början, det blev mycket bättre när jag ändrade till det rätta priset, 70kr. En pannlampa är ju inte strikt nödvändigt och de flesta har ju lampa i mobilen. Men även om man sover under de mörka timmarna så är det väldigt skönt att ha tillgång till en lampa som man inte behöver hålla i handen, ifall behovet uppstår, om man vill rätta till tarpen t.ex. Så pannlampa får vara med! 70kr och 45g är inte mycket att bråka om heller.
Skavsårstejp är inte nödvändigt, man drabbas knappast av oväntat skavsår på en sån kort tur med lätt packning. Men då det är smidigt att ha en tejp för att förhindra skavsår, tejpa sår och laga diverse prylar kändes det bra att ha med den. Men den hänger rätt löst, jag har god lust att helt enkelt plocka bort den och istället använda de 60kr av budget som tejpen nu utgör på ullunderstället istället. Detta är en sammanfattning av nuläget så den får stå med här ändå.
Trasa Vi började med en halv Wettex. Men de är inte optimala då de torkar lite långsamt. Och det är skönare med en lite större även om den är lite tunnare. Chifonet har varit uppe som förslag men jag tycker att wettex är lite robustare. Så jag har bytt till en halv tunn wettex "soft & fresh". "Soft & Fresh" är lite tunnare och större än den vanliga så den torkar snabbare och blir inte ofräsh lika lätt.
Bonustips är att wettext soft&fresh finns på rulle med längden 1,5m för ca 30kr, så vill man klippa sig en större bit wettex som fungerar bättre som handduk är det enkelt ordnat.
Mobiltelefon Det fanns ingen mobiltelefon från början. Det är lite tveksamt om man behöver en telefon men det är ju ett enkelt sätt att höja säkerheten och smidigheten på turen. Det finns folk som tycker att man fuskar med vikten ifall man inte räknar med mobiltelefon. Alex tar ju den telefon som används till vardagen så det blir ingen extra kostnad. Vi vet inte vad just den väger utan använder detta tillfälle till att visa att det finns telefoner som bara väger 60g.
Kniv Behövs väl egentligen inte och i de flesta fall räcker det i så fall med en liten kniv. Men det är ändå billigt och enkelt att skaffa en vanlig byggkniv och man får säkert användning för den. Ska man ha en myseld så är kniven mer nödvändig. Den står med nu iaf. Många knivar väger ca 100g men håller man ögonen öppna kan man hitta en billig kniv på 50g. Ett specifikt exempel vore ännu bättre.
Hygien/Apotek Man behöver inte speciella grejer som man aldrig använder i vardagen bara för att man ska gå en liten tur i skogen så vi räknar med att Alexandra har det som just hon behöver hemma redan. Sen om det är allergitabletter, solskydd, tandborste, menskopp, toapapper, alvedon eller vad det nu är som är lämpligt att ta med sig får hon avgöra själv. Kostnaden är alltså 0kr eftersom detta är förbrukningsvaror hemifrån. Vikten 80g är en liten hint om att det inte behöver bli tyngre.
Sammanfattning av sammanfattningen
Nu har jag sammanfattat hela listan. Jag tycker själv att den är riktigt bra. Under trådens gång har den helt klart utvecklats till det bättre. Det jag är mest osäker över är om man ska byta sovsäcken till syntetisk för att få lite mer budget till ett bra underställ i ull. Nästa gång jag postar sammanfattning här kommer det vara en sammanfattning över den slutgiltliga listan, så som jag skulle lämna över den till min vän Alex.
Men innan dess kommer jag rapportera om hur mina tarp-experiment fortskridit. Kolari-tarpen är fortsatt ett väldigt bra tips men jag ska lägga till ett alternativt tips på en 3x3m för den som är lång eller har en kompis med sig. Det blir nog inte Julas tarp ändå. Jag tyckte den var okej men den blev ändå tillräckligt sliten på vissa specifika ställen för att det skulle kännas rimligt att reklamera den och testa en annan billig tarp med rejälare linfästen. Och kanske ska jag ge Teccas lättviktspresenning för 50kr en till chans. På återseende