Hjälp mig göra en lätt och billig packlista för den som vill prova på lätt vandring!
Det som är ny på vandring kan lätt råka köpa på sig en del onödigt tunga grejer. Och onödigt dyra grejer. Eller i värsta fall grejer som är både dyra och tunga.
Så jag tänkte att vi här på Utsidan kan hjälpa till lite.
Detta är en packlista för en person, låt oss kalla henne Alexandra. Hon gillar att vara ute i naturen och ska snart ut på sin första övernattningstur. Hon har en vecka på sig att förbereda sig men hon jobbar på dagarna så det får vara ganska enkelt att ordna allt.
Hon hoppas att hon ska fortsätta att övernatta ute men vet ännu inte riktigt vilken inriktning hennes friluftsliv kommer ta. Listan ska innehålla allt som behövs för en mysig helg i skogen, men ingenting som inte strikt behövs. Det gör inget ifall Alexandra sitter där och önskar att hon hade någon extra pryl, så länge hon är torr och varm och mätt och har det mysigt.
Om Alexandra tycker att det är kul kommer han troligtvis att skaffa lite bättre grejer. Därför är det bra om det som står på listan är sådant som kan vara bra att ha även i framtiden.
Listan lämnas över tillsammans med stränga order om att först leta hemma och låna det som kan lånas innan hon köper något.
Max budget: 4000kr
Maxvikt: 4,5kg
Länk till listan:
https://lighterpack.com/r/tirist
Jag kommer uppdatera listan löpande med de tips som passar bäst in på temat.