Sovsäck
Att det är riktiga dunkammare och att temp-gränserna stämmer med de upplevda tror jag däremot vi kan lita på efter ett större antal rapporter i FB:s UL-grupp.
Hikingstore (där den f. ö. säljs billigare) anger bara 700 cuin, så det är nog det korrekta värdet.
Har du några alternativa tips?
Kim har nu uppdaterat packlistan, och allt tyder på att det är lättare att hålla vikt- än kostnadsgränserna. Så en lite tyngre men billigare sovsäck hade rymts bättre, men det betyder ju troligen sämre dunkvalitet - dvs motsatsen till vad vi bägge tycker är värt att investera i.
Hmm, kollade igen - inte förtroendeingivande att Nomali anger både 700 och 800 cuin lite huller om buller för samma säck (mina 900 var nedslagsfel, såg 800 och tyckte det var "bra nog").Jag tittade lite på ex AegisMax M3 säcken och den verkar vettig rent temperaturmässigt för svenska sommarförhållanden, fjällen sommar och 3-säsong i södra delarna av landet. Fillpower är däremot 700CUIN vad jag kan läsa på Nomalis hemsida, och sett med den dunkvaliteten är kanske inte priset drygt 2000kr någon direkt kioskvältare. Högsta FP på någon av de AegisMax säckar som visas verkar vara 800CUIN?
Sedan finns det ingen information hur säckarna är sydda, dvs fackkonstruktion eller hur dunet är producerat (etiskt eller inte). Själv skulle jag inte köpa en dunsovsäck från en tillverkare som inte har en tydlig etisk kod för hur deras dun produceras. Även var sovsäckarna är sydda och under vilka föhållanden bör framgå.
Att det är riktiga dunkammare och att temp-gränserna stämmer med de upplevda tror jag däremot vi kan lita på efter ett större antal rapporter i FB:s UL-grupp.
Hikingstore (där den f. ö. säljs billigare) anger bara 700 cuin, så det är nog det korrekta värdet.
Har du några alternativa tips?
Kim har nu uppdaterat packlistan, och allt tyder på att det är lättare att hålla vikt- än kostnadsgränserna. Så en lite tyngre men billigare sovsäck hade rymts bättre, men det betyder ju troligen sämre dunkvalitet - dvs motsatsen till vad vi bägge tycker är värt att investera i.
Senast ändrad: