Lätt dunjacka med ca 100g fyllning

Sorry, det står det ju faktiskt på den engelskspråkiga delen också. Kommer det alltså med en separat packpåse också? Jag antog att packpåsen var den egna fickan...
Bäst vi väntar på svar från Cumulus. Återkommer.
Jackan har annars rykte om sig att vara ovanligt välskuren - bra passform, lagom lång bak, drar inte upp sig när man lyfter armarna, skön krage, välgjord huva etc. Den är framtagen i samarbete mellan Cumulus och deltagarna i ett bergsbestigarforum. Själv väntar jag dock på det hydrofoberade dunet, innan jag slår till :).

Jag har haft incredilite jackan de senaste två vintrarna samt på höstfjället och är väldigt nöjd med den. Den kommer med en separat packpåse och har möjlighet att packas i sin innerficka. Vet inte volymen på packpåsen men tror inte på 2,1 liter. Känns som att den är ganska lik en nalgene flaska i storlek. Hur måttar man detta på bästa sätt?

Fyll en hink/skål/bunke med vatten. Stoppa ner jackan i sin påse/ficka och sen stoppar du ner det i en liten plastpåse (för att det ska bli vattentätt). Sänk sen ner plastpåsen med jackan i i vattnet. Hinken/skålen/bunken kommer nu svämma över. Ta ur jackan ur vattnet. Mät med decilitermått eller liknande hur mycket vatten du kan fylla på i hinken tills den är full igen. Så mycket vatten som du kan fylla på, så stor är volymen på jackan när den är packad i sin påse/ficka.

Heureka!

Fyll en hink/skål/bunke med vatten. Stoppa ner jackan i sin påse/ficka och sen stoppar du ner det i en liten plastpåse (för att det ska bli vattentätt). Sänk sen ner plastpåsen med jackan i i vattnet. Hinken/skålen/bunken kommer nu svämma över. Ta ur jackan ur vattnet. Mät med decilitermått eller liknande hur mycket vatten du kan fylla på i hinken tills den är full igen. Så mycket vatten som du kan fylla på, så stor är volymen på jackan när den är packad i sin påse/ficka.

Arkimedes hade varit stolt! :)

Nja, det var ju inte riktigt det som Arkimedes upptäckte, hans upptäckt var sambandet mellan föremålets och vattnets MASSA. Inte volym.

Eller väg hinken före och efter så slipper du fylla på, en liter vatten väger ju ett kilo.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk

Bäst vi väntar på svar från Cumulus. Återkommer.
Ursäkta att det dröjde. Volymen på jackans innerficka är ca 1,5 l.
Jackan går visserligen att komprimera lite till, men de avråder att göra det "i fält", när den oftast är lite fuktig - dunet tar onödigt mycket stryk.

Ingen anledning att be om ursäkt. Du ska i stället ha ett stort tack för att du frågar, och fram för allt för att du delar med dig av svaret så att vi alla får veta :)

Jag fick hem Ghost Whisperer-jackan idag.

Ett par bilder med jackan bredvid ett NeoAir XLite small och ett en-liters fil-paket.
TUa3riW.jpg

pSPzA4u.jpg

190g väger jackan på min köksvåg. Och nerpackad i sin egen ficka är volymen 1,7 liter.

Precis som jag har läst på nätet så är jackan ganska rejält tilltagen runt magen. Men det som stör mig mest om man tänker på passformen är hur högt skuren den är under armarna. Den skär nästan in i armhålorna och med en tjock tröja under knölar det verkligen ihop sig i armhålorna. Gäller att ha en tight tröja under, annars är det inte alls skönt!

För att se hur trång Ghost Whisperer-jackan är la jag den på min vanliga sweatshirt.

BQdRTlm.jpg

Nu ska jag väl erkänna att det är en av mina mer "baggy" sweatshirts, men det var den jag råkade ha på mig när jag testade jackan. Ska försöka ta ett kort med en lite tightare tröja som referens i kväll.

(Syns ju inte på kortet, så ni får lita på mitt ord; jackan ligger centrerad på tröjan, så att lika mycket sticker ut under båda ärmarna.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
Mrlacke Dunjacka för 6000m+ Kläder 3
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg