Lägerskor som funkar även vid vadning och simning

Vivo ULTRA III BLOOM avsedda till att användas i vatten. Bra grepp och går att få torra enkelt då är det någon slags gummi.

Hade gärna kört med Vivo Ultras om de inte vore så tunga, jag köpte o returnerade pga vikten. Kör med Julas crocs-kopia med ett extra resårband runt vristen. Inte det bästa men inte heller det sämsta. Tycker greppet är ok.

Jag kör sedan förra året på xero z-trail ev, 143 gr per sandal i storlek 43 och de packar platt. Bara använda i en vecka i fjällen än så länge, men de funkade bra för läger och ett enklare vad.
Fungerar ju ej mot stenar för skydd för tår vid vadning som lätt skadas när känseln försvinner.

Hade gärna kört med Vivo Ultras om de inte vore så tunga, jag köpte o returnerade pga vikten. Kör med Julas crocs-kopia med ett extra resårband runt vristen. Inte det bästa men inte heller det sämsta. Tycker greppet är ok.
Jag har inga lägerskor alls. Jag går i ett par lätta luftiga barfotaskor och vadar i de också. På läger drar jag ett par plastsockor över ett par torra i ull när jag behöver gå runt läger.

Jag använder numer som många i denna tråd crocs till lägersko och vadning.
När jag började fjällvandra för 55 år sedan dvs långt före crocsens tillkomst så nyttjade jag Helly Hansens Fiberpälssockor vid vad. De var lätta att vrida ur och hänga på tork utanpå ryggan.
Sockorna borde gå att simma i också men det är väl inget att rekommendera? Väger väl inte mycket torra men inget att ha som lägerskor.
På Helly Hansen tiden hade i alla fall jag inga lägerskor utan bara mina Granige som man snörde upp för att få lite luftning.

Går ju självklart att skippa lägerskor och vada barfota om man ändå har tex ormsalva eller liniment tex men provade "att bada"med gortex och bra vaderade Garmont Dakota tur att det var näst sista dagen var väl ok torra när man kom hem dvs 3 dagar efter en vilodag som skulle anv till gå upp på Beseggen men led gick så nära stuuuuup att jag ej provade då benen skakade kanske pga ofrivilliga kullerbyttan ned i Besvattnet ca +5-10 gr kvällen innan när jag skulle hämta vatten fullt påklädd med nattkläderna och fleec tröjan, regnjacka +byxor.(mössa sovsäck gångbyxor torra i princip, adrenalin gjorde att jag ej frös och fick hängt alt på tork och lagade mat liggande i sovsäcken.)

Ett par gamla sockor med påsydd plastväv eller beg gamla tjocka plastpåsar(ej nya supertunna i majs som går sönder på väg ur affären) eller tunna gamla vattensäckar kanske skulle provas.
(Vada har jag ej gjort sedan flera år sist i Abisko området ingen höjdare hellre tvätta fötterna när man själv vill)

Inget som jag har haft problem med alla de år jag har vadat i sandaler, men för de som det är ett problem för får nog välja något annat.
Jag väljer att vada med tåskydd, synd att keen-sandaler är så tunga - annars är de bra att vada i, t ex från kajak eller båt där vikt spelar mindre roll.

/Patrik

Vet inte om någon skrivit det än, men kan vara värt att notera att orginalcrocs är ca dubbelt så tunga som de flesta crocskopior man kan hitta på ICA/CityGross etc.

Är olika sorters plast som jag förstår det. Riktiga crocs håller säkert längre tid, men då till priset av dyrare i inköp och tyngre i vikt.

Foppatofflor blir lätt väldigt halkiga på blöta stenar och hällar, så brukar inte ha med såna. Rätt skrymmande också. Brukar oftast vada med samma jag går i. I sarek senast vandrade jag i Salomon techamphibian vattensportskor. Helt ok, men man får ta hand om fötterna på rasterna och ta på varma sockor ex.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Funkar dessa sittdynor med ryggstöd? Utrustning allmänt 28
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg