Var gick du med dessa luftiga skor och vikt på packningen Absolut enklaste alternativ jag kan använda är Garmont dragontile annars känner jag av Alla små stenar och får problem med stabiliteten dessa var i åtanke till plana Hardangervidda för några år sedan men då var det sen snösmältning och mycket vatten i små vattendrag och jag skulle runt Hardanger Jökul brant upp på skrå och lite snöpartier på markerade leder i slutet på Juli och början av Aug.Men valde Garmont gtx tower 2.0 de höll några dagar och fick reklameras med stora hål på utsidan av ankeln ,sedan dess Alltid kängor av läder.(Hardanger ska vara plant men stämmer bara på mitten speciellt ner mot Haukeli är det över en hög ås med långa steniga partier med block)Foppatofflor blir lätt väldigt halkiga på blöta stenar och hällar, så brukar inte ha med såna. Rätt skrymmande också. Brukar oftast vada med samma jag går i. I sarek senast vandrade jag i Salomon techamphibian vattensportskor. Helt ok, men man får ta hand om fötterna på rasterna och ta på varma sockor ex.
När jag gick i Sarek (Rapadalen upp till selet sedan väster ut mot djupa dalar och runt Porte speciellt vid senare delen var det stenigt,en älg stor som 1-1/2 i södra SV gömde sig i björkskogen något 10 tal m framför oss)ca1975 var då 15-16 år över 30 kg packning (senare 36 kg varav ca 5kg kamera/kikare /stativ)hade jag Treton Sarek gummistövlar med träläst vikbara men fick lite problem med fötterna och köpte Lundhags Alaska till Jojo leden året efter.
Ang croocs orginal är det nog stötdämpningen som gör att de väger mer och ser som nya ut även efter flera år anv hemma inne,ut till posten i trädgården uti garaget osv.
Skulle ju även i nödfall kunna anv i fjällen eller annan tur för att kunna komma hem om de kraftiga kängorna är ett måndags ex. mina som gick sönder var ej unika då en vandrare som gått dubbla sträckan mot mig hade samma kängor men med ännu större hål och båda hade vi nya kängor vid starten.(Märkes plast kängor/skor är inget för mig utom vid cykling)Jag har även provat Salomon gtx halvhöga kängor de hade även de för mjuka sulor för stenar ok till grusvägar och slitna stigar för de med tränade fotsulor.