Lägerskor som funkar även vid vadning och simning

Foppatofflor blir lätt väldigt halkiga på blöta stenar och hällar, så brukar inte ha med såna. Rätt skrymmande också. Brukar oftast vada med samma jag går i. I sarek senast vandrade jag i Salomon techamphibian vattensportskor. Helt ok, men man får ta hand om fötterna på rasterna och ta på varma sockor ex.
Var gick du med dessa luftiga skor och vikt på packningen Absolut enklaste alternativ jag kan använda är Garmont dragontile annars känner jag av Alla små stenar och får problem med stabiliteten dessa var i åtanke till plana Hardangervidda för några år sedan men då var det sen snösmältning och mycket vatten i små vattendrag och jag skulle runt Hardanger Jökul brant upp på skrå och lite snöpartier på markerade leder i slutet på Juli och början av Aug.Men valde Garmont gtx tower 2.0 de höll några dagar och fick reklameras med stora hål på utsidan av ankeln ,sedan dess Alltid kängor av läder.(Hardanger ska vara plant men stämmer bara på mitten speciellt ner mot Haukeli är det över en hög ås med långa steniga partier med block)
När jag gick i Sarek (Rapadalen upp till selet sedan väster ut mot djupa dalar och runt Porte speciellt vid senare delen var det stenigt,en älg stor som 1-1/2 i södra SV gömde sig i björkskogen något 10 tal m framför oss)ca1975 var då 15-16 år över 30 kg packning (senare 36 kg varav ca 5kg kamera/kikare /stativ)hade jag Treton Sarek gummistövlar med träläst vikbara men fick lite problem med fötterna och köpte Lundhags Alaska till Jojo leden året efter.
Ang croocs orginal är det nog stötdämpningen som gör att de väger mer och ser som nya ut även efter flera år anv hemma inne,ut till posten i trädgården uti garaget osv.

Skulle ju även i nödfall kunna anv i fjällen eller annan tur för att kunna komma hem om de kraftiga kängorna är ett måndags ex. mina som gick sönder var ej unika då en vandrare som gått dubbla sträckan mot mig hade samma kängor men med ännu större hål och båda hade vi nya kängor vid starten.(Märkes plast kängor/skor är inget för mig utom vid cykling)Jag har även provat Salomon gtx halvhöga kängor de hade även de för mjuka sulor för stenar ok till grusvägar och slitna stigar för de med tränade fotsulor.

Var gick du med dessa luftiga skor och vikt på packningen Absolut enklaste alternativ jag kan använda är Garmont dragontile annars känner jag av Alla små stenar och får problem med stabiliteten dessa var i åtanke till plana Hardangervidda för några år sedan men då var det sen snösmältning och mycket vatten i små vattendrag och jag skulle runt Hardanger Jökul brant upp på skrå och lite snöpartier på markerade leder i slutet på Juli och början av Aug.Men valde Garmont gtx tower 2.0 de höll några dagar och fick reklameras med stora hål på utsidan av ankeln ,sedan dess Alltid kängor av läder.(Hardanger ska vara plant men stämmer bara på mitten speciellt ner mot Haukeli är det över en hög ås med långa steniga partier med block)
När jag gick i Sarek (Rapadalen upp till selet sedan väster ut mot djupa dalar och runt Porte speciellt vid senare delen var det stenigt,en älg stor som 1-1/2 i södra SV gömde sig i björkskogen något 10 tal m framför oss)ca1975 var då 15-16 år över 30 kg packning (senare 36 kg varav ca 5kg kamera/kikare /stativ)hade jag Treton Sarek gummistövlar med träläst vikbara men fick lite problem med fötterna och köpte Lundhags Alaska till Jojo leden året efter.
Ang croocs orginal är det nog stötdämpningen som gör att de väger mer och ser som nya ut även efter flera år anv hemma inne,ut till posten i trädgården uti garaget osv.

Skulle ju även i nödfall kunna anv i fjällen eller annan tur för att kunna komma hem om de kraftiga kängorna är ett måndags ex. mina som gick sönder var ej unika då en vandrare som gått dubbla sträckan mot mig hade samma kängor men med ännu större hål och båda hade vi nya kängor vid starten.(Märkes plast kängor/skor är inget för mig utom vid cykling)Jag har även provat Salomon gtx halvhöga kängor de hade även de för mjuka sulor för stenar ok till grusvägar och slitna stigar för de med tränade fotsulor.
Jag gick Sourva, rapadalen, höga vägen, Skierfe och sen till Saltoluokta. 12 kg packning, 72 kg själv. Jo man känner alla stenar under, det var den största nackdelen, men de höll bra och håller nog en tur till. Men föredrar också hårda sulor, men med annan ovandel. Salomon xultra gtex tycker jag är skönare eller mina nuvarande från merrell. X-ultra hade jag i fjällen ett år, men blir ju inte optimalt för vadning med täta lågskor, men inte så många vad i Jämtland/Härjedalen och hade membranstrumpor i vissa dagar.
Keen sandaler tycker jag ser sköna ut, men tror det kommer in stenar och skräp i dem så har inte provat. Samma med Teva.

Sist i norge hade jag Haglöfs lim, nån hög modell, och bra för snabb och lätt vandring. Men även den har mjuka sulor, och känns mest gjord för asfalt.det är synd.

Jag gick Sourva, rapadalen, höga vägen, Skierfe och sen till Saltoluokta. 12 kg packning, 72 kg själv. Jo man känner alla stenar under, det var den största nackdelen, men de höll bra och håller nog en tur till. Men föredrar också hårda sulor, men med annan ovandel. Salomon xultra gtex tycker jag är skönare eller mina nuvarande från merrell. X-ultra hade jag i fjällen ett år, men blir ju inte optimalt för vadning med täta lågskor, men inte så många vad i Jämtland/Härjedalen och hade membranstrumpor i vissa dagar.
Keen sandaler tycker jag ser sköna ut, men tror det kommer in stenar och skräp i dem så har inte provat. Samma med Teva.

Sist i norge hade jag Haglöfs lim, nån hög modell, och bra för snabb och lätt vandring. Men även den har mjuka sulor, och känns mest gjord för asfalt.det är synd.
För att vara tydlig så gillar jag keen för att vada omkring i vatten och att ha till vardags på sommaren men de har för hård sula och för lite dämpning för att jag vill vandra långt med tung packning med dem på fötterna.
Kan komma in småskräp men ändå mindre än väntat i så pass luftiga sandaler.

/Patrik

För att vara tydlig så gillar jag keen för att vada omkring i vatten och att ha till vardags på sommaren men de har för hård sula och för lite dämpning för att jag vill vandra långt med tung packning med dem på fötterna.
Kan komma in småskräp men ändå mindre än väntat i så pass luftiga sandaler.

/Patrik
men är de hårdare än en lundhagskänga då? för de är ju också hårda att gå i.

I kängor har jag normalt sulor och 2 par sockor så svårt att att jämföra.

/Patrik
Ok, jag hade sealskinz eller vanliga dubbla sportsockor, funkar rätt ok, tror även jag hade hälsporresulor som dämpar lite bättre. De dämpar iaf i mina Merrel jag har till vardags när jag går ett par mil på asfalt. Utan dem upplevde jag de hårda och blev orolig för att få hälsporre igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marp68 Funkar dessa sittdynor med ryggstöd? Utrustning allmänt 28
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg