Köpråd ryggsäck

Brukar ha tält eller packraft under locket och tycker inte att det förändrar "bärupplevelsen" nämnvärt.

Ett sätt att prov vandra/tälta är att ta med allt man tror man behöver de första turerna och sen över tid sålla bort sånt man inte använder.

Har aldrig provkört nån ryggsäck innan köp, inte heller jämfört märken eller specifikationer.
Känns som att det kommer skava nånstans då man går långt oavsett och det är då det är dags för en paus tänker jag..

Mycket prat om att gamla ramryggsäckar ska vara så himla bra.... Visst kan du spänna saker utanpå, eventuellt skaffa ramförlängare och annat, men de jag testat under åren har svårt att konkurerra med komforten på en moderna säck. Visst är vi alla olika och allt passar inte alla, men vissa "sanningar" har en förmåga att leva kvar länge.

Sen håller jag med om att ge sig ut och prova, och ändra efter behov. Dock är ryggsäck en av de stora investeringarna om du köper nytt så det gör inget om processen dit är lite längre.
/P

Mycket prat om att gamla ramryggsäckar ska vara så himla bra.... Visst kan du spänna saker utanpå, eventuellt skaffa ramförlängare och annat, men de jag testat under åren har svårt att konkurerra med komforten på en moderna säck. Visst är vi alla olika och allt passar inte alla, men vissa "sanningar" har en förmåga att leva kvar länge.

Sen håller jag med om att ge sig ut och prova, och ändra efter behov. Dock är ryggsäck en av de stora investeringarna om du köper nytt så det gör inget om processen dit är lite längre.
/P

Njä, även jag föredrar en bra mjuk säck av modernt snitt för det mesta. Men en gammal ramryggsäck får du mer eller mindre gratis med lite tur, och den duger gott till att släpa all annan utrustning medan man provar sig fram ett tag. Så blir det lite lättare att välja rygga sen, när man vet hur mycket eller lite man vill ta med sig, vilken typ av turer man trivs med och sådär.

Jag läste någon "bäst i test" över ryggsäckar där bland annat Lundhags V12 75l, Fjällräven Kajka 65l och Haglöfs oxo 70 fanns med. Vad har ni för förslag om man ska slå till på en sådan? Gällande Fjällräven finns väl den även i 75l om det är mer fördelaktigt. Rent utseendemässigt är ju Fjällräven trevlig, och verkar finnas lite varstans begagnat om man vill få ner kostnaden något, däremot lite tyngre i grundutförandet jämfört med övriga.
De där är bra exempel på ryggsäckar som i princip alla nybörjare tänker att man måste ha , men de är over kill, både i pris och vikt. En del tänker att de är svensktillverkade, men det tvivlar jag starkt på. Ofta är det nog så att recensenterna är sponsrade. Jag vet inte dock, men tror inte man skulle få samma "bäst i test"-resultat om det genomfördes i USA eller Frankrike tex. Det finns mer pris och viktvärda än de där. Ta vikten i gram genom volymen i liter så får du ett bra riktmärke. Min 45 liters tex väger 1000g så då får jag fram en faktor på 22 gram/liter. Och den kan dessutom överpackas till 55 l=18). En säck med faktor över 25 skulle jag nog undvika. Lundhagen väger 2800 och tar 75 och ger 37g/liter. :)

De där är bra exempel på ryggsäckar som i princip alla nybörjare tänker att man måste ha , men de är over kill, både i pris och vikt. En del tänker att de är svensktillverkade, men det tvivlar jag starkt på. Ofta är det nog så att recensenterna är sponsrade. Jag vet inte dock, men tror inte man skulle få samma "bäst i test"-resultat om det genomfördes i USA eller Frankrike tex. Det finns mer pris och viktvärda än de där. Ta vikten i gram genom volymen i liter så får du ett bra riktmärke. Min 45 liters tex väger 1000g så då får jag fram en faktor på 22 gram/liter. Och den kan dessutom överpackas till 55 l=18). En säck med faktor över 25 skulle jag nog undvika. Lundhagen väger 2800 och tar 75 och ger 37g/liter. :)

Ja du kanske har rätt. Men samtidigt känns det som att jag hamnar på ca 60 liter om jag gör ett snabbt överslag med saker som ska med. Möjligt mat och dryck tar mer plats, men då kan man å andra sidan ha t.ex. tältet utanför säcken. Har du tips på någon prisvärd och bra ryggsäck med 60-75 liter?

Har du tips på någon prisvärd och bra ryggsäck med 60-75 liter?
En Haglöfs Alaska.

Utan extra packsäcken är den på ca 60-65 liter och utrymmet under själva säcken kan du
utnyttja - eller låta bli att utnyttja - som du vill... Dyker regelbundet och ofta upp på Blocket
och/eller Tradera, samt på div. loppisar, för någon hundralapp - så länge du inte är kräsen
avseende vilken av de fem färgerna du vill ha. Grön går det 13 av på dussinet, blå strax där-
efter, med svart på tredje plats. Grå och orange är klart ovanliga...
/Odd

Ja du kanske har rätt. Men samtidigt känns det som att jag hamnar på ca 60 liter om jag gör ett snabbt överslag med saker som ska med. Möjligt mat och dryck tar mer plats, men då kan man å andra sidan ha t.ex. tältet utanför säcken. Har du tips på någon prisvärd och bra ryggsäck med 60-75 liter?

Den enda jag känner till av de där är egentligen Exped Lightning och den är bra. Många av de lättare passar verkligen inte alla, och de blir dessutom dyrare ju lättare de blir ofta, vilket kan kännas sjukt, men så är det.

Bra ryggsäck kan på rea fås för 1000-1500 kr Har Halti 55 + ock Bergans Trolletta V5 95 ca 2200 totalt för båda på XXL of season rea

Problemet med stor ryggsäck är att man tenderar att fylla den med saker som man egentligen inte behöver.
Sen inbillar man sig att man man faktiskt behöver all den där utrustningen, och så har man samma tunga utrustning på varenda tur.

"Det är ganska mycket utrustning som ska med... //"
Man kan ha ganska mycket utrustning med sig, men man behöver inte ha det. Det blir så mycket trevligare att bära lätt, och det blir inte mindre komfortabelt.

Satsa på en 55 liters ryggsäck med stretchfickor på utsidan.
Så länge som du packar smart och inte har en enorm sovsäck så räcker en sådan för en veckotur om sommaren.
Tält, regnkläder och kök kan du packa i stretchfickorna på utsidan.

Packar man lätt och smart blir vikten och volymen liten, och då behöver man inte ha någon avancerad modell.
Osprey exos 58 är en prisvärd modell.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg