Varför förordar du HA i yttre kastrull?
Rent principiell grund för mig är att nonstick numera går bort - i alla lägen.
Teflon är bra till mycket, men inte till att riskera ätas. Nåväl...
Patrik,
HA i ytterkastrullen: För att spara in det där hektot [104g] som 1,75:an i DuoSSAL är tyngre än UL
[
UIltra
Light aluminium] och HA [
Hard
Anodised ultra light aluminium]. Bryr man sig inte om det
där hektot så är DuoSSAL bättre genom sin högre reptålighet än HA... Men jag inser att nånting i
Trangiasystemet måste man kasta ner på lättpackarnas altare, annars blir man korsfäst...
Och i mitt fall används normalt ytterkastrullen bara till att koka upp vatten...
Varför är duossal bra för lilla kastrulllen?
Jag antar att du menar "bra för lilla kastrulllen men inte stora kastrullen?" För att det är i den inre
kastrullen man kastar ner brännare, tamoj, tesil etc etc (om man inte har en kaffepanna där) där
de sedan ligger och nöter/skramlar runt under hela tiden aktivt promenerande pågår. Alltså vill
man ha det repskyddet på ytan som det rostfria skiktet ger (i högre grad än HA) så de extra 94
grammen är väl motiverade.
Varför förordar du HA i övre och undre vindskydd?
Av rent estetiska skäl, HA är snyggare än UL - och naken aluminiumlegering oxiderar med tiden
till en tråkig ljusgrå yta. Helst skulle jag vilja ha vindskyddshalvorna i samma röda eloxering som
den där tamojen - köket syns bättre då när det står parkerat på en stubbe.
Och HA håller ytan renare och repfriare än UL...
Jag bara älskar ordets/förkortningens ursprung - se andra inlägg för förklaring - ingenjörshumor när den är som bäst.
Där är vi två!
Jag har själv duossal rakt igenom med gasbrännare för 3 varma säsongerna
och ett optimus nova med hållare för kallare tider, så jag är nära ditt köks-nirvana
men undrar om varför jag ev. kan behöva HA till det yttre?
Min KAP-Arctic -ersättare blev estetiskt snyggare med HA i vindskyddshalvorna. Den går normalt
med sin Optimus Polaris (i X2-kopp) via vätskematad gasol i årets kyligare säsonger - och med en
GB74 på sommaren. Är jag mol allena så är det ett antikt tidigt 70-tals T27 med samma brännare
som används - av nostalgiska skäl. T27:an har uppgraderats med DuoSSAL - naturligtvis...
Och tång-ombockningen av låskanten i bajonettlåsningarna måste man numera göra - oberoende av alu-version...
/Odd