Köpråd ryggsäck

Vid val av kökssystem bör man ställa sig själv ett par kontrollfrågor.
Hur ska jag vandra/campa och vad ska jag äta för mat, samt måste jag verkligen äta den typen av mat?

Ska jag göra en fysiskt ansträngande vandring under många dagar, där fokus ligger på lätt och snabblagad energi, eller ska jag ut över en helg och vill laga god mat som tar en bra stund att tillreda.

Sista frågan är alltså om man måste äta kokt potatis med stekta köttbullar och en sås till? Är det möjligt att byta till en meny som bara kräver ett kokkärl? Är det möjligt att byta till en meny som bara kräver uppkok och eftersvällning?

Beroende på ovanstående så är ett trangiasystem allt ifrån perfekt till overkill.
Däremot är det inte fel att investera i ett trangia. Den dagen ni vill bära lättare så är kokkärlet från trangia 27 HA ett av det bästa kokkärlen på marknaden, sett till pris, vikt och formfaktor. Komplettera med en lätt toppmonterad brännare.

(...) För att det är i den inre kastrullen man kastar ner brännare, tamoj, tesil etc etc (om man inte har en kaffepanna där) där de sedan ligger och nöter/skramlar runt under hela tiden aktivt promenerande pågår. Alltså vill man ha det repskyddet på ytan som det rostfria skiktet ger (i högre grad än HA) så de extra 94 grammen är väl motiverade. (...)
Det här har jag aldrig förstått. Har ni ändå inte med någon liten kökstrasa e.d., som lika gärna kan funka som rep/skrammelskydd? Visst blir den våt efter användning, men i varje fall min tunna chifonet hinner torka innan köket ska packas.
(nu är vi i o f s rejält OT i en ryggsäcktråd)

... Har ni ändå inte med någon liten kökstrasa e.d., som lika gärna kan funka som rep/skrammelskydd?
(nu är vi i o f s rejält OT i en ryggsäcktråd)
Naturligtvis Joanna har jag / vi det - och min kaffepanna speciale innerst i 25:an är så fullpackad med
grejer så den där Scotch-Brite Grön som pressas in sist hindrar effektivt minsta lilla rörelse där inne.
Dessutom packas både en stekpannestor platta 7mm våtdräktsmaterial och en Multidisc i 25:an, bland
annat för att ytterligare skydda stekpannans yta mot det svetsade kittelstöd som annars skulle ha fri
tillgång till stekpanneytan.

Ja, nu är vi klart OT - men både Krösus och tango hade funderingar om DuoSSAL som jag försökte klarställa.
Och jag kan väl lika bra dra ytterligare en lans för Alaskan - så vinglar vi in lite närnare ämnet Ryggsäckar:

Krösus! Köp dig en begagnad Alaska för någon hundralapp på begagnatmarknaden - du kan inte kom-
ma fel med en sån som första ryggsäck! Modulär och anpassbar till nästan allt - så vad har du att förlora?
Någon hundralapp, max.
/Odd

PS
Om du köper en grå Alaska - så får du det dubbla för bara packpåsen när du säljer packpåsen vidare
till mig! En grå packpåse är det enda som saknas för att mina fem olikfärgade Alaskor ska vara helt
kompletta med alla delar / tillbehör som fanns...

Gå eller åk till en butik.
Ha ned ca 15 kg utrustningsdummies t ex 10 petflaskor fyllda med vatten.
Prova ryggsäckar.
Du kommer antagligen vilja ha fler så så satsa på den storlek som du tror du använder mest just nu.
Jag har nte tillräckligt många tyggsäckar och det trots att jag har säckar som går att justera från 45 l upp till 75 (85 om det är lätta saker) och från 90 upp till 145 l (heliumfyllda badbollar). Fast man får anpassa sig och ta närmaste bästa för den grej man ska göra. Det jag "saknar" är en säck runt 75 runt 80 l i grundutförande men det lilla friluftsliv jag gör just nu motiverar absolut inte en sån. Möjligen om jag köper en till min fru och lånar den ibland ..

det är ingen idé att fundera för mycket fram och tillbaka. Köp en bara! sen efter ett tag kanske du märker att du behöver en ny, så byter du bara upp dig. Du hade ju en del Urbergsaker, så varför inte en säck också, för det tror jag de har?

Sov förresten första natten på samma urbergunderlag inatt och i Lanshan 1 pro. Det va skönt, men rätt halt så man kan behöva halkskydd. Finns olika varianter. Silikonduttar eller en bit som man har under mattor.

Liten uppdatering!

jag och tjejen tog en natt ute i tältet i helgen och det gick väldigt smärtfritt. Härlig känsla! Vandrade på dagarna och fick till och med in lite grillning på kvällen. Som sagt har jag inget trangiakök än så fick slita ont med hemmabyggda spritköket av ölburkar;). Saknade också en kudde när man sov, går alltid få det lite bekvämare ;).

har nu beställt decathlon rygga 70 liter till mig och en 60 till damen. Möjligen i största laget men jag tror det är en hyfsat prisvärd lösning innan man blivit mer rutinerad och vet vad man vill. Det känns som den utrustningen vi hade med oss tog en hel del plats. Går säkert trimma ned med tiden.

Nu återstår köket som gått från OF till hetaste ämnet;). Såg att trangia 27-21 med duossal har kommit in i lager. Funderar på om man ska köpa det eftersom vi bara är två i dagsläget eller om man ska vänta tills 25an kommer in i lager för ett rejälare kök från första början?

Senast ändrad:
Trangia 27 låter vettigt. Trangia 25 dyker oftare upp begagnat och på ett så stort kök år vikten oftast nte lika viktig (äldre kök väger mer). Antingen delas det på flera personer eller så går man inte långt/paddlar/åker bil etc.
Sen en toppmonterad bredstrålig brännare för lättare packning, två lågor eller i bilen på långturerna.

Blev en beställning av trangia 27-21 (duossal) med gb 74. Tack alla för hjälp med utrustningen. Nu känner jag att jag har allt… för nu, åtminstone ;)

45 liter brukar vara tillräckligt för det mesta, större än det behövs bara om du har prylar som tar mycket plats och ska ut på en tur som är längre än 5 dagar.
Ska ryggsäcken vara stryktålig finns det många militär ryggor i cordura som har både smarta lösningar och är prisvärda.

Just nu kör jag mest på min fjällräven abisko, tunnare tyg, inte lika mycket fickor och remmar. Men asskön att ha på sig och inte gjort mig besviken än så länge. Ser inte så bulkig ut heller när man packat den full, stilren enfärgad utan massa mönster och trams

1996 köpte jag den då nya Karrimor 80 -130l.
Den hade sina brister men den var den bästa för mina behov då.
Sidfickorna fick man köpa till.
Sorglig historia med plastskenor och remfästen.
Bärsystemet på den pajade efter 26 års användning.
Dyrt skit som inte ens klarar 27 års användning.
Så jag letade.
Numera finns Karrimor SF och den modellen jag hade heter Predator
nu.
Alla brister som fanns i min gamla är väck i den nya modellen.
Den nya modellen har dessutom mollesystem och köper man till sidfickorna
kommer man upp i 155 l.
Så jag slog till och skaffade den nya med sidfickor och ok som gör att
sidfickorna kan användas som separat ryggsäck.
Priset för den nya med sidfickor var exakt samma som jag gav för den gamla 1996.
Den nya modellen är lättare och ändå bättre konstruerad.
Uppgraderingarna de har gjort under 26 år gör en enorm skillnad.
Det verkar som denna kanske rent av klarar 27 års användning.
Det är bara en gissning då jag bara haft den 1 år.
155 l kan låta vansinnigt och omöjligt men denna modell är ursprungligen
gjord för brittiska SAS så att deras mannar skall kunna bära väldigt mycket
långa sträckor utan att slita ut sig.
Med min förra så bara slängde jag i allt skit jag ville ha med mig och sedan traskade jag
utan problem. Lastade jag tungt så satte jag på mig ryggsäcken liggandes på marken
för att sedan pressa mig upp. När jag väl var i stående läge så var det bara att traska.
Den nya sitter väldigt mycket bättre än min gamla.
Mina förutsättningar är att jag är extremt vältränad med mycket god kondition och är trots åldern (har passerat halvt sekel för några år sedan) ganska stark.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg