Går i samma tankar. Har en 75L säck idag och har aldrig upplevt att vikten (på det som ligger i säcken) är problemet utan snarare att det är svårt att få plats med allt utan pusslande och pressande på 1-veckas vandringar.
Vikten på själva säcken verkar ju inte skilja sig åt mer än marginellt och bärsystemet ser ut att vara identiskt på de säckar som har både en 75 och en 85-version t.ex.
Någon mer som har några erfarenheter eller synpunkter till detta koncept?
"Jag får egentligen plats med allt i en 70-literssäck men bär ändå på en 85-liters säck för att slippa hänga saker på utsidan och för att inte behöva komprimera och planera varje gång jag packar säcken."
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Det är alltid spännande att läsa hur andra packar, man ser att på veckoturer har folk med sig allt från ca 30 L till 100+ L.
Vilket är bäst? Det man trivs med skulle jag tro.
Att ha en större säck än nödvändigt har enligt min erfarenhet en fördel och ett par nackdelar.
Att få plats med allt utan att komprimera och spänna fast på utsidan är som sagt fördelen, nackdelar är att packningen ofta kan få tyngdpunkten för långt ner på ryggen, vilket gör både att det känns obekvämt att bära samt att ryggsäcken kan upplevas sitta dåligt. Bra kompressionsremmar är alltså ett måste i detta fall.
Det är fort gjort att packa lite onödiga prylar när man ändå har plats över. God planläggning kan råda bot på det.
Det finns givetvis lysande undantag, men generellt är ju större ryggsäckar tyngre. (Vill någon lista 20 undantag från denna regeln orkar jag inte ens börja lista 200 exempel där det stämmer, så den som vill diskutera sanningshalten i detta påståendet får vinna på wo.)
Jag klarar veckopackningen på gott under 40 L, ofta med liggunderlaget på utsidan första dagarna, men slutet av veckan blir med ganska bra åtdragna kompressionsremmar på säcken.
Till jul blir det ny sovsäck, min gamla har tjänat ut, sparar nog in ca 2L i volym då, så inget behöver längre hänga fastspänt på utsidan. Som bonus blir det också några hekto lättare. :-D