Knivar, stål och hårdhetsgrader

-PaTRiC-; sa:
1. fällknivens knivar är felkonstruerade och helt fel material sammansättning för att fungera väl som överlevnadskniv

2. fungerar bra att skära

3. överlevnad har inget med kniven att göra

4. För mig är det viktigt att ha följande egenskaper på en "överlevnadskniv" riktigt konstruerad

5. Den skall vara lätt att skärpa för att jag kan inte förvänta mig att ha kvar någon avancerad sliputrustning

6. Sist men inte minst, med endast kniven och en bit flinta så skall det gå att slå eld..

7. vilket går fortast, att skära av en slana med ett skär eller att hacka av den?
1. Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Inte alla överlevnadssituationer är lika, dvs där du måste fälla en mindre urskog för att överleva.

Med tanke på den specifika situation som en havererad pilot kan befinna sig i så tycker åtminstone jag att kniven är rätt designad.

2. Håller med.

3. Nja, både ja och nej. Som jag nämnde tidigare så är kunskap det viktigaste. Men å andra sidan så är det inte direkt av ondo att få hjälp av rätt avvägda verktyg, i det här fallet kniv.

Vilket skulle du själv föredra i en nödsituation där ute? Med eller utan kniv? Och om du nu svarar med kniv, vill du i så fall inte ha den mest optimerade kniven för det ändamålet??

4. Håller med.

5. Alla knivar oavsett stål går att slipa på ett ganska enkelt sätt. Stålvalet har inte direkt med det att göra, snarare kunskapen om hur man skall göra.

6. Håller med.

7. Beroende på slanans diameter och hårdhet. Går inte att svara på generellt.

~Paul~

Tänkte bara återanknyta till den ursprungliga frågan som löd såhär:
"Min morakniv blir ganska lätt slö, tycker jag - speciellt om man använder den på tändstålet. F1 är gjord av VG-10 stål (vad är det?) och har hårdhet 59HRC (hur hårt är det?)"

Liksom många andra så råder jag dig att inte gnida mot eggen. Hur hårt är det? Diamant (det hårdaste ämnet på jorden) är 100 på RC skalan. Skillnaden är dock ganska stor mellan en kniv med en hårdhet på 54 på Rockwellskalan och en på 60!

Så till de andra frågorna.

Du skriver att din Morakniv blir lätt slö. För det första så undrar jag vilken Mora det är?? Det finns idag två stora tillverkare av dessa alster och det är Mora of Sweden (tidigare KJ Eriksson) och Frosts.

Båda dessa firmor har, enligt min kännedom, samma ägare. Skillnaden mellan de olika modellerna är att vissa är tillverkade i kolstål och andra i Sandvik 12C27, dvs rostfritt stål. Frosts knivar brukar vara lite tunnare i bladet (ca 0,5 mm). Detta är en mycket viktig faktor som förändrar hela bladgeometrin och därmed skärförmågan/användningsområdet.

Det för oss till den andra väsentliga skillnaden. Den mellan kolstål och rfr-stål. Båda dessa firmors kolstålsmodeller är tillverkade i 1095. Det här stålet kommer bäst till sin rätt när det är härdat och anlöpt till runt 59 RC, dvs samma hårdhet som Fällknivens F1, som är tillverkat i VG-10, rfr-stål. Skillnaderna är dock stora.

För det första så är den ena som namnet antyder rostfritt medan den andra - rostar ganska lätt om man inte använder sig av någon typ av beläggning som t ex Fällknivens CeraCoat 8H. Det här är viktigt för en samlare men kanske inte för en användare ;).

Sandvik 12C27 är härdat och anlöpt till ca 56 RC, med andra ord avsevärt mjukare än deras 1095. Men som sagt, vill man ha en kniv utan fläckar och beläggning så är det här ditt val! Om du däremot står ut med lite patina på ditt blad, välj 1095. (Pratar här i allmäna former).

Därför blir jag lite undrande när du skriver att din Mora blir lätt slö och att du vill eventuellt byta till en F1:a. Som du ser så får du inte en hårdare eller flexiblare/motståndskraftig kniv (nötning, slagtålighet, vrid, böj) om du redan äger en kolstålsMora och går över till Fällkniven.

Skriv därför vilken Mora du äger.

~Paul~

Använder moran och tycker den är bra men den håller inte skärpan så himla länge. Den har en ganska liten eggvinkel vilket gör att man kan få den väldigt vass samtidigt som det sliter mer på eggen vid användning. Är inte F1 eggvinkel något större?

/mattias

Jag köper numera moraknivarna på Biltema...

Där brukar jag undvika rostfritt stål, eftersom det generellt är svårare att slipa till hög skärpa.

"Riktiga" moraknivar fanns ju åtminstone förr i laminerat stål, det kanske de inte gör längre?

dePaul; sa:
-PaTRiC-; sa:
men inga om Fällkniven
Det är inte ett helt korrekt påstående Patric. En snabb googling:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLG,GGLG:2005-40,GGLG:en&q=Fallkniven+survival+forum

Dessutom är jag själv medlem av Bladeforums i staterna och kan försäkra dig om att Fällknivens alster är flitigt omdiskuterade i dessa sammanhang

~Paul~

hehe.. det var ju inte ett enda seriöst bushcraft eller överlevnadsforum på den sökningen, en hel del MÖP sidor, bokhandlar och knivfetechist sidor.. Jag är inte helt säker på att knivfetechister är experter på överlevnad och bushcraft snarare tvärtom..

Vill man veta detaljer om kniven sammansättning fråga en knivfetechist men vill man veta hur kniven skall användas i skogen fråga en som kan skogen, det är ju inte mekanikern eller ingenjören som kör formel 1 bilen eller hur? Jag är tämligen säker på att teknikerna i F1 stallen kan mer om tekniken än förarna men det finns en anledning till att dom stannar i depån när bilarna skall användas.. Vem vill du bygger ditt hus, snickaren eller hammartillverkaren? Vem skall klippa håret, saxfabrikören eller frisören?

Precis som du hänger på knivforum och vet hur poppis fällkniven är där så hänger jag på överlevnads/bushcraft forum och vet hur ointressant Fällkniven är där, dom nämns då och då men anses att inte vara prisvärda och för svåra att skärpa (desutom kan man ju inte ens slå eld med dom)..

Nästan

dePaul; sa:
johankse; sa:
till det brukar man skräddyxa om man inte har såg.
Menar du en sådan här? :)

timbila2.gif

~Paul~

Min vän timmermannen säger att både skafthålet och skaftet måste vara vinklat så att hugghanden får plats. Sådeles är rygg och eggbilderna intressantare. Ditt skaft verkar vådligt nytt. Så ser inte skaftet ut på min i hålldelen. Min ärvda tyska huggbila har lite rakare egg. Att fyrkanthugga stockar är ett stort arbete, så jag förstår att det sågas och fräses av de late.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-07-18 kl 09:50]

Men Paul, tekniken bakom kniv och slipning känns det som du kan på dina 5.. Jag har alltid fått lära mig att knivar skall slipas och brynas på ett speciellt håll och med våtstenar, blackstone och fan o hans moster om det ska bli bra.. Jag träffade för ett par år sedan en snubbe som slipar allt med sandpapper och det var jävulen vad vassa knivarna blev, nu slipar jag mina knivar med 140/400 korn samt striglar på byxorna (jobb knivarna/yxorna kör jag på bandslipen) och det blir as-vasst tycker jag, att raka sig med en kniv är inget problem.. Min fråga är då, är alla dom här tuffa stenarna och slippryttlarna bara struntprat och till för att blåsa oss konsumenter eller blir det bättra med "fin" pryttlarna?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg