1. Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Inte alla överlevnadssituationer är lika, dvs där du måste fälla en mindre urskog för att överleva.-PaTRiC-; sa:1. fällknivens knivar är felkonstruerade och helt fel material sammansättning för att fungera väl som överlevnadskniv
2. fungerar bra att skära
3. överlevnad har inget med kniven att göra
4. För mig är det viktigt att ha följande egenskaper på en "överlevnadskniv" riktigt konstruerad
5. Den skall vara lätt att skärpa för att jag kan inte förvänta mig att ha kvar någon avancerad sliputrustning
6. Sist men inte minst, med endast kniven och en bit flinta så skall det gå att slå eld..
7. vilket går fortast, att skära av en slana med ett skär eller att hacka av den?
Med tanke på den specifika situation som en havererad pilot kan befinna sig i så tycker åtminstone jag att kniven är rätt designad.
2. Håller med.
3. Nja, både ja och nej. Som jag nämnde tidigare så är kunskap det viktigaste. Men å andra sidan så är det inte direkt av ondo att få hjälp av rätt avvägda verktyg, i det här fallet kniv.
Vilket skulle du själv föredra i en nödsituation där ute? Med eller utan kniv? Och om du nu svarar med kniv, vill du i så fall inte ha den mest optimerade kniven för det ändamålet??
4. Håller med.
5. Alla knivar oavsett stål går att slipa på ett ganska enkelt sätt. Stålvalet har inte direkt med det att göra, snarare kunskapen om hur man skall göra.
6. Håller med.
7. Beroende på slanans diameter och hårdhet. Går inte att svara på generellt.
~Paul~