Knivar, stål och hårdhetsgrader

OK Mattias, det förklarar varför Patric tycker att det är lättare att göra upp eld med Moran. Självklart är det så i och med att det hadlar om kolstål.

Men att den här Moran skulle vara bättre än en F1:? Missförstå mig inte. Det är en utmärkt kniv med tanke på priset. 1095 kolstål, rödlackerat björkskaft, plastslida.

Dock saknar i alla fall jag hål för fånglina, parerskydd och en riktig slida. 1095 är ett utmärkt bruksstål som man inte sällan finner på mycket gedigna customknivar (jämte 52100, O1, A2 och L2). Problemet med det här stålet är att det rostar så fort ett moln uppenbarar sig på himlen :)

Om man kan stå ut med fläckar, missfärgning eller fördjupningar i bladytan så är det väl OK men jag personligen gillar det inte oavsett om det är en brukskniv eller en custom. Men det är min personliga åsikt, andra tycker säkert annorlunda.

Att jämföra 1095 med laminerat VG-10 är dock som att jämföra äpplen och päron. Båda dessa stålsorter har sin plats i knivjungeln ;)

~Paul~

På tal om kolstålsmoror.

Skulle jag välja en enda kolstålsmora så är det inte den traditionella röda, utan en sådan här:

Mora Camping
FrostCamping2.jpg

Samma stål (1095), ergonomiskt utformat bubinga (afrikanskt träslag) handtag, längre blad (14 cm), 2/3 tang och en riktig läderslida. Jag har försett min med hål för fånglina. Det var enkelt att borra ett hål och föra in en plastinsert.

~Paul~

PS Ursäkta den usla bildkvaliteten. Har ingen digicam. Bilden är tagen från Tradera. Fläcken på bladet är från en klisterlapp.

Till det jag använder moran är både fånglina och parerskydd mest ivägen. Jag vill kunna hålla i kniven med olika grepp och då tycker jag morans handtag är ypperligt. För mig är kniven ett rent verktyg så det spelar inte så stor roll hur den ser ut så länge den gör jobbet. Men smaken e som baken...

/mattias

Nej, men jag förstår precis vad du menar Mattias. Det beror helt och hållet på vad man skall använda kniven till. Jag förmodar därför att du använder kniven mest till att tälja med, spänta stickor och i samband med lättare allroundarbeten hemmavid. I ett sådan fall är ju en vanlig Mora helt ypperlig.

Men om jag skulle ut i naturen så föredrar jag den nämnda Mora Camping. Tack vare det längre bladet så klarar den allt från fiskrensning/fileing till matlagning och diverse kampingarbeten (som namnet antyder). Det bättre greppet med parerskyddet gör också att jag känner mig säkrare vid tuffare arbeten.

~Paul~

det är precis tvärsom, det är just vid mer avancerad knivhantering och då anser jag inte att slå i kniven i en stubben och sparka på den eller stå och hacka på en slana för avancerad användning, i alla fall, det är just vid mer avancerad och inte enklare användning man har glädje av avsaknaden av parerstång och fångstlina, dessa tillbehör är lite som stödhjul på cykeln och gummisnodden till vantarna för barn, dom är ypperliga hjälpmedel men efterhand som man blir skickligare på hantering så är dom mest i vägen. bäst blir moran om man gör hantaget själv, kanske inte så snyggt men fan tamig optimalt..

Jag tror att du har missupfattat mig Patric. Jag menade inte att Mora Camping skulle lämpa sig för mer avancerade uppgifter än den traditionella. Min poäng är att den lämpar sig bättre för sådana arbeten som är vanliga i samband med camping/matlagning osv.

Du råkar inte ha en bild på din modifierade morakniv? Skulle vara kul att se. Jag leker också ibland med mina knivar. Jag planerar att sätta ett clip på min Victorinox Champion och ändra formen på handtaget på min Opinel #9. Dessutom kommer jag att borra hål för fånglina på den.

Tre Vicar och en Wenger med varierande clip:
Vicmclip.jpg

Vicmclip2.jpg

Vicmclip3.jpg

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-07-28 kl 13:38]

Var med undommar mellen 12-21 år och och byggde nödkojor i helgen dom fick prova att ta slanor med en F1 eller en röd mora, den kniv dom lättast kapade slanorna med var moran.

Det är ganska självklart Jonas. Har med bladgeometrin, tyngden och längden att göra. I ert fall så gick det förmodligen ganska enkelt att helt enkelt skära av slanorna och då passar en vanlig mora bättre än en F1:a.

Det hela hade varit lite annorlunda om ni i stället för F1:an hade använt t ex en A2:a. Tack vare sin längd och tyngd (totallängd: 370, bladlängd: 202 och vikt: 370 g) skulle den modellen vara lämpligare.

~Paul~

Ska man ha kniv eller yxa?

Med sådana knivar når man bara hälvvägs av vad man gör med en yxa och inte kommer man in närheten av smidigheten med en liten kniv (4-6cm blad).

Dessa mällanting är bara dugliga om man endast får ta med sig EN kniv på något konstigt regelbundet öventyr.
En liten yxa med träskaft är mer vikteffektiv till grövre arbeten (mycket mer skulle jag vilja säga, häldre bära lite träskaft som ger fan så mycket mer i shvung än entra bladlängd och tyngd).

Liten yxa och liten kniv. Skulle man behöva och känner för det kan man ha med sig stor-yxan men det är bara vid regelrätta timmermansarbeten man har behov av det.
Kanske om du ska ta ner några grova torrfurer också men då skulle jag gärna ha en motorsågskedja med ett par handtag...Det är vikteffektivt om man ska fälla träd!

Fabian, detta har redan diskuterats i den här tråden och andra. Gå gärna tillbaka och kika lite. Låt mig bara konstatera att både yxan, lillkniven och storkniven har sin plats därute. Alla är till syven och sist kompromisser. Att bära med sig allt är ju som sagt inget alternativ.

~Paul~

skälet till att undomarna inte använder yxor är att om det går fel så blir skadoran mycket större.
Jag får erkänna att dom mista undomarna hadde svårigheter att skära av dom grova träden för dom orkade inte sätta träden i spänn. Vi använde ochså någon Fisk armekniv i från Fiskars som jag tyckte fungerade bättre än F1. Den finska kniven är längre än F1 och den gick att tälja med

marjamaa; sa:
1. dom mista undomarna hadde svårigheter att skära av dom grova träden

2. Vi använde ochså någon Fisk armekniv i från Fiskars som jag tyckte fungerade bättre än F1. Den finska kniven är längre än F1 och den gick att tälja med
1. Det här är precis ett sådant fall som jag åsyftade i ett av mina tidigare inlägg. I många fall kan det vara mycket enklare att hugga av godset istället för att skära av det. Det är heller inte helt självklart att yxan fixar ett sådant jobb bättre än t ex en machete eller stor huggarkniv, typ Becker eller Busse.

2. Det är inte en sådan här du menar?

Sissipuukko.jpg

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg