Knivar, stål och hårdhetsgrader

Hos sliparen

-PaTRiC-; sa:
Men Paul, tekniken bakom kniv och slipning känns det som du kan på dina 5.. Jag har alltid fått lära mig att knivar skall slipas och brynas på ett speciellt håll och med våtstenar, blackstone och fan o hans moster om det ska bli bra.. Jag träffade för ett par år sedan en snubbe som slipar allt med sandpapper och det var jävulen vad vassa knivarna blev, nu slipar jag mina knivar med 140/400 korn samt striglar på byxorna (jobb knivarna/yxorna kör jag på bandslipen) och det blir as-vasst tycker jag, att raka sig med en kniv är inget problem.. Min fråga är då, är alla dom här tuffa stenarna och slippryttlarna bara struntprat och till för att blåsa oss konsumenter eller blir det bättra med "fin" pryttlarna?
Intressant Patric, jag har gått ett par av de där längre utlänska överlevnadskurserna. Rätt mycket bullshit och några små pärlor. Tror att Svält och Co kom rätt nära vad som funkar här.
Med min granne kockan var jag i våras hos knivsliparen, hon bjöd och jag fick följa med. Han körde med två bandslipmaskiner med smärgelduk samt en tredje med ett läderband med vax på. Den sistnämda var nerväxlad, men gick rätt fort ändå. Så här fina eggar har mina köksknivar inte haft sedan de kom från fabriken. Och jag har och brukar hela hokuspokus setten med stenar, guider och stål samt läderrem med vax på. I nästa verkstad blir det tre bandslipmaskiner på rad! (Raka sig med kniv? När man kan ha skägg!)

Go tur

jaja, Johan.. man kan raka sig, sa inte att man var tvungen.. Intressant, kanske man ska börja köra finknivarna på bandslipen med..

Har man sagt A...

får man nog säga B...

Du skriver att du i en "överlevnadssituation" skulle valt en mora framför en F1. Det blir mycket bättre diskussioner om du listar dessa anledningar istället för att bara antyda att det finns en massa saker som andra människor borde begripa...

Vem vet, man kanske kan lära sig något?

Du skriver också att morakniven diskuteras på seriösa bushcraft forum, länka till dessa vettja!

Jag är själv snarare mer intrsserad av "bushcraft" än "överlevnad" och tror att många med mig skulle uppskatta lite bra länkar.

Uffe

[/QUOTE]

Vad gör en kniv till en "överlevnadskniv"? Jag tror att det finns fler Mora-knivar i överlevnadssammanhang än F1, personligen så hade jag av flera anledningar hellre haft en Mora om jag hamnat i en överlevnadssituation än en F1, med en F1 kan man ju inte ens slå eld..

[

Re: Har man sagt A...

Schneeberger; sa:
Du skriver att du i en "överlevnadssituation" skulle valt en mora framför en F1. Det blir mycket bättre diskussioner om du listar dessa anledningar istället för att bara antyda att det finns en massa saker som andra människor borde begripa...

det har jag gjort innan.. behöver väl inte lista det mer än en gång i varje tråd?

[för er som tidigare läst så är detta en upprepning av vad jag tidigare skrivit]
men, men.. det största felet är avståndet mellan eggen och handen som dessa fällniven knivar har, man förlorar en massa moment och man kan inte göra alla grepp som kan behöves vid lite mer avancerad knivanvändning, dessa knivar är mer gjorda för att hacka med än att skära vilket är fånigt då kniven är ett skärande verktyg.. Nästa problem är att dessa knivar är svårare att bryna utan special utrustning, en Mora kan man ganska lätta skärpa upp mot en sten eller så.. Det sista är att med en Mora och en bit flinta kan man slå eld, det kan man inte med en Fällninven kniv.. Naturligtvis är dessa knivar dugliga men eftersom dom är skitfula och inte så värst mycket bättre eller till och med lite sämre än en kniv för 40:- så känns det som ett dåligt köp..

Om man har med sig en kniv så är man inte i en överlevnadssituation, men är man utan så kan det bli jobbigt. (om vi pratar om vilse i skog i Sverige) En överlevnadssituation blir det inte förens man är utan utrustning eller kunskap så att man inte kan hålla värme och inte får tag i vatten. Har man med sig en kniv och man har kunskap så lever man drägligt. Så det borde inte finas någonting som heter överlevnadsknivar, men har man med sig en kniv men saknar kundskap, då blir kniven en Överlevnadskniv.

Det var väl inte så farligt?

Tack för ditt förtydligande!- Alltid bra att veta vad folk egentligen menar när dom skriver något.

Tyvärr får jag ännu en gång be om ett klarläggande.
Du hänvisar till "mer avancerad knivanvändning" utan att närmare specificera detta. Berätta gärna vad du lägger i det uttrycket!

Det vore som sagt även kul med länkar till de bushcraftforum du nämnde tidigare

Ulf

Re: Re: Har man sagt A...

-PaTRiC-; sa:
1. det största felet är avståndet mellan eggen och handen

2. dessa knivar är mer gjorda för att hacka med än att skära

3. kniven är ett skärande verktyg

4. dessa knivar är svårare att bryna utan special utrustning, en Mora kan man ganska lätta skärpa upp mot en sten eller så

5. med en Mora och en bit flinta kan man slå eld, det kan man inte med en Fällninven kniv

6. dom är skitfula och inte så värst mycket bättre eller till och med lite sämre än en kniv för 40:- så känns det som ett dåligt köp..
För det första vill jag be om ursäkt för det sena svaret. Min dator har varit nere (är fortfarande inte helt bruklig och kommer därför att lämna in den på nytt imorgon).

Men så tillbaka till diskussionen. Jag bemöter här några påståenden gjorda av Patric. Jag förmodar också att den omdiskuterade Moran är en KJ Eriksson Mora 2000 (liksom tidigare).

1. Patric, har du verkligen hållit i båda knivarna samtidigt och jämfört? Visserligen är Moran slipad ända intill handtaget men pga F1:s vinklade handtag är avståndet exakt det samma mellan handens presspunkt och den närmast skärande ytan (ca 1 cm).

2. F1:an är tack vare sin konvexa slipning ett exceptionellt skärverktyg trots det tjocka godset i bladet. Faktum är att den primära skärvinkeln (om jag har mätt rätt) är till och med något mindre än hos Moran!

3. Inte nödvändigtvis, som vi redan har konstaterat.

4. Det är ingen större skillnad att bryna en Mora eller en F1:a. Det går alldeles utmärkt att bryna vilken kniv som helst mot en passande sten. Skulle till och med säga att F1:an är något lättare att bibehålla vinkeln på tack vare den tidigare nämnda slipningsfasen (konvex).

5. Det är ingen större skillnad här heller. En ren kolstålskniv är mycket lämpligare i dessa sammanhang. Skillnaden mellan en Mora 2000 och F1:an är mikroskopisk. Det hela har med den kemiska sammansättningen att göra. Att förklara det skulle kräva många sidor i anspråk.

6. Utseende går inte att diskutera. Det sitter i betraktarens öga. Dock tycker åtminstone jag att när formen och funktionen finns där så blir en kniv automatiskt vacker. Så är enligt min mening fallet med F1:an. Jag håller absolut inte med om att en F1: är sämre än en Mora 2000. Sämre till vad? Som vi redan har konstaterat så är båda utmärkta till vad de är designade till.

Om vi jämför materialen så anser jag att F1:an sopar golvet med Moran. En viktig detalj i sammanhanget är slidan. Tycker du att även slidan är snyggare hos Moran?!?

F1:an
F1.jpg

Moran
KJErikssonMora2000.jpg

~Paul~

Tycker själv inte det är direkt lättare att hålla en konvex slipfas än en rak när man använder bryne.

/mattias

norpan_; sa:
Tycker själv inte det är direkt lättare att hålla en konvex slipfas än en rak när man använder bryne.
/mattias
Nja, till att börja med så syftade jag på frihandsslipning på en sten. Men jag förstår vart du vill komma. Om man skall bibehålla den ursprungliga eggvinkeln, så kan det vara lite knepigt. Man blir med andra ord tvungen att slipa längst med hela bladets bredd med samma kupning som urprunget angav.

Å andra sidan så är det ytterst få användare som jobbar sig så här väldeliga med en kniv. De flesta bryner kniven på ett helt vanligt bryne med raka sidor och därmed modifierar den ursprungliga eggen. Det handlar då om max. 1 mm. Jag har i en tidigare tråd visat hur en sådan egg ser ut:

Konvexmedrakegg.jpg

Skulle man däremot vilja bibehålla ursprungsfasen så går det också att fixa. Det är dock lite knepigare och kräver en del övning. Lättast är det att använda sig av en musmatta eller liggunderlägg.

Man placerar ett fint sandpapper på musmattan och skärper kniven på frihand. Därmed får man fram en konvexslipning automatiskt.

Själv skärper jag i stort sett alla mina knivar på en Spyderco Sharpmaker 204. Det funkar för mig alldeles utmärkt och liksom mina tidigare kollegor så får jag fram en rakbladsvass egg.

Jag har slutat att strigla eftersom jag anser att den polerade eggen inte är tillräckligt aggressiv för min smak. Det är visserligen fräckt att visa sina vänner att ens kniv kan raka armhåren men det glömmer man fort när det är dags att skiva en tomat ;)

~Paul~

Re: Re: Re: Har man sagt A...

dePaul; sa:
Om vi jämför materialen så anser jag att F1:an sopar golvet med Moran. En viktig detalj i sammanhanget är slidan. Tycker du att även slidan är snyggare hos Moran?!?

~Paul~

Ja, vi har ältat detta hur många gånger som helst innan i flera trådar, du drar dina argument och jag mina. Som jag sagt innan, blanda inte ihop att jag tycker att en Mora (jag pratar aldrig om Mora 2000 som är en läskig avart, bara om den röda mora'n) är en mycket bättre kniv än någon av fällkniven's knivar.. personligen är jag fåfäng och skulle aldrig visa mig i skogen men en ful maskinpressad kniv i lägre budgetklassen(läs fällkniven och liknande), ska det va så ska det vara en handgjord finkniv i bruksklassen till ett pris runt en månadslön för en sjuksköterska annars får det vara.. (man smyger ju ändå ner en redig Mora i ryggan)

Det finns väldigt många röda Moror Patric. Du får vara mer specifik. Du kan alltid börja med stålet. Kolstål eller rfr??

Förstår inte heller vad du menar med maskinpressad. Om vi återgår till F1:n. Den har ett laminerat blad (som vi redan har berört). Bladet tillverkas visserligen med hjälp av diverse maskiner men det är ingen skillnad på handgjorda knivar eftersom de också är framställda med hjälp av maskiner. Det finns nog inte många customtillverkare som filar för hand.

Bladet tillverkas med en teknik som på engelska heter stock removal (vet inte det svenska namnet). Det betyder att man börjar med ett platt stycke stål och formar det meddelst filning och slipning till rätt form. Detta görs oftast för hand av skickliga knivmakare. Så är också fallet (mig vetteligen) med F1:an. Om du jämför två olika F1:eek:r så förstå du vad jag menar. Det finns inte två som är exakt lika i formen.

Motsatsen till stock removal är smidda blad. Till det lämpar sig som bekant kolstål mycket bättre än rfr. Det finns dock enstaka knivsmeder som har försökt sig på det med varierande resultat, beroende på stålsorten.

När bladet har fått sin form så infogas det som en sandwich mellan två lager 420J2 stål. Detta görs genom en kemisk/elektrisk reaktion. Linjen mellan dessa stålsorter kan ses ca 4 mm ifrån eggen. Inte heller dessa linjer är exakt lika på alla knivar utan skiljer sig en hel del i utseende. Således är det återigen knivmakaren som har satt sin prägel på kniven.

~Paul~

dePaul; sa:
Det finns väldigt många röda Moror Patric. Du får vara mer specifik. Du kan alltid börja med stålet. Kolstål eller rfr??

Förstår inte heller vad du menar med maskinpressad. Om vi återgår till F1:n. Den har ett laminerat blad (som vi redan har berört). Bladet tillverkas visserligen med hjälp av diverse maskiner men det är ingen skillnad på handgjorda knivar eftersom de också är framställda med hjälp av maskiner. Det finns nog inte många customtillverkare som filar för hand.

Bladet tillverkas med en teknik som på engelska heter stock removal (vet inte det svenska namnet). Det betyder att man börjar med ett platt stycke stål och formar det meddelst filning och slipning till rätt form. Detta görs oftast för hand av skickliga knivmakare. Så är också fallet (mig vetteligen) med F1:an. Om du jämför två olika F1:eek:r så förstå du vad jag menar. Det finns inte två som är exakt lika i formen.

Motsatsen till stock removal är smidda blad. Till det lämpar sig som bekant kolstål mycket bättre än rfr. Det finns dock enstaka knivsmeder som har försökt sig på det med varierande resultat, beroende på stålsorten.

När bladet har fått sin form så infogas det som en sandwich mellan två lager 420J2 stål. Detta görs genom en kemisk/elektrisk reaktion. Linjen mellan dessa stålsorter kan ses ca 4 mm ifrån eggen. Inte heller dessa linjer är exakt lika på alla knivar utan skiljer sig en hel del i utseende. Således är det återigen knivmakaren som har satt sin prägel på kniven.

~Paul~

En sådan här menar Patric

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=191&ssel=18

/mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bananmannen Bryna knivar med björkticka Överlevnad 16
Tallrot Överlevnads knivar Överlevnad 56
Igelkotte Skillnad mellan kolstål och rostfritt stål. Överlevnad 87

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg