Hos sliparen
Med min granne kockan var jag i våras hos knivsliparen, hon bjöd och jag fick följa med. Han körde med två bandslipmaskiner med smärgelduk samt en tredje med ett läderband med vax på. Den sistnämda var nerväxlad, men gick rätt fort ändå. Så här fina eggar har mina köksknivar inte haft sedan de kom från fabriken. Och jag har och brukar hela hokuspokus setten med stenar, guider och stål samt läderrem med vax på. I nästa verkstad blir det tre bandslipmaskiner på rad! (Raka sig med kniv? När man kan ha skägg!)
Go tur
Intressant Patric, jag har gått ett par av de där längre utlänska överlevnadskurserna. Rätt mycket bullshit och några små pärlor. Tror att Svält och Co kom rätt nära vad som funkar här.-PaTRiC-; sa:Men Paul, tekniken bakom kniv och slipning känns det som du kan på dina 5.. Jag har alltid fått lära mig att knivar skall slipas och brynas på ett speciellt håll och med våtstenar, blackstone och fan o hans moster om det ska bli bra.. Jag träffade för ett par år sedan en snubbe som slipar allt med sandpapper och det var jävulen vad vassa knivarna blev, nu slipar jag mina knivar med 140/400 korn samt striglar på byxorna (jobb knivarna/yxorna kör jag på bandslipen) och det blir as-vasst tycker jag, att raka sig med en kniv är inget problem.. Min fråga är då, är alla dom här tuffa stenarna och slippryttlarna bara struntprat och till för att blåsa oss konsumenter eller blir det bättra med "fin" pryttlarna?
Med min granne kockan var jag i våras hos knivsliparen, hon bjöd och jag fick följa med. Han körde med två bandslipmaskiner med smärgelduk samt en tredje med ett läderband med vax på. Den sistnämda var nerväxlad, men gick rätt fort ändå. Så här fina eggar har mina köksknivar inte haft sedan de kom från fabriken. Och jag har och brukar hela hokuspokus setten med stenar, guider och stål samt läderrem med vax på. I nästa verkstad blir det tre bandslipmaskiner på rad! (Raka sig med kniv? När man kan ha skägg!)
Go tur