Klimatförändringar - vi lever i det

En öm tå kanske ?

Jag tillhör väl en av de som kallas "klimatförnekare", "lågutbildad" "egoist" o.s.v i tråden bara för att jag inte delar vissa andras åsikt för hur långt före alla andra länder Sverige bör springa i frågan antar jag, jag blir varken kränkt, arg eller ledsen över det.

Varför är dom som kallar andra det så himla lättkränkta över liknande tillmälen när det drabbar dom själva?
Hej,
Jag vill fråga om jag kallat dig lågutbildad eller egoist…tror inte det. Jag brukar inte göra personliga påhopp på så sätt.
Däremot så försöker jag skruva till mina inlägg så att de inte är så negativa som så många är i tråden.
Ju som helst så ber jag om ursäkt om jag skrivit någonting som kan tas personligt.

Med isplaneterna och mellanliggande värmeperioder vet vi att klimatet har förändrat sig under årmilijonerna. Och ingen här har väl förnekat att vi nu vistas i en postglacial värmeperiod.

Givetvis är ingen seriös klimatforskare (eller ens amatörtyckare som jag) omedveten om jordklotets naturliga klimatvariationer. Eller för den delen kortare slumpmässiga eller cykliska väderfefnomen.

Det man nu länge har försökt mäta och kvantifiera är om, och i så fall hur mycket, det globala klimatet förändras på grund av mänsklig aktivitet utöver de kända naturliga variationerna.

Att mänsklig aktivitet påverkat klimatet sedan industrialiseringen är klarlagt. Punkt.
Det som fortfarande diskuteras i termer av objektiv vetenskap i viss mån är hur mycket det påverkat historiskt och prognoser för framtiden givet olika scenarier för framtida utsläpp.

Utöver de diskussionerna finns det sekundära spekulationer, mer eller mindre vetenskapligt underbyggda, som handlar om lokala meteorologiska, biologiska och sociala konsekvenser av en global klimatförändring. Kort sagt att försöka lista ut vad klimatförändringen kan betyda just för oss i Sverige, exempelvis.
En del av de förändringarna kanske någon ser som positiva andra negativa. Troligt är dock att de kräver anpassning av oss i någon mån.

Sedan har vi den svåraste, tertiära diskussionen, som handlar om vad som eventuellt kan göras för att motverka förändringarna, hur dessa åtgärder kan balanseras mot andra mål och svårast av allt vem som ska göra vad och vem som har rätt att åka snålskjuts på andras insatser.

Sveriges ambition att föregå globala klimatåtgärder riskerar att underminera såväl ekonomisk konkurrenskraft som reell miljömässig effekt. Om nationen unilateralt antar strängare normer än omvärlden, förskjuts produktion och utsläpp till mindre reglerade regioner, varvid den globala klimatnyttan uteblir och svenska resurser förbrukas ineffektivt.
Därtill hämmas samhällets resiliens genom ensidig börda på inhemsk industri, medan kollektiv internationell samverkan, grundad i reciproka åtaganden, bättre säkerställer hållbara utfall. Att avvakta harmoniserade insatser förefaller således mer rationellt än att prematurt positionera Sverige som solitär föregångare.

Sveriges ambition att föregå globala klimatåtgärder riskerar att underminera såväl ekonomisk konkurrenskraft som reell miljömässig effekt. Om nationen unilateralt antar strängare normer än omvärlden, förskjuts produktion och utsläpp till mindre reglerade regioner, varvid den globala klimatnyttan uteblir och svenska resurser förbrukas ineffektivt.
Därtill hämmas samhällets resiliens genom ensidig börda på inhemsk industri, medan kollektiv internationell samverkan, grundad i reciproka åtaganden, bättre säkerställer hållbara utfall. Att avvakta harmoniserade insatser förefaller således mer rationellt än att prematurt positionera Sverige som solitär föregångare.
Så, precis som jag tidigare skrivit: Sverige gör större skillnad globalt genom att styra sin konsumtion till hållbarare leverantörer än genom att ytterligare styra sin egen produktion. Välj EU före Asien, Sverige före kontinenten och lokalt före centraliserat. (Allt annat lika, givetvis)

Det finns också ett värde i att inte vara alltför beroende av att importera olja. Här har Sveriges vägval att bygga ut vattenkraft och kärnkraft varit avgörande. Det gör att vi idag är mycket mindre beroende av fossil energi än vi annars skulle varit. Det tror jag har varit bra för miljön och för svensk ekonomi. Men det är fortfarande så att vi är starkt beroende av oljeimport för transporter. Här kanske elektrifiering kan göra att vi på sikt blir både mer oberoende och mer miljövänliga.
Jag är annars för internationell handel, men när det gäller olja så är den produktionen i händerna på totalitära stater i hög grad, och då finns det anledning att tänka till. Jag säger inte att det är enkelt, batteriproduktion har sina sidor när det gäller råvaror.

Frågade AI igen. Här kan ju alla göra som dom vill som privatpersoner. Men tro inte att det har någon som helst effekt på globala utsläpp. :)

Kan nog finnas en del fler grejjor som AI missat. Man kan oxå fundera på vad som händer med Sveriges ekonomi om alla slutar konsumera ? Blir nog inte så qul !

Q: Vad kan man personligen göra för att minska CO2 utsläpp utan att försämra ekonomi eller livsstil ?

Här är några sätt du kan minska dina CO2-utsläpp utan att göra stora ekonomiska uppoffringar eller ändra din livsstil drastiskt:

1. Transport:
    • Välj kollektivtrafik, cykel eller promenader när det är möjligt.
    • Samåk med andra för att minska antalet bilar på vägarna.
    • Om du kör bil, se till att underhålla den regelbundet och köra bränslesnålt.
  2. Energi:
    • Stäng av lampor och elektronik när de inte används.
    • Använd LED-lampor som är energieffektiva och håller längre.
    • Om möjligt, välj ett elavtal som kommer från förnybar energi.
  3. Mat:
    • Minska matsvinn genom att planera måltider och frysa in rester.
    • Ät mer växtbaserade måltider, även om det bara är ett par gånger i veckan.
  4. Konsumtion:
    • Reparera saker istället för att köpa nytt.
    • Köp second-hand kläder eller möbler när det är möjligt.
    • Undvik engångsprodukter och välj hållbara alternativ.
  5. Egen påverkan:
    • Plantera träd eller stöd initiativ för återbeskogning.
    • Dela kunskap och inspirera andra att göra små förändringar.
Dessa åtgärder är enkla att integrera i vardagen och kan bidra till att minska din klimatpåverkan utan att försämra din livskvalitet.

Senast ändrad:
Frågade AI igen. Här kan ju alla göra som dom vill som privatpersoner. Men tro inte att det har någon som helst effekt på globala utsläpp. :)

Kan nog finnas en del fler grejjor som AI missat. Man kan oxå fundera på vad som händer med Sveriges ekonomi om alla slutar konsumera ? Blir nog inte så qul !

Q: Vad kan man personligen göra för att minska CO2 utsläpp utan att försämra ekonomi eller livsstil ?

Här är några sätt du kan minska dina CO2-utsläpp utan att göra stora ekonomiska uppoffringar eller ändra din livsstil drastiskt:

1. Transport:
    • Välj kollektivtrafik, cykel eller promenader när det är möjligt.
    • Samåk med andra för att minska antalet bilar på vägarna.
    • Om du kör bil, se till att underhålla den regelbundet och köra bränslesnålt.
  2. Energi:
    • Stäng av lampor och elektronik när de inte används.
    • Använd LED-lampor som är energieffektiva och håller längre.
    • Om möjligt, välj ett elavtal som kommer från förnybar energi.
  3. Mat:
    • Minska matsvinn genom att planera måltider och frysa in rester.
    • Ät mer växtbaserade måltider, även om det bara är ett par gånger i veckan.
  4. Konsumtion:
    • Reparera saker istället för att köpa nytt.
    • Köp second-hand kläder eller möbler när det är möjligt.
    • Undvik engångsprodukter och välj hållbara alternativ.
  5. Egen påverkan:
    • Plantera träd eller stöd initiativ för återbeskogning.
    • Dela kunskap och inspirera andra att göra små förändringar.
Dessa åtgärder är enkla att integrera i vardagen och kan bidra till att minska din klimatpåverkan utan att försämra din livskvalitet.
Frågan är vad nyttovärdet blir om man inte kan mäta förändringarna globalt. Det blir mer en symbolisk grej attt hålla på med som kan kännas bra, men vad man känner brukar sällan vara samma sak som fakta. Jag tycker också om att känna mig duktig ibland, men samtidigt vet jag ju att det bara är en egotripp att känna så, och som inte har nån effekt, så numera skiter jag oftast i den känslan om det inte gynnar mig ekonomiskt eller bara är kul.

Ja tänk om alla här i Swe gör allt dom kan och förstör sina liv. Då kan man ju hoppas att Swe andel av globala utsläpp minskar från ex 0.00092 till 0.00079. Bara ett exempel. :)

Senast ändrad:
Vi
Hej,
Jag vill fråga om jag kallat dig lågutbildad eller egoist…tror inte det. Jag brukar inte göra personliga påhopp på så sätt.
Däremot så försöker jag skruva till mina inlägg så att de inte är så negativa som så många är i tråden.
Ju som helst så ber jag om ursäkt om jag skrivit någonting som kan tas personligt.

Nej, du har inte varit nedlåtande i den här tråden.
Du har uppträtt bra och behöver inte be om ursäkt för något eller till någon. (y)

. Här har Sveriges vägval att bygga ut vattenkraft och kärnkraft varit avgörande. Det gör att vi idag är mycket mindre beroende av fossil energi än vi annars skulle varit. Det tror jag har varit bra för miljön och för svensk ekonomi.

Nja, det finns väl nästan inget som förstört lika mycket biotoper i världen så väl som i Sverige som vattenkraften och dess vattenmagasin.
Så den är ju en katastrof för miljön, men bättre för klimatet.
Kärnkraft däremot är ju bra för både miljö och klimat. :)

Synd bara att 6 av våra 12 reaktorer är stängda till stor del på politisk ostabilitet (tack för den MP :() som gjort man inte vågat investera, renovera och livstidsförlänga dessa på samma sätt som man hade kunnat göra om frågan skötts bättre.

Då hade vi kunnat sålt än mer av vår klimatsmart el ner till Europa för att ersätta deras inte sällan smutsiga elproduktion.
Det skulle ha varit bättre sett till utsläpp, dessutom hade vi kunnat undvika att förstöra mycket naturområden och biotoper med vindkraftverk.

Det hade varit en stor vinst för Sverige, Europa, naturen och klimatet att haft dom reaktorerna kvar i drift.

Då hade Sverige via elförsäljning kunna bidragit mer till klimatet på en nivå större än om vi Svenskar skulle upphöra med att åka personbil helt.

Men....nej, hellre lägga ner kärnkraft tydligen och tvinga folk med skattepiskan till åka elbil som mer är att betrakta som en symbolhandling som jämförelse med klimatnyttan ovan.

Dom största klimatsyndarna i Sverige är därför inte diselbilsförare eller de som flyger till Thailand på semester utan kärnkraftmotståndarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg