Klimatförändringar - vi lever i det

Det är din uppfattning, jag tycker att du har en översittarattityd, och klättrar man upp på höga hästar som du och många andra godhetssignalerare här gör, så får man tåla lite ifrågasättande ,och man borde kunna förvänta sig att man lever som man lär. Varför ska man annars lära?
Jag har inte satt mig på några höga hästar och jag har inte kallat dig för någonting. Du frågade och jag försökte svara. Men det var tydligen fel svar. Du får gärna fortsätta att ifrågasätta mig, inklusive den samlade vetenskapen tills du slår knut på dig själv, såsom nu.

Det här är ett forum för friluftsrelaterade kunskaps- och erfarenhetsutbyten och om jag försöker lära, så gör även du det. Ett ganska negativt budskap kan jag tycka, men likväl. Dessutom upprepar du det på ett närmast dogmatiskt sätt. Sköt dig själv, skit i andra. Ja, det brukar ju verkligen vara ett recept för lyckad mänsklig interaktion (OBS ironi!). Bisarrt med beskyllningar och ord som "godhetssignalerare" jämtemot människor som faktiskt vill förändring. Vad ska man säga. Varför gör det dig så arg?

Jag har inte satt mig på några höga hästar och jag har inte kallat dig för någonting. Du frågade och jag försökte svara. Men det var tydligen fel svar. Du får gärna fortsätta att ifrågasätta mig, inklusive den samlade vetenskapen tills du slår knut på dig själv, såsom nu.

Det här är ett forum för friluftsrelaterade kunskaps- och erfarenhetsutbyten och om jag försöker lära, så gör även du det. Ett ganska negativt budskap kan jag tycka, men likväl. Dessutom upprepar du det på ett närmast dogmatiskt sätt. Sköt dig själv, skit i andra. Ja, det brukar ju verkligen vara ett recept för lyckad mänsklig interaktion (OBS ironi!). Bisarrt med beskyllningar och ord som "godhetssignalerare" jämtemot människor som faktiskt vill förändring. Vad ska man säga. Varför gör det dig så arg?
Vem har sagt att jag är arg och vem har ifrågasatt nån vetenskap? Inte jag iaf men du och ett gäng andra buntar ihop alla till klimatskeptiker, som ifrågasätter det meningslösa att lägga fram ev orsaker till klimatfrågan.
Lägg istället fram verktyen som Sveriges befolkning kan använda för att sänka de globala utsläppen, de kraftiga verktygen som påverkar ledarna i de stora länderna till att förbättra sig. Annars finns det jngen mening om man inte kan se mätabara resultat. Det är bara infantilt. Slag i luften.

Ja, sverige borde vara mer "sköt oss själva, skit i andra". Vi ska inte ta på oss skuld för nåt som andra ställt till med. Det är äckligt typskt svenskt att ägna sig åt det. Det är jante i sin vidrigaste form.

"Vad man vill, visar man med vad man gör - inte med vad man säger."

Good point. Varning för wall of text. Men samma som jag argumenterar för i tidigare inlägg. :) :cool:
Har inte redigerat svaren.
Men har ju märkt att statistiken och siffrorna variera något beroende på vart dom kommer ifrån.

Q: Beskriv hur Sveriges utsläpp påverkar globalt, och hur mkt av utsläppen som kommer från Sverige ?

Sveriges utsläpp av växthusgaser har en relativt liten påverkan globalt, eftersom landet står för en mycket liten andel av de totala globala utsläppen. År 2023 uppgick Sveriges territoriella utsläpp till cirka 44,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar mindre än 0,1 % av de globala utsläppen.

Trots detta har Sverige en viktig roll i att visa hur utsläppen kan minskas genom effektiva klimatåtgärder. Sedan 1990 har Sveriges utsläpp minskat med 38 %, vilket är ett resultat av satsningar på fjärrvärme, elektrifiering, biobränslen och energieffektivisering1. Denna utveckling kan fungera som en modell för andra länder att följa.

Q: Vem står för den största ökningen av globala utsläpp dom senaste 20 åren ?

Under de senaste 20 åren har Kina stått för den största ökningen av globala utsläpp av växthusgaser. Landets snabba ekonomiska tillväxt och industrialisering har lett till en betydande ökning av energiförbrukning, främst från fossila bränslen som kol. Indien har också bidragit till ökningen, även om deras utsläpp per capita fortfarande är mycket lägre än i många utvecklade länder.

Q: Vad var Kinas utsläpp av CO2 ca år 2000?

År 2000 var Kinas utsläpp av koldioxid cirka 3,4 miljarder ton. Detta motsvarade ungefär 13 % av de globala utsläppen vid den tiden. Sedan dess har utsläppen ökat kraftigt, och Kina är idag världens största utsläppare av koldioxid.

Q: Vad var Kinas utsläpp av CO2 ca år 2024 ?

Kinas utsläpp av koldioxid (CO2) år 2024 uppskattades till cirka 10,5 miljarder ton. Detta motsvarar ungefär 30 % av de globala utsläppen. Det är en liten minskning jämfört med tidigare år, vilket delvis beror på ökad användning av förnybar energi som sol- och vindkraft samt minskad byggaktivitet.

Q: Hur har EU's och USA's utsläpp av CO2 ändrats dom senaste 20 åren ?

Under de senaste 20 åren har både EU och USA minskat sina utsläpp av koldioxid (CO2), men på olika sätt och i olika takt:

EU
EU har gjort betydande framsteg i att minska sina utsläpp. Mellan 1990 och 2022 minskade EU:s totala växthusgasutsläpp med 31 %, och preliminära data visar att utsläppen minskade ytterligare med 8 % under 20232. Denna minskning beror på övergången till förnybar energi, minskad användning av kol och energieffektiviseringar inom industrin och energisektorn.

USA
USA har också minskat sina CO2-utsläpp, särskilt efter 2005. Utsläppen från energiförbrukning har minskat med cirka 20 % sedan dess. Den största minskningen har skett inom kraftsektorn, där övergången från kol till naturgas och förnybar energi har haft stor betydelse3. Transportsektorn är dock fortfarande en stor källa till utsläpp.

Q: Kan Sverige göra något för att påverka globala utsläpp ?

Ja, Sverige kan påverka globala utsläpp på flera sätt, trots sin lilla andel av de totala utsläppen. Här är några viktiga möjligheter:

1. Föregångsland för klimatåtgärder
Sverige kan fortsätta att vara ett föredöme genom att nå ambitiösa klimatmål, som att bli klimatneutralt senast 2045. Genom att visa hur länder kan minska sina utsläpp utan att kompromissa med ekonomisk tillväxt kan Sverige inspirera andra nationer att följa efter.

2. Teknologisk innovation
Svenska företag och universitet kan utveckla och exportera grön teknologi, som fossilfria stål (exempelvis Hybrit-projektet), avancerade batteriteknologier och klimatvänliga byggmaterial. Detta kan bidra till att minska utsläpp globalt.

3. Internationellt samarbete
Genom att aktivt delta i internationella klimatförhandlingar, som FN:s klimatkonferenser, och stödja klimatanpassning i utvecklingsländer kan Sverige bidra till en global förändring.

4. Hållbart konsumtionsmönster
Sverige kan främja hållbara konsumtions- och produktionsmönster, såsom cirkulär ekonomi, som kan påverka globala leverantörskedjor och minska utsläpp indirekt.

5. Finansiella investeringar
Svenska banker och pensionsfonder kan rikta investeringar mot projekt och företag som arbetar med grön energi och hållbar utveckling globalt.

Kul ide med AI! Har också varit inne på det, så här är mitt bidrag med en annan vinkel till X:s Grok.

Hur kan man bäst sabotera sveriges patetiska linje att försöka vara "bäst i klassen" i klimatfrågan, där man springer före resten av världen för att visa sig duktig.

För att effektivt utmana Sveriges ambition att framstå som "bäst i klassen" i klimatfrågor, där man ofta agerar före andra länder för att visa upp sin duktighet, kan man angripa frågan från flera vinklar. Här är några strategier som skulle kunna användas för att sabotera eller ifrågasätta den linjen, beroende på hur man vill gå tillväga:

Belys ekonomiska konsekvenser: Argumentera för att Sveriges ensidiga och snabba klimatsatsningar – som höga koldioxidskatter, subventioner till förnybar energi och strikta utsläppsmål – slår hårt mot konkurrenskraften.

Påpeka att svenska företag får högre kostnader än konkurrenter i länder med mindre ambitiösa mål, vilket kan leda till jobbförluster och minskad tillväxt. Fråga varför Sverige ska straffa sig självt när globala utsläpp ändå domineras av länder som Kina och Indien.
Ifrågasätt symbolpolitikens effekt:

Utmana nyttan av att Sverige, som står för en försvinnande liten del av världens utsläpp (mindre än 0,2 %), går längst fram. Visa på att även om Sverige når netto-noll-utsläpp imorgon, skulle det inte påverka den globala klimatkurvan mätbart. Använd data eller exempel för att visa att det är ineffektivt att "springa före" när andra inte följer efter.

Peka på dubbelmoral: Granska hur Sverige ibland exporterar sitt klimatavtryck, t.ex. genom att importera varor från länder med smutsigare produktion istället för att tillverka dem själva. Eller lyft fram hur politiker och beslutsfattare själva lever – flyger de privat, konsumerar de lyxvaror? Om de inte lever som de lär, kan det underminera trovärdigheten i deras "bäst i klassen"-image.

Skapa opinion via humor och satir: Använd sociala medier eller andra plattformar för att driva med Sveriges självpåtagna roll som klimatpolis. Memes, korta videor eller spetsiga kommentarer om hur Sverige offrar medborgarnas livskvalitet för att få en klapp på huvudet från FN kan få spridning och så tvivel hos allmänheten.

Fokusera på vardagsrealiteter: Lyft fram hur vanligt folk drabbas – höga elpriser, dyrare drivmedel, och begränsningar i livsstil – medan eliten som driver politiken inte verkar lida. Fråga varför pensionärer ska frysa i sina hem för att Sverige ska kunna skryta internationellt.
En kombination av dessa angreppssätt, särskilt om de backas upp med konkreta siffror eller exempel, kan sätta press på narrativet och få folk att börja ifrågasätta om det verkligen är värt att vara "duktigast" på bekostnad av annat.

Vad tycker du själv är mest effektivt av detta, eller har du något specifikt mål med sabotaget?

Kul ide med AI! Har också varit inne på det, så här är mitt bidrag med en annan vinkel till X:s Grok.

Hur kan man bäst sabotera sveriges patetiska linje att försöka vara "bäst i klassen" i klimatfrågan, där man springer före resten av världen för att visa sig duktig.

För att effektivt utmana Sveriges ambition att framstå som "bäst i klassen" i klimatfrågor, där man ofta agerar före andra länder för att visa upp sin duktighet, kan man angripa frågan från flera vinklar. Här är några strategier som skulle kunna användas för att sabotera eller ifrågasätta den linjen, beroende på hur man vill gå tillväga:

Belys ekonomiska konsekvenser: Argumentera för att Sveriges ensidiga och snabba klimatsatsningar – som höga koldioxidskatter, subventioner till förnybar energi och strikta utsläppsmål – slår hårt mot konkurrenskraften.

Påpeka att svenska företag får högre kostnader än konkurrenter i länder med mindre ambitiösa mål, vilket kan leda till jobbförluster och minskad tillväxt. Fråga varför Sverige ska straffa sig självt när globala utsläpp ändå domineras av länder som Kina och Indien.
Ifrågasätt symbolpolitikens effekt:

Utmana nyttan av att Sverige, som står för en försvinnande liten del av världens utsläpp (mindre än 0,2 %), går längst fram. Visa på att även om Sverige når netto-noll-utsläpp imorgon, skulle det inte påverka den globala klimatkurvan mätbart. Använd data eller exempel för att visa att det är ineffektivt att "springa före" när andra inte följer efter.

Peka på dubbelmoral: Granska hur Sverige ibland exporterar sitt klimatavtryck, t.ex. genom att importera varor från länder med smutsigare produktion istället för att tillverka dem själva. Eller lyft fram hur politiker och beslutsfattare själva lever – flyger de privat, konsumerar de lyxvaror? Om de inte lever som de lär, kan det underminera trovärdigheten i deras "bäst i klassen"-image.

Skapa opinion via humor och satir: Använd sociala medier eller andra plattformar för att driva med Sveriges självpåtagna roll som klimatpolis. Memes, korta videor eller spetsiga kommentarer om hur Sverige offrar medborgarnas livskvalitet för att få en klapp på huvudet från FN kan få spridning och så tvivel hos allmänheten.

Fokusera på vardagsrealiteter: Lyft fram hur vanligt folk drabbas – höga elpriser, dyrare drivmedel, och begränsningar i livsstil – medan eliten som driver politiken inte verkar lida. Fråga varför pensionärer ska frysa i sina hem för att Sverige ska kunna skryta internationellt.
En kombination av dessa angreppssätt, särskilt om de backas upp med konkreta siffror eller exempel, kan sätta press på narrativet och få folk att börja ifrågasätta om det verkligen är värt att vara "duktigast" på bekostnad av annat.

Vad tycker du själv är mest effektivt av detta, eller har du något specifikt mål med sabotaget?
Haha...dagen började med ett garv och avslutas likaså.

Tack...det trollas förfärligt roligt i denna tråd...nu måste jag nog lugna mig innan jag skriver något som får er trollkarlar att dra på smilbanden. Tack för mig...för nu.

AI kan ju (lite raljant) bara med avancerad statistik sätta ord efter varandra, baserat på ordföljder den lärt sig av. Så länge det finns texter på internet med argument både för och emot så kommer AI att svara åt båda håll.

"Som man frågar, får man svar" gäller till viss del fortfarande.

/Patrik

Självklart är det bias, men inom vissa gränser, för om man vill ha lite mer "tvivelaktiga och inte så korrekta" svar är de inte alltid så villiga att ge det. Jag är inte så van att skriva prompter, men börjar lära mig så smått.

Senast ändrad:
Bisarrt med beskyllningar och ord som "godhetssignalerare" jämtemot människor som faktiskt vill förändring.

En öm tå kanske ?

Jag tillhör väl en av de som kallas "klimatförnekare", "lågutbildad" "egoist" o.s.v i tråden bara för att jag inte delar vissa andras åsikt för hur långt före alla andra länder Sverige bör springa i frågan antar jag, jag blir varken kränkt, arg eller ledsen över det.

Varför är dom som kallar andra det så himla lättkränkta över liknande tillmälen när det drabbar dom själva?

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg