Klimatförändringar - vi lever i det

Att låtsas som att man inte vet vad en klimatförnekare är för något är ett typiskt klimatförnekarbeteende.

Kan du namnge någon här i tråden som förnekar att vi har ett klimat, förnekar att klimatet förändras och förnekar att människan har haft en påverkan till detta ?

Att gång efter annan försöka förminska människor som vågar ifrågasätta och har en annan syn en av slaskmedia påhejade klimataktivisternas vision på hur vi hanterar och inte hanterar ovanstående inom Sverige som land och som individer är i så fall ett typiskt sektbeteende.

Senast ändrad:
Det råder knappast någon brist på information. En gång i tiden trodde man ju att dumhet berodde på informationsbrist. Sedan kom Internet och nu vet vi att det inte var så. Dumhet är mer ett livsstilsval, nära förknippat med kunskapsförakt.
Jag tror det till stor del handlar om grupptillhörighet. I vissa grupperingar kan misstro mot vetenskap vara ett kitt som håller ihop gruppen.

Det är väl ingen här som har förnekat att vi har ett klimat (alltså en s.k. klimatförnekare) eller att klimatet förändras över tiden.
/Niklas
Nä, men ingen säger att det är människan som orsakar det som nu sker.

Alla märker väl att det blir varmare, men klimatförnekarna säger att det är naturligt.

Och för den som undrar så hänvisar jag återigen till den första bilden i det första inlägget. Den visar att det är en kraftigt ökad halt av koldioxid i atmosfären som gör att solinstrålning inte reflekteras ut som tidigare och därför blir det varmare.
Det är ju inte heller så svårt att förstå.

Antingen vill man förstå och acceptera eller så är foliehatten på och reflekterar allt.

Att man inte förstår kan bero på flera saker, men det finns ganska mycket fakta i denna tråd, vilket gör att det är tydligt att det är människan som orsakat det som skett och pågår mitt framför ögonen på oss.

Vilka bevis behövs för att bevisa skeptikerna i denna tråd, att människans agerande är anledningen till att det är varmare?

Jag vet inte, och jag tycker att det är tydligt. Fakta talar för sig.

Jag tror också att det skrivs inlägg, medvetet för att provocera.

Själv misstänker jag mycket av meningsskiljaktigheterna grundas i vad vi i Sverige bör och inte bör göra ?

Varför förväntas vårat ansvar (läs kostnad) och engagemang till omställning vara större än övriga länders när vi redan tagit mera ansvar än medparten både nu och de senaste 40-50 åren ?

Dessutom är Sverige ett land med mycket skog som fungerar som kolsänka och vi säljer mycket vattenkraft och klimatsmart kärnkraftsel till Europa som bidrar till lägre utsläpp i EU.

Sverige är ett föredöme i Västvärlden gällande våra utsläpp, så är det.

Senast ändrad:
Själv misstänker jag mycket av meningsskiljaktigheterna grundas i vad vi i Sverige bör och inte bör göra ?

Varför förväntas vårat ansvar (läs kostnad) och engagemang till omställning vara större än övriga länders när vi redan tagit mera ansvar än medparten både nu och de senaste 40-50 åren ?

Dessutom är Sverige ett land med mycket skog som fungerar som kolsänka och vi säljer mycket vattenkraft och klimatsmart kärnkraftsel till Europa som bidrar till lägre utsläpp i EU.

Sverige är ett föredöme i Västvärlden gällande våra utsläpp, så är det.
Jag säger inte emot dig, men bara för att vi är ”lite före” i vissa fall betyder inte att vi inte ska hjälpa till? Det säger du egentligen inte utan mer varför vår kostnad ska vara högre än andras.
Om man backar bandet så ser man att mycket vi gjort beror på politiska beslut där skatter och avgifter spelat avgörande roller, samt att miljökraven även påverkat.

Jag tror att insatser ska göras där de gör mest nytta, och vi behöver alla betala för det då koldioxidutsläppen inte stannar inom ett land utan sprids med vinden.

De lägst hängande frukterna plockas först, såsom exempelvis att arbeta med energieffektivisering.

Finns många fler exempel där det bara är att börja göra.

Så länge vi släpper ut koldioxid och det inte minskar kommer katastroferna och det vi inte känner till som ett brev på posten. Det händer och vi ser på.

Att man inte kan komma överens om hur allt ska finansieras är väldigt tråkigt, framförallt för de som nu växer upp och deras barn.

Människan kommer att titta i backspegeln och säga att ”vi visste, men vi visste inte vem som skulle betala”.

Då har vi betalat ett högt pris, när vi är där.

Nä, men ingen säger att det är människan som orsakar det som nu sker.

Alla märker väl att det blir varmare, men klimatförnekarna säger att det är naturligt.

Och för den som undrar så hänvisar jag återigen till den första bilden i det första inlägget. Den visar att det är en kraftigt ökad halt av koldioxid i atmosfären som gör att solinstrålning inte reflekteras ut som tidigare och därför blir det varmare.
Det är ju inte heller så svårt att förstå.

Antingen vill man förstå och acceptera eller så är foliehatten på och reflekterar allt.

Att man inte förstår kan bero på flera saker, men det finns ganska mycket fakta i denna tråd, vilket gör att det är tydligt att det är människan som orsakat det som skett och pågår mitt framför ögonen på oss.

Vilka bevis behövs för att bevisa skeptikerna i denna tråd, att människans agerande är anledningen till att det är varmare?

Jag vet inte, och jag tycker att det är tydligt. Fakta talar för sig.

Jag tror också att det skrivs inlägg, medvetet för att provocera.
Nja, klimatförnekare förnekar att det finns klimat. Att förneka att en liten ökning av livets gas (koldioxid) i atmosfären skulle vara den enda orsaken till dagens varmare klimat måste benämnas något annat.

Värmeperioder har vi haft tidigare och det har då sammanfaller med bronsålderns högkulturer. Å under bronsåldern var det ju klart varmare än idag.
/Niklas

Nja, klimatförnekare förnekar att det finns klimat. Att förneka att en liten ökning av livets gas (koldioxid) i atmosfären skulle vara den enda orsaken till dagens varmare klimat måste benämnas något annat.

Värmeperioder har vi haft tidigare och det har då sammanfaller med bronsålderns högkulturer. Å under bronsåldern var det ju klart varmare än idag.
/Niklas
Nu blev det komedi på riktigt här. Tack för veckans garv.
Jag tror ingen i denna tråd har sagt att det inte funnits värmeperioder tidigare eller istider eller whatever.

Det jag säger är att det går väldigt fort nu, fortare än någonsin. Naturligtvis kan man inte säga den exakta förändringshastigheten för någonting som hände för 800 000 år sedan (som ett exempel) med samma precision som man kan nu. De senaste 250 åren har förändringshastigheten varit snabbare än någonsin och det har gått som snabbast de senaste knappt 100 åren.

Jag vet inte vad jag mer ska säga. Tror vi kan hålla på så här länge. Ganska tröttsamt, men i en demokrati ska saker bemötas sakligt och med fakta, tills en gräns passerats. Hade det varit politik hade man behövt fortsätta diskussionen, men nu är det en meningslös diskussion i en tråd. Meningslös för att fakta inte biter.

Fortsätt gärna. Ordet är fritt.

Desinformationsspammandet av tråden fortsätter. Inga vetenskapsmän har hävdat att jorden är platt. Redan på 200 f.Kr. beräknade Eratosthenes jorden omkrets längs ekvatorn med stor noggranhet. Däremot är det en vanlig klimatförnekarklyscha att vetenskapen en gång i tiden trodde att jorden var platt -.för att på sätt skada vetenskapens trovärdighet.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg