Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På Mer de Glace i Chamix-dalen sätter man upp skyltar som visar var glaciärytan var olika år bakåt i tiden.
20240201 öppnades en ny längre lift från galicärens fot, det vet jag med säkerhet för jag fick gå upp under den till fots 20240131, dagen för den öppnade. Gamla liften hade monterats ner redan under föregående sommar.
Bilder på galciärens sorgliga tillbakagång:

/Patrik

"Severe weakening of the AMOC may lead to a collapse of the circulation, which would not be easily reversible and thus constitutes one of the tipping points in the climate system.[13] A collapse would substantially lower the average temperature and amount of rain and snowfall in Europe."
Lose-Lose situation...

och sylglaciären har kollapsat och ser ut att ha delat sig:

/Patrik

och sylglaciären har kollapsat och ser ut att ha delat sig:

/Patrik
Rekordsmältning av Kebnekaise, kollapsad glaciär...
Det ser ej bra ut.

HasseQ, vad visar din graf? Enligt y-axelmarkeringen står någon av kurvorna i diagrammet för andel syre-18. Var? Av vad? Vad har det med klimatförändringarna att göra?

Senast ändrad:
Jag tror faktiskt inte att jag har något emot det. Bor i södra Sverige. Jag försöker att vara miljömedveten. Men utan överdrift. Kör bil själv till jobbet varje dag och äter lagom med kött, försöker att sopsortering.

Det är väl bra att vi sopsorterar, men nästa steg i inlärningskurvan är att lära sig att det är skillnad på kött och kött.

Jag äter mer kött än förut, men viltkött är både klimatsmart, närproducerat och ekologiskt så det rår klimatskammen inte på.

Håller med. Det är tröttsamt att kött dras över en kam. Nötkött behöver inte vara dåligt heller. Problemet är inte korna i sig, det är industridriften som är problemet. Debatten är så enögd. Oj, köttuppfödningen producerar växthusgaser - vi måste genast sluta äta kött! Sällan ifrågasätts om det kanske är sättet köttet procuderas på som är det som är dåligt. Nä, vi ska ha det som vi har det eller inte alls.

Problemet är bara att få människor har tillgång till vilt eller har råd att köpa det gräsbeteskött som faktiskt finns. Jag hör tyvärr till denna lidande och frustrerade skara.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg