Är det mig du riktar dig till? I så fall har du redigt fel. Jag konsumerar oerhört lite. Möjligtvis har du också en vrångbild av hur inkomstfördelningen i landet ser ut. Och av hur stor älgstammen är. Om alla skulle göra som du rekommenderar tog nog älgarna slut illa kvickt. 😃
Inte direkt bara till dig, kommentaren om att välja rätt kött var i grunden ett resonemang som startade i och med Khrille74 inlägg.
Hur inkomstfördelningen i landet ser ut finns det säkert statistik på om du vill fördjupa dig i det, känt är i alla fall att många med god inkomst bor i eller kring våra större städer och där är även konsumtionen som störst och i och med det i förlängningen de som bidrar mest till att våra Glaciärer försvinner.
Kort sagt, dom som har mest råd att göra bra saker ställer till mest.
Man kan prioritera annorlunda och ha råd med bättre matvanor, jag gav nyss ett exempel på hur du kan äta bra kött ett helt år om man bara väljer smartare vid något "vill-höver" köp som belastar vårt klot.
Älgarna skulle inte räcka till alla men dom skulle räcka till dig om du valde det.
Så länge möjligheten finns framför näsan är det ju bara du själv som väljer bort den.
Den bortförklaringen är lite som "elproduktionen vi har skulle ändå inte räcka om alla i Sverige köpte en elbil så jag tänker inte göra det"
Sen är det ju bra att du inte överkonsumerar, överkonsumtion är den största boven men samtidigt det som driver världen ekonomi.
Den dagen vi alla slutar överkonsumera så kommer massarbetslösheten och med det inkomstbortfall som ett brev på posten....svår nöt att knäcka hur man ska ro detta i hamn.
Dom flesta blundar för just detta och handlar med gott samvete vidare massproducerat skräp dom egentligen inte behöver.