Klimatförändringar - Kebnekaise krymper

Problemet är bara att få människor har tillgång till vilt eller har råd att köpa det gräsbeteskött som faktiskt finns. Jag hör tyvärr till denna lidande och frustrerade skara.

Inte sällan grundas det problemet delvis även i ens egna aktiva val.

Sen är det rätt mycket självbedrägeri i att välja bort kött för att sedan med gott samvete fortsätta med överkonsumtions-cirkusen som dom flesta av oss lever under i mitt tycke

Köp exempelvis nästa gång en begagnad ryggsäck i stället för en ny och ha råd med 20kg Älgkött.
Klimatsmart x 2. :)
 
Senast ändrad:
När viltkött i dag står för några procent av köttkonsumtionen i Sverige är det uppenbart att inte alla kan köpa vilt och att det inte skulle gå att gå över till att alla skulle äta viltkött.
 
Håller med. Det är tröttsamt att kött dras över en kam. Nötkött behöver inte vara dåligt heller. Problemet är inte korna i sig, det är industridriften som är problemet. Debatten är så enögd. Oj, köttuppfödningen producerar växthusgaser - vi måste genast sluta äta kött! Sällan ifrågasätts om det kanske är sättet köttet procuderas på som är det som är dåligt. Nä, vi ska ha det som vi har det eller inte alls.

Problemet är bara att få människor har tillgång till vilt eller har råd att köpa det gräsbeteskött som faktiskt finns. Jag hör tyvärr till denna lidande och frustrerade skara.
Problemet för miljön är väl att köttproduktion tar stora resurser? Stora areal som man kunde använt till annan produktion. Då är väl snarare "ekologiskt" och human köttproduktion sämre än industriell.
 
Problemet för miljön är väl att köttproduktion tar stora resurser? Stora areal som man kunde använt till annan produktion. Då är väl snarare "ekologiskt" och human köttproduktion sämre än industriell.
Nej, ekologisk köttkonsumtion hjälper till att hålla markerna öppna vilket gynnar många arter i naturen.

Skulle inte kreatur beta eller få sitt foder där skulle det sannolikt bli skogsplanteringar, industri eller villatomter av mycket av den marken och det har vi redan så det räcker om man tänker Svenska biotoper.

Beteshagar och ängar är snarare en bristvara än ett överflöd så ekologisk djurhållning är av godo.
 
Senast ändrad:
Nej, ekologisk köttkonsumtion hjälper till att hålla markerna öppna vilket gynnar många arter i naturen.

Skulle inte kreatur beta där skulle det sannolikt bli skogsplanteringar, industri eller villatomter av mycket av den marken och det har vi redan så det räcker om man tänker Svenska biotoper.
Internationellt och kanske också i Sverige så är väl alternativet ofta att låta något annat växa på samma område vilket ger mer mat.
 
Internationellt och kanske också i Sverige så är väl alternativet ofta att låta något annat växa på samma område vilket ger mer mat.

I Sverige händer ofta det jag beskrev ovan, hur dom gör utomlands varierar sannolikt kraftigt från land till land.


 
Senast ändrad:
Inte sällan grundas det problemet delvis även i ens egna aktiva val.

Sen är det rätt mycket självbedrägeri i att välja bort kött för att sedan med gott samvete fortsätta med överkonsumtions-cirkusen som dom flesta av oss lever under i mitt tycke

Köp exempelvis nästa gång en begagnad ryggsäck i stället för en ny och ha råd med 20kg Älgkött.
Klimatsmart x 2. :)
Är det mig du riktar dig till? I så fall har du redigt fel. Jag konsumerar oerhört lite. Möjligtvis har du också en vrångbild av hur inkomstfördelningen i landet ser ut. Och av hur stor älgstammen är. Om alla skulle göra som du rekommenderar tog nog älgarna slut illa kvickt. 😃
 
Det finns ju en anledning till att industridrift finns, och det är att det ger mycket mer kött. Med bara gräsbetande kor skulle kött bli jätteovanligt och jättedyrt. Ungefär som viltkött för oss icke-jägare.
Nej, det tror jag inte. Däremot skulle köttet bli dyrare. I Sverige har vi gott om marker som lämpar sig för bete och inte så mycket annat, t.ex. spannmålsodling.. Köttet skulle dock inte bli så mycket dyrare som gräsbeteskött är nu, eftersom det inte längre skulle vara exklusivt.
 
Är det mig du riktar dig till? I så fall har du redigt fel. Jag konsumerar oerhört lite. Möjligtvis har du också en vrångbild av hur inkomstfördelningen i landet ser ut. Och av hur stor älgstammen är. Om alla skulle göra som du rekommenderar tog nog älgarna slut illa kvickt. 😃
Inte direkt bara till dig, kommentaren om att välja rätt kött var i grunden ett resonemang som startade i och med Khrille74 inlägg.

Hur inkomstfördelningen i landet ser ut finns det säkert statistik på om du vill fördjupa dig i det, känt är i alla fall att många med god inkomst bor i eller kring våra större städer och där är även konsumtionen som störst och i och med det i förlängningen de som bidrar mest till att våra Glaciärer försvinner.
Kort sagt, dom som har mest råd att göra bra saker ställer till mest.

Man kan prioritera annorlunda och ha råd med bättre matvanor, jag gav nyss ett exempel på hur du kan äta bra kött ett helt år om man bara väljer smartare vid något "vill-höver" köp som belastar vårt klot.

Älgarna skulle inte räcka till alla men dom skulle räcka till dig om du valde det.
Så länge möjligheten finns framför näsan är det ju bara du själv som väljer bort den.

Den bortförklaringen är lite som "elproduktionen vi har skulle ändå inte räcka om alla i Sverige köpte en elbil så jag tänker inte göra det"

Sen är det ju bra att du inte överkonsumerar, överkonsumtion är den största boven men samtidigt det som driver världen ekonomi.
Den dagen vi alla slutar överkonsumera så kommer massarbetslösheten och med det inkomstbortfall som ett brev på posten....svår nöt att knäcka hur man ska ro detta i hamn.

Dom flesta blundar för just detta och handlar med gott samvete vidare massproducerat skräp dom egentligen inte behöver.
 
Senast ändrad:
När älgarna som är skjutna ändå äts upp så spelar det självklart ingen roll totalt sätt om jag skulle äta älgkött istället för något annat kött. Det skulle bara medföra att någon annan inte får äta älgkött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg