Klättermusen: Cutan, vs EVENT, vs Cutan Kambrium

Till herr Jonsson personligen

Då har jag fått svar!
Jag hoppas att du (herr Jonsson), som åtminstone några av de andra på detta forum förstod ironin i mitt långa, utförliga inläg, som jag nu insett kunde skadat dej både personligen och som person här på utsidan.
om inte så ber jag om ursäkt. jag antog att om du skrev som du gjorde så kunde jag skriva aningens kryptiskt tillbaka. att jag sedan svävade ut och spydde galla på vissa personer, som vad jag tycker om, eller inte, inte ska ta upp här.

Jag ska även passa påatt kommentera ditt inlägg:
Jag håller fullt med dig om att alla här på utsidan verkar ha funnit sitt specialmärke, och att de pushar hårt för det. dessa märken är ofta även av den högre prisklassen, och kvalitén får man väl erkänna.

Jag äger klädesplagg från både arc´teryx och klättermusen, för att ta de båda top-of-the-line-märkena. jag har valt klättermusens mithrilanorak för att jag tyckte den var bäst när jag var på jakt efter ett dylikt plagg, och jag valde theta AR när jag var på jakt efter en bra jacka.
Det är inte alltid man behöver de dyraste märkena. Jag förstår till exempel inte varför man ska slänga ut massor pengar på capilene-underställ från patagonia när crafts varianter funkar lika bra för att ta något. Jag har passat mig för att bli fixerad vid ett märke!

Jag hoppas att vi är överens och jag hoppas verkligen att du inte tagit illa upp av denna diskussion, i sådana fall ber jag om ursäkt. jag var så uppe i gasen att jag dock inte kunde låta bli att spinna vidare på tråden för att se hur mycket jag kunde röra om i grytan.

/Johan-som tycker det är skönt att tråden kunde avslutas på ett fint sätt mellan herr Jonsson och herr Hedencrona, och föreslår att vi inte bryr oss om surmularna som blev upprörda.

Tack Johan, Vi verkar i mångt och mycket ha samma åsikt om olika prylars vara eller inte vara. att man sedan nichar in sig på olika märken är helt naturligt då även friluftsliv över lag är en sport för de som inte vill göra (och ha prylar...) samma saker som geneme man.

klart!

skulle va skoj att ses nån gång. nästa utsidan-event kanske?
tycker du förresten att du går en skoj linje i örebro? har kikat lite på den...
/j
[Ändrat av hedencrona 2002-12-19 kl 17:57]

God jul

Jag kände bara en sån lust att kasta mig in i denna allmänna försoningsyra.

Från mig till er alla.

God Jul och Gott Nytt År.

Om bara Klättermusen kunde förnya sin hemsida också vore det ju Underbart. Kanske kunde de med baskern i hand fråga någon om att lägga in nya katalogen som PDF. Borde varken vara dyrt eller tidskrävande. Det gick ju trots allt med Katalogen 2001. Jag tror ärligt bara att de inte tycker att hemsidan är en så viktig del i marknadsföringen, och vem kan ta ifrån ett företag rätten att göra den prioriteringen.

Vad gäller ursprungsfrågan så är klättermusens skalkläder numera tillverkade i Event. Har inte själv något Eventplagg och har hört både positivt och negativt.

Haré Bosse

Haha! Roligaste tråden sedan grabbarna som skulle till Keb. Hoppades förvisso in i det sista att herr Jonsson skulle göra en Robinson-Charles-på-Andra-Sidan, men lite pluttenuttig försoning känns ändå helt rätt såhär i juletid.

God jul på er alla.

Lite julpyssel

Klistra ut och skicka till klattermusen@klattermusen.se

"Hej Klättermusen. Vad är det för skillnad mellan Cutan, Cutan 2, Cutan Kambrium och Event. Egentligen?

Hälsningar
En som undrar"

(jag använder inte smilisar, för om man behöver en smilis för att visa att man skämtar kanske man inte är så skojig)

Förresten Johan, vad menar du med
"det är underligt att så många klagar på ett litet företags (Lundhags)hemsida, när dessa endast drivit sin verksamhet i ett fåtal år. Jag tycker att man kan ställa högre krav på företag som Musen, som borde ha hunnit etablera sig på marknaden."

Lundhags är ju både BETYDLIGT större och BETYDLIGT äldre än Klättermusen. De har funnits i sextio år och bör nog storleksmässigt kunna mäta sig med t ex Haglöfs. Lundhags är ingen liten uppstickare, utan snarare en konservativ koloss.

Hur som helst så håller jag med folk om att Klättermusen gör fula kläder. Men deras små ryggor är fina.

STOPP OCH BELÄGG!!

hedencrona; sa:
Även om musen (Översatt till engelska=the pussy, och det vet vi ju alla vad det uttrycket brukar användas om)

Inte kan ni väl bara avsluta denna trâd utan att först korrigera ovan helt befängda uttalande av unge herr H.??!!

Vi som gick i den gamla skolan fick lära oss att Mus heter Mouse pà engelska, medan Pussy betyder Kissemiss.

Och vad det uttrycket brukar användas till vet vi verkligen inte!

Magister Malindo

Svar från klättermusen

Jag förstår av diskussionen att det behövs lite klarlägganden. Först och främst hemsidan är en katastrof vi har haft väldigt lite tid att uppdatera den. speciellt den svenska. Den engelska är bättre.
Vi kommer att satsa hårt på att få ordning på detta i april men tills dess finns inga resurser till detta.Vi är ett väldigt litet företag och tiden räcker helt enkelt inte till.
Några korta fakta om våra material.

Cutan: Pu laminat använt fram till 2000. REt 6-8
cutan II: ny version av pu laminatet som vi använder i stretchversion idag RET ca 6.
e-VENT teflonlaminat med ny teknik som ger den lägsta RET värdet som finns idag RET 4 Finns dock ej i stretch

Vi använder alltså e-Vent i alla tejpade plagg utom på stretchpartierna där vi använder CutanII

Både Gor-tex e-Vent och Cutan är laminat. De kan sedan Lamineras mot olika yttertyger vilket ofta avgör slitstyrka och smidighet etc. Vi använder oss av väldigt starka yttertyger jämfört med våra konkurenter (Till exempel den som nämdes i debatten).
detta för att minska riskerna med slitageskador. Vi försöker göra grejer som funkar på fjället inte på stan. Vill man ha modegrejor så finns det definitivt de som är bättre än vi på det.

När det gäller kritik är det nog så att vi får mycket mer kritik reklamationer feedback (det hänger ofta ihop) det mesta får vi väl förhoppningsvis direkt till oss. Att man inte skulle få kritisera klättermusen tycker jag låter väldigt konstigt. Vi välkomnar kritik det är vår främsta utvecklingskraft . Vår uppfattning är nog att vi får mycket mer kritik än våra konkurenter just för att vi är lättilgängliga och för att våra klunder ställer höga krav.

Det framkom också kritik mot att vi är svårtillgängliga Vi har idag 25 återförsäljare i sverige med god spridning dessutom går det alltid bra att handla direkt av oss om det inte finns någon återförsäljare i närheten. Däremot passar vår prisnivå och den tekniska nivån inte i alla butiker. Vi behöver återförsäljare med hög kompetens.

Vi tar gärna emot frågor och kritik (även positiv )direkt på Peter@klattermusen.se

see you out there
Peter Askulv

Grymt!

Tänk om alla företag kunde hoppa in på webbforum och styra upp diskussioner.

Ett tecken på att
1. Utsidan är bra.
2. Klättermusen är bra.
3. Sverige är ett litet land.

Bra jobbat, Peter.

Sen kvartsår givetvis faktum att det hade varit smartare att vända sig direkt till Klättermusen med frågan om deras material (och kanske sedan delge oss andra tomtar).

Forum vs Arena

Tack Peter för ett uttömmande svar.

Martin har påpekat att det hade varit smartare att ta kontakt med Klättermusen direkt. Jag har gjort detta vid två tillfällen och fick ej kontakt med någon där som kunde förklara att vad skillnaden var (Bl a Peter var ute och reste). Då tog jag kontakt med två olika återförsäljare och de visste inte vad Cutan Kambrium var (Cutan, Cutan II och Event visste de) och de blev också ställda (de kollade också på KMs sidor). Får man inte svar där man borde, så finnar man nya alternativ. Efter detta skickade jag frågan till utsidan för hopp om ett svar. Några svar var seriösa (många tack för dem!) om än inte uttömmande vilket tyder på att det inte var helt självklart iaf. Jag lyckades vid tredje samtalet med Klättermusen få kontakt med någon som äntligen kunde förklara skillnaden (och Peter förekom mig med att berätta vad jag lärt mig, men det var ju bra att Peter själv gjorde förtydligandet för korrekthetens skull).

Några reflektioner:

- Den här trådens fokus försvann tidigt, och uppenbarligen är det flera med mig som tycker att det är viktigt att hålla sig till sakfrågan.

- Ibland får man känslan av att diskussionsforumet snarare är en diskussionsarena där bästa man/kvinna må vinna över andra deltagare i forumet. Således förvånas man av: (i) den respektlöshet som verkar finnas bland ett fåtal personer, och som tagit sig uttryck i några mindre elokventa påhopp mot andra personer i forumet och företag (Jag delar Eric Lindbergs och Niclas Hedins uppfattning därmed); samt (ii) det synsätt bland en del som inte sällan visar på att man underskattar andra på olika sätt, t ex genom att anta att andra vet mindre eller vad andra har gjort och inte gjort. Vore det inte trevligare och bättre om alla gjorde motsatsen och försökte visa hänsyn och vänlighet (utesluter inte möjligheten till kritiska och konstruktiva diskussioner). Kanske kan Johan Hedencrona, som scout han är, hjälpa oss tydliggöra grundelementen i scoutlagen.

- Det borde inte vara svårt för klättermusen att uppdatera materialinformationen (man håller uppenbarligen priserna uppdaterade på websidorna, och man är också duktig att lägga ut eventuella produktnyheter så att ändra från "Cutan Kambrium" till "Event" borde vara snabbt gjort) och därmed slippa den här typen av onödiga diskussioner, dels här men också bland återförsäljare.

Och till sist, håller med Peter i "see you out there" och god forsättning på det nya året!

Jörgen (skyldig till innehav av både kläder från bl a klättermusen och arcteryx ;-)).

Jag måste bara spamma lite på den här tråden för att den är lika rolig varje gång jag läser den :)

Dessutom kan jag lägga något till ursprungsdebatten: Cutan. Jag blev uppriktigt förvånad och imponerad när jag på standplats med ett par gamla Grimbrallor vid ett isfall gjorde några gasellhopp i den djupa snön för att inte frysa ihjäl. Det ena sylvassa stegjärnet högg tag i bentyget och eftersom jag trampade till till med god kraft så gjorde jag en riktig åsanissefrivolt. Jädrans, tänkte jag det var de brallorna. Men jag hörde inget riv-ljud och när jag tittade efter så hade taggen bara gjort ett knappnålsstort hål i brallorna! Jag har lyckligtvis inte testat samma sak på exempelvis 3-lagers GT, men Cutan är starkt, det vill jag lova. Cutan I tror jag det är i de brallorna.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tidenztand Mönster till Klättermusen Njal Gör det själv 0
Tidenztand Mönster till Klättermusen Nunatak Gör det själv 15

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg