Klättermusen: Eta-proof eller Cutan?

Jag har min EtaProof Rimfaxe-anorak i princip bara på vintern. Är det fuktigt och man även svettas så blir den obönhörligen fuktig och torkar inte om inte vädret är/blir torrt såklart.

Alltså, Etaproof är ju bomull.

I regn suger den upp vatten och fibrerna sväller vilket gör den till viss del motståndskraftig för genomträngning. Om vädret fortsätter att vara blött och man inte kommer in nån stans och kan torka så är jackan obönhörligen blöt resten av tiden.

Vill man vara torr måste man ha ett tätt skal. Jag har en Pacliteanorak som vattentätt skal vid behov.

//Per

Cutan blir bäst allround

Jag har en Bilskirnerjacka men har hittills endast testat den i vinterväder och i det sammanhanget gör den sig riktigt bra. Kragen på jackan är ju ganska hög vilket passar vintertid men i varmare väder kan det bli lite för instängt och varmt. Om jag själv skulle välja en jacka att ha året om och med tanke på vattentäthet så får det bli en jacka med Cutan/membran. Sen beror det ju på om jackan ska användas mer i fjällmiljö eller i låglandet, alltså hur pass skyddande den ska vara. Men där går det ju att välja jacka utifrån vilka finnesser man behöver. Bilskirnerjackans vindstrut är ju t.ex väldigt smart för vinterfjället. Sedan det här med att en membranjacka inte släpper ut svett/fukt lika effektivt som en Etaproof går ju lätt att reglera i praktiken. Alltså, om man har en mebranjacka, kan man ju öppna jackan och vädra oftare.

Lycka till med jackvalet!

/Kristian

Jag har de senaste åren valt bort "heltäta" material just för Etaproof/G1000-likande tyger.
KM Einride på överkroppen och Helikon "G1000" på benen sommartid.

Tar hellre ett material som ventilerar bra 90% av tiden och släpper igenom en del vatten de resterande 10% av tiden än ett material som jag inte kan använda 90% av tiden och som gör att jag är sjöblöt i svett de 10% av tiden då det regnar.
Blir ungefär lika blöt invändigt i etaproof i regn som jag blir av svett i Gtex/Cutan. Om det bara duggar vinner Etaproof milsvitt i komfort imho.

3 senaste fjällvandringarna har jag inte ens haft med mig heltäta regnkläder och det har gått bra det också - men då har det blivit tältdagar de få dagar det hällregnat.

Jag har en Bilskirnerjacka men har hittills endast testat den i vinterväder och i det sammanhanget gör den sig riktigt bra. Kragen på jackan är ju ganska hög vilket passar vintertid men i varmare väder kan det bli lite för instängt och varmt. Om jag själv skulle välja en jacka att ha året om och med tanke på vattentäthet så får det bli en jacka med Cutan/membran. Sen beror det ju på om jackan ska användas mer i fjällmiljö eller i låglandet, alltså hur pass skyddande den ska vara. Men där går det ju att välja jacka utifrån vilka finnesser man behöver. Bilskirnerjackans vindstrut är ju t.ex väldigt smart för vinterfjället. Sedan det här med att en membranjacka inte släpper ut svett/fukt lika effektivt som en Etaproof går ju lätt att reglera i praktiken. Alltså, om man har en mebranjacka, kan man ju öppna jackan och vädra oftare.

Jag kommer att använda jackan vid vandring, skidåkning, hundpromenader, fågelskådning och allt möjligt. Då kanske Cutan helt enkelt är det bättre valet? Bara ta av jackan när det blir för varmt och vädringen inte räcker till. som alltiallojacka är det kanske trots allt en fördel med membranjacka. Speciellt i med att jag är en frusen liten småsvettare (;

Tack för bra svar! /A

Jag har de senaste åren valt bort "heltäta" material just för Etaproof/G1000-likande tyger.
KM Einride på överkroppen och Helikon "G1000" på benen sommartid.

Tar hellre ett material som ventilerar bra 90% av tiden och släpper igenom en del vatten de resterande 10% av tiden än ett material som jag inte kan använda 90% av tiden och som gör att jag är sjöblöt i svett de 10% av tiden då det regnar.
Blir ungefär lika blöt invändigt i etaproof i regn som jag blir av svett i Gtex/Cutan. Om det bara duggar vinner Etaproof milsvitt i komfort imho.

3 senaste fjällvandringarna har jag inte ens haft med mig heltäta regnkläder och det har gått bra det också - men då har det blivit tältdagar de få dagar det hällregnat.

Jag är en frusen småsvettare, och då kanske man inte får så stora problem med membranet? regnar det inte så kan man ju ventilera på alla möjliga sätt eller t.o.m. ta av sig jackan?

Jag är en frusen småsvettare, och då kanske man inte får så stora problem med membranet? regnar det inte så kan man ju ventilera på alla möjliga sätt eller t.o.m. ta av sig jackan?

Vore jag du skulle jag köpa en lätt, tunn - och relativt billig - regnjacka i typ PacLite som komplement till din G1000jacka. Sen använder du regnjackan bara när det verkligen behövs och G1000jackan i övrigt. Och blir det riktigt grisigt använder du båda:)

Allgrön

Hur är Allgrön som skaljacka? Den ligger bra i prisklass och verkar som en riktigt bra jacka. Visst den saknar ju vindstrut men det är inga vinterexpeditioner jag ska iväg på. Har spenderat flera dagar letandes efter vilken jag vill ha och nu står det mellan Allgrön och Bilskirner. Bilskirner verkar ju deffinitivt vara den bättre jackan, men för alltialloanvändning känns en vattentät mer värt. Och att dra iväg 7 papp för en Froste känns lite sinnessjukt.

/A

jag har en KM anorak i etaprof, den står emot lite regn men sedan är den blöt. men ett annat problem är att svettas man på ryggen så kommer svetten att sätta sig i tyget, och då är man blöt också. Jag har också en bergans anorak (morgendal) i bomull vars sömmar sväller när det regnar, den upplever jag som mycket mer vattenbeständig än KM anoraken. dessutom billigare. cutan skulle jag inte köpa, har varit en del problem med det materiallet. köp hellre en paclite som komplement när det öser ner. för det kommer det att göra för eller senare.

Jag känner att jag måste komma med en varning gällande Klättermusens membrankläder (finns några trådar på Utsidan om detta) då jag en gång i tiden köpte en KM Noatunjacka som läckte. Denna fick jag fick utbytt mot en KM Allgrön som även den började läcka efter en tid och jag reklamerar också denna till Addnature var jag köpte den ifrån.
Klättermusen vill ha in Allgrönjackan för "vattentest" meddelar Addnature och jag skickar in jackan genom medföljande fraktsedel, efter två månader hör Klättermusen av sig och meddelar att de inte hittat något läckage samt att de har återimpregnerat jackan och att de har skickat tillbaka den.

När jackan kommer tillbaka så tänker jag, vis av skadan, att jag ska prova jackan själv och ställer mig i duschen med ljummet vatten och svag vattenstråle, dock så läcker jackan som ett såll igen.

Jag tar bilder på jackan och kontaktar Addnature igen, efter några dagar så meddelar Addnature att de återbetalar fulla beloppet som jag betalat för jackan då jag inte vill byta ut den mot en ny KM-jacka, pengarna kommer in på kontot före retursedeln för jackan inkommit.

Jag har mestadels använt jackan på toppturer under vinter/vår samt tvättat och återimpregnerat med Nikwax tvättmedel enligt KM rekommendationer vid behov kanske jag ska tillägga för att undvika diskussioner om handhavande.

För min egen del tycker jag att utrustning ska hålla och fungera i första hand och vetskapen att få något utbytt är en klen tröst i väglöst land när regnet faller ner och vattnet stryker längs ryggraden. För premiumpris så förväntar jag mig pålitlig utrustning och själv så kommer jag att undvika Klättermusen i fortsättningen, då jag inte är speciellt sugen på att vara testpilot för nyare versioner av deras membranmaterial.

Addnature måste jag däremot hylla, de har varit snabba att svara i kontakten i ärendet och att de dessutom i goodwill återbetalar det jag betalat för jackan (köpet skedde för mer än 3 år sedan så att konsumentköplagen slutat gälla) är jag väldigt tacksam för.

TS kan inte förvänta sig att en jacka ska klara av vad 3 jackor normalt ska göra.
Själv blir jag varm när jag rör mig och kall när jag står still. Hundpromenad kräver 2-3 jackor beroende på årstid och hund, fågelskådning skulle kräva 2 av dem, skogsvandring 2, fast andra.
Laminat vädrar aldrig lika bra som vävt tyg, oavsett pit-zips och andra tricks.
Marmor och Mountain hardwear säljer extremt lätta laminatjackor; som regnförstärkningsplagg.
Komplettera med en ventil e.d. jacka/anorak för varmare vandring och en täckjacka/parka för kallare/fågelskådning.

Lundhags akhe/fjell shell

Apropå, är det någon som testat Lundhags hybridjackor (polycotton/laminat) Akhe eller Fjell Shell?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Axelssn Arc'teryx Alpha Parka vs Klättermusen Bore 3.0 Kläder 0
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
Schneeberger Klättermusen Draupner Kläder 5
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
Nirrebosse Klättermusen Gere. 1 vs 2.0 Kläder 5
Almasfar Klättermusen Einride storlekar Kläder 11
Smogz Nån som testat Klättermusen Loride Kläder 11
Oblix Klättermusen Kevlar Kläder 31
Henk021 Klättermusen Skoll ulltröja Kläder 0
Johan123 Klättermusen Fjorgyn Knickers Kläder 1
Schneeberger Klättermusen Glaser passform? Kläder 1
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
MartinPaddlr Klättermusen - ständig rea? Kläder 23
Glännman Klättermusen Gleipner Kläder 7
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
arvidsson.anna Jacka från Klättermusen Kläder 24
Spira Läcker min Klättermusen Allgrön? Kläder 25
mfehne Klättermusen mithril sweater Kläder 6
niklasaxelsson Klättermusen Njord Kläder 2
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
flierman Klättermusen Brede - utseende? Kläder 15
Musse Vidunder Klättermusen Allgrön och regn? Kläder 10
Tidenztand Klättermusen Einriden, 1.0, Var köpa? Kläder 2
Glännman Klättermusen Trym och Urd byxor Kläder 16
langby Långtidserfarenheter av Klättermusen Gere? Kläder 14
Smogz Klättermusen Megin Kläder 9
Virrhönan Impregnera Klättermusen? Kläder 25
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
PederNutti Klättermusen, kvaliitet? Kläder 30
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Supergoofy Klättermusen Allgrön eller Skidbladner Kläder 7
mrute Skaljacka: Klättermusen VS Tierra Kläder 2
niklaz Var hitta Klättermusen Gere (byxor) Medium, Dark Khaki - NU (juli 2010)? Kläder 4
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
PetNor Klättermusen Fenrir pants Kläder 2
Ulf J Klättermusen Skade Kläder 0
Twitcher Klättermusen - ärmlängd Kläder 8
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
Info Klättermusen Liv Vs Hild? Kläder 4
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
JohJuhlin Klättermusen Iving Kläder 1
jenol Klättermusen Froste Kläder 0
JohJuhlin Klättermusen Dragkedjor! Kläder 4
sandwichman Klättermusen Gere - era intryck tack. Kläder 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg