Jag känner att jag måste komma med en varning gällande Klättermusens membrankläder (finns några trådar på Utsidan om detta) då jag en gång i tiden köpte en KM Noatunjacka som läckte. Denna fick jag fick utbytt mot en KM Allgrön som även den började läcka efter en tid och jag reklamerar också denna till Addnature var jag köpte den ifrån.
Klättermusen vill ha in Allgrönjackan för "vattentest" meddelar Addnature och jag skickar in jackan genom medföljande fraktsedel, efter två månader hör Klättermusen av sig och meddelar att de inte hittat något läckage samt att de har återimpregnerat jackan och att de har skickat tillbaka den.
När jackan kommer tillbaka så tänker jag, vis av skadan, att jag ska prova jackan själv och ställer mig i duschen med ljummet vatten och svag vattenstråle, dock så läcker jackan som ett såll igen.
Jag tar bilder på jackan och kontaktar Addnature igen, efter några dagar så meddelar Addnature att de återbetalar fulla beloppet som jag betalat för jackan då jag inte vill byta ut den mot en ny KM-jacka, pengarna kommer in på kontot före retursedeln för jackan inkommit.
Jag har mestadels använt jackan på toppturer under vinter/vår samt tvättat och återimpregnerat med Nikwax tvättmedel enligt KM rekommendationer vid behov kanske jag ska tillägga för att undvika diskussioner om handhavande.
För min egen del tycker jag att utrustning ska hålla och fungera i första hand och vetskapen att få något utbytt är en klen tröst i väglöst land när regnet faller ner och vattnet stryker längs ryggraden. För premiumpris så förväntar jag mig pålitlig utrustning och själv så kommer jag att undvika Klättermusen i fortsättningen, då jag inte är speciellt sugen på att vara testpilot för nyare versioner av deras membranmaterial.
Addnature måste jag däremot hylla, de har varit snabba att svara i kontakten i ärendet och att de dessutom i goodwill återbetalar det jag betalat för jackan (köpet skedde för mer än 3 år sedan så att konsumentköplagen slutat gälla) är jag väldigt tacksam för.
jag var mer positivt inställd till KM för i titden men efter att ha köpt en cutan strectch jacka som läkte så aktar jag mig noggrant. bomull och dun plaggen är väl ok fast snordyra medan cutan varianterna har problem. i sådana fall väljer jag arcteryx i nio fall av tio. dom känns fortfarande inovativa plus att dom har resurerna att vara det.