OK, tjena... Först och främst - du behöver inte ta illa upp för att jag inte äter ärtor.
Ett lågstadie i en pårökt waldorfskola sätter sina spår vad gäller baljväxter...
"Komplikationerna" borde väl vara desamma som vid lågt kolhydratintag annars - fast värre eftersom kroppen behöver mer kolhydrat vid fysisk ansträngning? DVS sämre endorfinproduktion, mer ketonkroppar och lägre koncentration oxalacetat.
Blir ltie nyfiken på hur en stärkelsediet ser ut för dig eftersom du behöver säkerhetsbälte på dass?
Lågt kolhydratintag ger inga komplikationer, förutom under en ev. omställningsperiod. Det var därför jag misstänkte att det var det som du utsatte dig för i samband med vandring/aktivitet.
Min dassmetafor (ej att tolka bokstavlig) menade att belysa att när man byter diet/kost kan kroppen vara ovan vid det nya - oavsett vad man byter till/från.
Vad menar du men inkompletta? och vad menar du med att stärkelse reagerar med vatten?
Finns det någonstans jag kan läsa mer om hur vatten kan hydrolysera polysackarider? ...ändrade energilagar ...?
Jag trodde att både polysackarider och disackarider max kunde sönderdelas till monosackarider - borde inte det göra att antalet sockermolekyler korrelerar precist mot kolhydratinnehållet?
Vattenhalten i socker är 0,4g/100g jämfört med 12,4g vatten/100g i exempelvis vetemjöl. Dessutom har vetemjöl mer kostfiber och andra näringsämnen.
Med inkompletta menar jag att de är inkompletta glukosmolekyler - de behöver tillsats av väte och syre för att bli färdig glukos, alltså monosackarider. Denna reaktion strider nog inte mot naturlagarna. Det är när poly- och disackarider faller sönder som vatten behövs i processen. Antalet molekyler ändras mig veterligt inte - men de växer i reaktionen.
Ditt mjölexempel förstår jag inte riktigt relevansen i i detta sammanhang - jag skrev stärkelse, inte stärkelsekälla (alltså
ren stärkelse, kontra
rent socker). Då blir ekvationen en annan.
[/QUOTE]
Var kan jag läsa mer om detta?
Litsfeldt, "Fettskrämd". Kolla hans referenser om du vill, de leder dig vidare.
Vad jag har förstått så pekar all forskning i samma riktning - att kostfiber är prebiotiskt dvs. matar tarmfloran som är viktigt för bland annat tarmfunktionen. Samtidigt som i princip allt fett absorberas i tunntarmen - innan det når tjocktarmen. Dessutom verkar inte fett vara något bra bakteriesubstran för tarmfloran. Det är ju tydligt visat att fettmalabsorption leder till fettdiarreér.
OK, jag har förstått det på ett annat sätt, och går som en klocka på fet mat - vilket är ännu en av fördelarna i sammanhanget friluftsmat: Det blir mindre nummer två, med mindre fibrer i tarmen. Det är ett tjusigt teoretiskt resonemang du för, men jag tror inte att det stämmer alls i och med att low carb:are inte verkar lida av diarré. Kartan eller verkligheten..?
Jag tror du menar tvärtom, att det är större chans att man blir seg och tung av fett än kolhydrater i samband med fysisk aktivitet? Kolhydrater är ju onekligen ett bättre/snabbare bränslesubstrat vid fysisk aktivitet - det visar all grundforskning kring metabolism på. Fett ger istället ketonkroppar - det är nog förklaringen till varför jag blev seg av att äta så mycket fett.
Nej, jag menar som jag skrev - därmed inte sagt att det gäller dig (innan omställning). Jag känner mig fräschast på fet, kolhydratsnål mat. Men att kolisar är kroppens turbobränsle har jag nog inte dividerat om. Det är ju detta som de kan bidra med, men jag tror att vi snackar om olika saker: Jag talar om friluftsmat som skulle passa mig, dvs ha låg vikt, volym etc, inte hämma förbränningen - och du är inne på högprestation. Skulle jag hoja RAAM så skulle det nog bli sockerslurpande konstant.
Ju högre intensitet och ju längre duration av idrott desto större anledning för kroppen att ha tillgång till mycket kolhydrat. Annars kan man omöjligt prestera till max, fett kan inte ge lika snabb energi som kolhydrat, fett kräver syre för att förbrännas. Kolhydrat kan förbrännas helt utan syre och på så sätt återbilda energi till musklerna mycket snabbare än fett framförallt vid högintensiv prestation. Nu är inte fjällvandring högintensiv prestation utan metabolismen borde klara sig bra på fett. Dock så upplever jag en skillnad som jag tror beror på att hjärnan blir tvungen att gå på "nödsubstratet" ketonkroppar istället för kolhydrat, och dessutom inte får tillräckligt med kolhydrat för endorfinproduktion samt lägre koncentration oxalacetat. Fördelen med fett i vandringssammanhang är väl att det väger mindre och att det är lättare att överäta fett - så att man får i sig tillräckligt med energi? Om man bara äter kolhydrat så är det ju jättesvårt att få i sig tillräckligt med energi så man förbränner alldeles för mycket av kroppens energilager - och går ner för mycket i vikt.
Jag ska inte tävla, utan vara ute i naturen. Men nackdelen med kolisar/socker är att man måste tillsätta dem mycket oftare än fett (dels pga lägre energiinnehåll, dels pga av att det följande insulinpådraget stryper fettförbränningen - varför folk bantar på fett). Och vad gäller "nödbränslet" ketonkroppar - kolla gärna upp hur folk mår efter ett tag med LCHF eller något åt det hållet. Det är många som står och säger att vi bör må för jävligt, medan vi bara mår bättre och bättre. De allra flesta upplever att koncentrationsförmågan går upp markant (
efter en omställningsperiod).
Vid intensiva idrotter ...
Jag hoppar över detta, i och med att det handlar just om idrott. Skulle jag jaga rekord så skulle jag äta socker hela dagen, jag lovar.
Men...
Jag får en känsla av att du uttalar dig om saker som du inte har egen erfarenhet av. När du hänvisar till ärtsoppa som LC så får det mig att tro att vi har helt olika referenser i sammanhanget. Har du testat riktig lågkolhydratkost? Om inte - prova ett tag, det enda du riskerar är att få bättre hälsa och äta godare mat.
Nu svarade jag på allt detta i och med att jag kanske "provocerade" fram det med mitt lilla utlägg om stärkelse/fibrer, som jag vet ligger en bit utanför den rådande normen. Men tanken med tråden var egentligen att ha ett forum för inspiration och idéer vad gäller LCHF som friluftsmat - därav namnet - utan att behöva försvara kostmodellen.