Keel strip - Kölförstärkning

Ett ämne som varit uppe ibland, för min del var det dags att, som ni ser på bilden lägga på ett nytt slitlager längs kölen eftersom laminatet började skina igenom gelcoaten där slitaget har varit högst. Efter en hel del research så hittade jag detta på PH:s webbsite: http://www.phpaddlers.com/admin/arma-coatings-protection/

Att spruta på ett lager uretanplast av samma slag som man använder på lastbilsflak, ribbåtar, etc. borde ju fungera även på en kajak och göra att man slipper hålla på med så mycket gelcoatduttande. Och, enligt vad jag kunde läsa mig när jag kollade upp detta på webben så tycks det fungera mycket väl. Sagt och gjort, hittade Fredrik Eckhardt som jobbar med detta i närheten av Strängnäs och åkte ner till honom med kajaken på taket.

Fredrik berättade att han lagt plast på allt från golv, hästspiltor och flak till ribbåtar och faktiskt en och annan kajak. Plastlagret som alltså sprutas är starkt, segt flexibelt, följer underlagets rörelser och kan t.o.m. töjas ut rejält utan att spricka. Att det håller för mer än vad kajaken i sig själv gör är han helt säker på, det som kan hända är att det släpper från underlaget vilket gör ett noggrant underarbete mycket viktigt.

Färg kan man välja själv och eftersom maskinen var laddad med en batch grå plast som dessutom hyggligt matchar min kajak så såg jag ingen anledning att välja något annat. En annan fördel med att spruta på det är man kan kontrollera tjockleken, nu la Fredrik t.ex. på ca. 2 mm i fören och tunnade ut det en smula ju längre bakåt han kom. Eftersom man sprutar kan man också få avrundade avslutningar (se bilder) enklare än om man som man brukar göra lägger väv som plastas på. Plasten härdar i princip direkt även om man bör låta den vila 24 timmar för att verkligen härda fast mot underlaget enligt Fredik.

Hur blev det då? Ja, utseendemässigt kan ni se på bilderna, det blir minst lika snyggt (eller fult hur man nu ser det) som en "vanlig" keelstrip. Om man vill lägga lite extra tid på att få det riktigt snygg och integrerat i kajaken så kan man ju lägga tid på att slipa ner skarven lite så den "smyger" ihop med skrovet utan att det blir någon kant mellan skrov och keel strip. Fungerar det lika väl som vad jag läst mig till så blir jag mer än nöjd men det får ju tiden utvisa nu under sommaren.

Att spruta på en sån här förstärkning borde ju vara mumma inte bara för en "vanlig" paddlare som jag efter ett par säsongers användning. Klubbkajaker, uthyrningskajaker som får mycket stryk kommer borde ju vara intressant att skydda på det här viset. Vikten då? Fredrik sprutade totalt 0,5 kg och då hamnar ju en hel del vid sidan av, på maskeringen. Viktmässigt borde det alltså vara tämligen lika med att lägga en "vanlig" strip men fördelen (hoppas jag) är då att detta håller betydligt bättre.

För den som är intresserad av att göra samma sak som jag så kan ni nå Fredrik på fredrik@armacoating.se

Slutligen, en bild på min köl innan sprutning, som ni ser helt klart dags att lägga på ett nytt slitlager. Bilder på själva jobbet, hur det gick till hittar ni här: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6115
 

Bilagor

  • bortnött gelcoat.jpg
    bortnött gelcoat.jpg
    31.6 KB · Visningar: 2,615
Mycket intressant!

Såg inte alls tokigt ut utseendemässigt heller :)

Vore kul om du återkom med en recension i slutet på säsongen när du provat att slita lite på kölen.
 
Vad fick du betala för jobbet?
Vänligen/Dag

Jag betalade 1500, även om själva plastjobbet är klart på ett par minuter så tar ju förberedelser etc. tid så det blir en halv dags jobb totalt. Så egentligen vill han att det är fler kajaker samtidigt om han ska göra det till det priset men det blev en "försäsongsdeal"...
 
Ja det verkar klart intressant - hållfastigheten och slitstyrkan tror jag absolut på, och utseendet är inget problem.

Det enda jag är lite skeptiskt till är hur det är att arbeta med, för oss hobbyreparatörer alltså. Typ går det att bättra på mindre skador själv, går det att ta bort - om man ångrar sig eller måste göra en större renovering? Är det bara mekaniskt i s f, alltså skrapa & slipa? Misstänker att det fäster bra på gelcoat men att gelcoaten fäster dåligt ovanpå massan.
Egentligen ingen större grej men nån gång måste man antagligen göra en större reparation med glasfiber och då kanske det stökar till det en del.

/ Ulf
 
Ja det verkar klart intressant - hållfastigheten och slitstyrkan tror jag absolut på, och utseendet är inget problem.

Det enda jag är lite skeptiskt till är hur det är att arbeta med, för oss hobbyreparatörer alltså. Typ går det att bättra på mindre skador själv, går det att ta bort - om man ångrar sig eller måste göra en större renovering? Är det bara mekaniskt i s f, alltså skrapa & slipa? Misstänker att det fäster bra på gelcoat men att gelcoaten fäster dåligt ovanpå massan.
Egentligen ingen större grej men nån gång måste man antagligen göra en större reparation med glasfiber och då kanske det stökar till det en del.

/ Ulf

jag ställde den frågan, enligt Fredrik måste det till väldigt mycket våld för att skada själva plasten, den är ju dessutom seg, elastisk och töjbar till skillnad från Glasfiber. Det har t.ex. suttit på en rib som ju väger en hel del under två somrar, en ribb som de precis som med en kajak låtit kölen glida upp på land etc. när de landstiger utan problem. Och ribben väger ju en bra bit över ett ton till skillnad från kajaken.

Du har förmodligen rätt i att gelcoat inte fäster men å andra sidan är det ju en ersättning för gelcoat, att ha en "strip" av plast längs kölen som slitlager i stället för gelcoat. En större reparation måste man förmodligen laga innifrån, tätningen utifrån är däremot inget problem eftersom plasten i sig är t.o.m. är godkänd som tätskikt i badrum, i värsta fall får man då spruta på någon ny decimeter över skadan. Problemet som Fredrik då såg är att man förmodligen inte får en exakt färgmatchning men tätt blir det.

Största "risken" som han såg är att det släpper från underlaget om underarbetet inte är ordentligt gjort. Säsongens paddling får väl visa hur det funkar, det är ju ganska många som gjort detta när man kollar forum från USA/England och har inte hittat någon som haft problem, inte än i alla fall.
 
Tror också att plasten håller mer än tillräckligt bra och att största risken egentligen är att det släpper, antingen mot gelcoaten eller delaminerar direkt mot väven.

Är annars lite kinkig när man blandar två inte helt kompatibla materialtyper. Det brukar alltid leda till bekymmer eller i alla fall mycket merarbete den dagen det ska göras om/repareras.

Men här kan det nog funka rätt ok. Du får lite av rotationsplastkajakens slitvänlighet där du behöver det mest och glasfiberkajakens fördelar på resten. Med reservation för att jag slipper göra reparationen när det går hål precis i skarven.. :)

/ Ulf
 
kanske ger samma skydd? Om man orkar stryka så många gånger som behövs.

Det finns transparent uretanlack. http://www.thomassondesign.com/building/building_manual/finishing.aspx?culture=sv

Thure

Borde ju vara samma princip, även detta är ju en uretanbaserad plast. Vad jag förstått av mitt googlande i ämnet så menar de flesta att fördelen med att varmspruta och inte stryka på är vidhäftningen. Vi pratar ju som Ulf påpekade om att blanda två olika material här vilket ju inte alltid är lyckat.

Ser ju detta lite som ett experiment men är inte särskilt orolig baserat på all den positiva feedback jag hittat på nätet. Stämmer vad som skrivs är det ju hoppas jag ett perfekt slitlager att ha som en remsa längs kölen
 
Keel strip - uppdatering

Har ju gått några månader nu sedan jag sprutade min keel strip i stället för att - som man "normalt" gör lägga ett lager kevlar/glasfiber som plastas på.

Kom just hem från en 7-dagars tur Nynäs - Gräddö, fantastiskt väder och fantastisk tur där förhållandena tillät att vi plockade alla de normalt ganska svårtillgängliga ytterskärgårdarna på en och samma tripp men, det var nu inte vad detta skulle handla om.

Jag utsatte medvetet kajaken för "misshandel" som man normalt inte gör t.ex. att dra upp en kajak lastad med 7 dagars förråd av mat, vatten och annat man behöver för en längre tripp rätt upp på klipporna utan något mellan köl och klippa. Vid närmare inspektion nu efter turen så har det resulterat i knappt märkbara små repor i uretanlagret som ligger som kölförstärkning, d.v.s. hittills har resultatet av det hela överträffat mina förväntningar, jag är mycket nöjd.

Så här långt verkar det vara en riktig "hit" att spruta ett lager uretan som kölförstärkning.

/Rickard
 
Jag har starka funderingar på att låta Arma Coatings i Eskilstuna göra en kölförstärkning på min Xcite.

Har sett på bilder att ytan inte blir helt jämn utan aningen skrovlig. Ni som fått detta utfört på era kajaker, har ni upplevt att kajaken blivit mer trögpaddlad?
 
Nog är min strip som ju är den på bilden helt jämn utom längst fram i fören och längst bak i aktern, där ytorna inte är plana, där är ytan inte helt jämn. Att det skulle ha någon som helst inverkan på farten har jag mycket svårt att tänka mig. Speciellt som det förmodligen inte är någon racer/ motionskajak man kommer på idéen att lägga en förstärkning av denna typ på. Vi pratar dessutom om en yta som totalt sett inte kan utgöra mer än 1% av den totala våta ytan på kajaken

Vad man däremot bör tänka på (vis av erfarenhet) är dels att om man har en skäddakajak som den jag sprutade inte göra ett uppehåll vid skäddaboxen. Var lite hjärnsläpp att göra så, hade varit bättre att maska av ordentligt och få ett lager även runt den.

Den andra erfarenheten är mer av kosmetisk natur. Själva stripen kommer ju bilda en skarp kant ner mot skrovet och bryr man sig om utseendet så är det ju snyggare med en avfasad kant. Det härdar snabbt men precis efteråt är plasten i alla fall lite mjukare att jobba med. Jag gav mig på kanten efter några veckor, kan lova att stripen då var hårdjobbad...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salgo60 Keel Strip Repair Paddling allmänt 6
frega Kölförstärkning - kostnad Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg