Keel strip - Kölförstärkning

Visst blev den skrovlig

Jag hämtade ut min VKV Seagull för en vecka sedan efter att ha fått ett rejält lager uretanplast hos Armacoating i Eskilstuna.

Den här kajaken har jag för långturer och därför la jag på ca 40 cm brett där det är som bredast och sedan avsmalnande åt ändarna.

Ytan blev rejält skrovlig, men jag hoppas det inte ska hindra så mycket. På långturer handlar det ju bara om ca 6 km/h

Har inte hunnit provpaddla ännu eftersom Mälarvattnet fortfarande är väl hårt.

//Peter
 
Den här kajaken har jag för långturer och därför la jag på ca 40 cm brett där det är som bredast och sedan avsmalnande åt ändarna.

Har funderat lite runt hur brett man faktiskt ska lägga på. Många som gör en vanlig kölförstärkning använder 5 cm bred glasfiber-remsa och slutresultatet blir väl någon centimeter bredare än så. Arma Coatings prisförslag till mig grundades på en 20 cm bred förstärkning. Tycker det verkar lite väl tilltaget faktiskt. Dra-upp-kajaken-på-klipporna-slitaget på mitt skrov är ca 5-6 cm brett så 10 cm borde räcka för mig tycker jag. Visst har jag lite repor och skavanker på övriga skrovet också men den största delen av dem härrör från grundstötningar. Tanken med min förstärkning är att skydda kölen mot slitage från upptagningar och sjösättningar.

Någon som har några tankar kring detta? Är jag korkad om jag inte kör på de hela 20 centimetrarna?
 
Jag la en 50mm strip av diolen som jag plastade. Resultatet är helt OK och skyddar de mest utsatta platserna. Stripen utgör ju även en liten "köl" på några mm som skyddar mot de flesta "vanliga" grundstötar under kajakens 0-spann...men visst kan man förstärka hela bottnet om man vill men personligen känns det lite overkill.
 
Jag la en 50mm strip av diolen som jag plastade. Resultatet är helt OK och skyddar de mest utsatta platserna. Stripen utgör ju även en liten "köl" på några mm som skyddar mot de flesta "vanliga" grundstötar under kajakens 0-spann...men visst kan man förstärka hela bottnet om man vill men personligen känns det lite overkill.

Håller med till 100% det är ju själva köllinjen man vill skydda, den som sakta men säkert nöts ner. 20 cm känns som overkill, 40 cm som en ny botten... Det är ju bara att kolla in hur en bruksanvänd havskajak kajak slits, längs köllinjen tunnar sakta men säkert gelcoaten ut tills laminatet till slut börjar lysa igen. Botten i övrigt, klart det blir en och annan repa men det är ju av kosmetisk natur och dessutom lätt att lägga i lite gelcoat om man vill snygga upp.

Min strip, sprutad hos Fredrik är som bredast 7 cm och avsmalnande mot ändarna.
 
Jag lade på polyurea på min VKV Seagul Offshore precis som Peter. Anledningen till att vi lade på så pass brett är främst för att skydda kajakens botten när man drar upp den fullastad på en klipphäll. Eftersom bottnen på våra kajaker har en svag V-form så lägger den sig på sidan när man drar upp den. Fullastad är det svårt att hålla den bara på kölen. Nu slipper man oroa sig.

Det blir lite tyngre när man lägger på så pass mycket men jag tror inte det spelar så stor roll på farten. Jag tänkte i alla fall gå ner ett par kg till sommaren ;)

Resultatet tycker jag blev väldigt bra. Jag fick en aningen jämnare yta, om det är bättre eller sämre vet jag inte. Hajskinn sägs vara lite skrovligt och dom simmar ju fort.
 
helikoptertejp

Har för mig att någon tidigare här tipsat om att förstärka köl med den typ av tejp som sitter på utsidan av rutorna på helikoptrar. Den var synnerligen dyr men av förklarliga skäl tålig. Dock är ju helikoptrar inte under vatten vid normal drift så det är ju inte helt självklart att det är optimalt för kölförstärkning på en kajak.

Sök på helikoptertejp här på utsidan så får du flera träffar även med tips på inköpsställen.

/Patrik, med en väl ruggad kajak-köl
 
Senast ändrad:
Tänkte skriva lite om mina erfarenheter av uretanplastad botten efter en säsong.

Under sommaren har jag framför allt gjort en (avbruten) HBB paddling på 1300 km från Svinesund upp till Stockholms skärgård under drygt 40 dagar. Kajaken har varit fullastad - och då menar jag riktigt tung och fullastad.

Jag har dragit upp på alla tänkbara underlag. Det har varit sand, småsten, klippor och det allra tuffaste - sjösättningsramper i grov betong många gånger med småsten och tvärgående springor för att ge bildäcken bra grepp.
För att ge en bild hur ovarsamt jag medvetet betett mig kan jag nämna att det ibland varit så tungt att dra upp kajaken själv att jag bett min paddelkompis hjälpa till att dra.

Vad är då effekten på kajaken och uretanplasten? Nästan inga alls. Man kan se antydningar till små ytliga repor i plasten - det är allt!

Kajaken blev väl ett par kilo tyngre, men står man ute med det är behandling med uretanplast verkligen att rekommendera. Den som har vägarna förbi Västerås är välkommen att kolla in resultatet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
salgo60 Keel Strip Repair Paddling allmänt 6
frega Kölförstärkning - kostnad Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg