Ett ämne som varit uppe ibland, för min del var det dags att, som ni ser på bilden lägga på ett nytt slitlager längs kölen eftersom laminatet började skina igenom gelcoaten där slitaget har varit högst. Efter en hel del research så hittade jag detta på PH:s webbsite: http://www.phpaddlers.com/admin/arma-coatings-protection/
Att spruta på ett lager uretanplast av samma slag som man använder på lastbilsflak, ribbåtar, etc. borde ju fungera även på en kajak och göra att man slipper hålla på med så mycket gelcoatduttande. Och, enligt vad jag kunde läsa mig när jag kollade upp detta på webben så tycks det fungera mycket väl. Sagt och gjort, hittade Fredrik Eckhardt som jobbar med detta i närheten av Strängnäs och åkte ner till honom med kajaken på taket.
Fredrik berättade att han lagt plast på allt från golv, hästspiltor och flak till ribbåtar och faktiskt en och annan kajak. Plastlagret som alltså sprutas är starkt, segt flexibelt, följer underlagets rörelser och kan t.o.m. töjas ut rejält utan att spricka. Att det håller för mer än vad kajaken i sig själv gör är han helt säker på, det som kan hända är att det släpper från underlaget vilket gör ett noggrant underarbete mycket viktigt.
Färg kan man välja själv och eftersom maskinen var laddad med en batch grå plast som dessutom hyggligt matchar min kajak så såg jag ingen anledning att välja något annat. En annan fördel med att spruta på det är man kan kontrollera tjockleken, nu la Fredrik t.ex. på ca. 2 mm i fören och tunnade ut det en smula ju längre bakåt han kom. Eftersom man sprutar kan man också få avrundade avslutningar (se bilder) enklare än om man som man brukar göra lägger väv som plastas på. Plasten härdar i princip direkt även om man bör låta den vila 24 timmar för att verkligen härda fast mot underlaget enligt Fredik.
Hur blev det då? Ja, utseendemässigt kan ni se på bilderna, det blir minst lika snyggt (eller fult hur man nu ser det) som en "vanlig" keelstrip. Om man vill lägga lite extra tid på att få det riktigt snygg och integrerat i kajaken så kan man ju lägga tid på att slipa ner skarven lite så den "smyger" ihop med skrovet utan att det blir någon kant mellan skrov och keel strip. Fungerar det lika väl som vad jag läst mig till så blir jag mer än nöjd men det får ju tiden utvisa nu under sommaren.
Att spruta på en sån här förstärkning borde ju vara mumma inte bara för en "vanlig" paddlare som jag efter ett par säsongers användning. Klubbkajaker, uthyrningskajaker som får mycket stryk kommer borde ju vara intressant att skydda på det här viset. Vikten då? Fredrik sprutade totalt 0,5 kg och då hamnar ju en hel del vid sidan av, på maskeringen. Viktmässigt borde det alltså vara tämligen lika med att lägga en "vanlig" strip men fördelen (hoppas jag) är då att detta håller betydligt bättre.
För den som är intresserad av att göra samma sak som jag så kan ni nå Fredrik på fredrik@armacoating.se
Slutligen, en bild på min köl innan sprutning, som ni ser helt klart dags att lägga på ett nytt slitlager. Bilder på själva jobbet, hur det gick till hittar ni här: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6115
Att spruta på ett lager uretanplast av samma slag som man använder på lastbilsflak, ribbåtar, etc. borde ju fungera även på en kajak och göra att man slipper hålla på med så mycket gelcoatduttande. Och, enligt vad jag kunde läsa mig när jag kollade upp detta på webben så tycks det fungera mycket väl. Sagt och gjort, hittade Fredrik Eckhardt som jobbar med detta i närheten av Strängnäs och åkte ner till honom med kajaken på taket.
Fredrik berättade att han lagt plast på allt från golv, hästspiltor och flak till ribbåtar och faktiskt en och annan kajak. Plastlagret som alltså sprutas är starkt, segt flexibelt, följer underlagets rörelser och kan t.o.m. töjas ut rejält utan att spricka. Att det håller för mer än vad kajaken i sig själv gör är han helt säker på, det som kan hända är att det släpper från underlaget vilket gör ett noggrant underarbete mycket viktigt.
Färg kan man välja själv och eftersom maskinen var laddad med en batch grå plast som dessutom hyggligt matchar min kajak så såg jag ingen anledning att välja något annat. En annan fördel med att spruta på det är man kan kontrollera tjockleken, nu la Fredrik t.ex. på ca. 2 mm i fören och tunnade ut det en smula ju längre bakåt han kom. Eftersom man sprutar kan man också få avrundade avslutningar (se bilder) enklare än om man som man brukar göra lägger väv som plastas på. Plasten härdar i princip direkt även om man bör låta den vila 24 timmar för att verkligen härda fast mot underlaget enligt Fredik.
Hur blev det då? Ja, utseendemässigt kan ni se på bilderna, det blir minst lika snyggt (eller fult hur man nu ser det) som en "vanlig" keelstrip. Om man vill lägga lite extra tid på att få det riktigt snygg och integrerat i kajaken så kan man ju lägga tid på att slipa ner skarven lite så den "smyger" ihop med skrovet utan att det blir någon kant mellan skrov och keel strip. Fungerar det lika väl som vad jag läst mig till så blir jag mer än nöjd men det får ju tiden utvisa nu under sommaren.
Att spruta på en sån här förstärkning borde ju vara mumma inte bara för en "vanlig" paddlare som jag efter ett par säsongers användning. Klubbkajaker, uthyrningskajaker som får mycket stryk kommer borde ju vara intressant att skydda på det här viset. Vikten då? Fredrik sprutade totalt 0,5 kg och då hamnar ju en hel del vid sidan av, på maskeringen. Viktmässigt borde det alltså vara tämligen lika med att lägga en "vanlig" strip men fördelen (hoppas jag) är då att detta håller betydligt bättre.
För den som är intresserad av att göra samma sak som jag så kan ni nå Fredrik på fredrik@armacoating.se
Slutligen, en bild på min köl innan sprutning, som ni ser helt klart dags att lägga på ett nytt slitlager. Bilder på själva jobbet, hur det gick till hittar ni här: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=6115