• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Raskesven; sa:
markus82; sa:
.....
En av våra största tänkare har sagt:
"När är en revolution rättfärdig? - När den lyckas!"
Tänk på det en stund.

.....
Mac
Den starkes rätt alltså. Det kommer också att visa sig vem som har rätt enligt "En av våra största tänkare" när de lyfts bort från klippan.

/Man kan hata det gamla läget hur mycket man vill. Men enda anledningen till att USA och forna Sovjetunionen inte rök ihop i total direktkonfrontation i mitten av Europa eller någon annanstans var just vetskapen om ömsesidig förintelse. Kallades terrorbalans. Idag är läget annorlunda. Kommande kärnvapenhot, eller atomhot i form av smutsiga bomber, kommer nu från annat håll. Hjälper inte ett skit att kedja fast sig vid någon skotsk klippa för att uppmärkssamma att NATO förfogar över kärnvapen. Gammal välkänd skåpmat. Demonstrationer i demokratier är väl det som går att göra för att något lindra egen frustruation så det känns att "man gör något".

Raskesven
Shit, här gäller det att välja orden, så man inte får någon krigshetsare på sig. Känns då tryggare att diskutera med Raskens, han brukar ju stå med båda fötterna (och mittstången) fast rotade i myllan.

Citatet ovan (det om den revolution som lyckas) pekar väl just på poängen med demonstrationer och liknande aktioner för att få publicitet: Den starke (i detta fall västländernas militärmakt, i annat fall en korrupt militärdiktatur eller ett järnhårt klansamhälle) har rätt gentemot svagare parter, och den rätten kommer direkt ur förhållandet stark-svag. Denna reella makt kan ifrågasättas rent moraliskt, vilket trådstartaren uppenbarligen gör. Så långt har väl ingen gjort fel i sak, att ifrågasätta en rådande maktapparat? Om ingen någonsin gjorde det skulle samhället i värsta fall se ut som på bronsåldern, i bästa fall som det gamla Preussen (frågan är väl vilket som egentligen är värst...?)

Demokrati handlar inte bara om skyldigheten att rätta sig efter majoritetens beslut, den handlar även om rättigheten att odla och sprida budskap (t o m odemokratiska sådana, något man bittert kommer att få erfara i en del kommuner i Skåne efter valet).

Och, demonstrationsrätten kan man väl inte heller invända emot. Att krossa skyltfönster och spreja t-banevagnar under förevändning att man försvarar en demokratisk princip är rätt tveksamt (och handlar kanske mest om den frustration Raskens beskriver ovan; är det ingen som ser lilla mig i all min medelklassgrå vardag?), men blanda inte ihop den sortens ligism med de människor som med sina kroppar blockerar handlingar och skeenden de tycker är uppenbart felaktiga, som har en tydlig, välgrundad övertygelse och som är beredda att stå för sina åsikter (dvs bli tagna av polisen och inte försöka slingra sig ur etc).

Av vissa trådskrivares inlägg får man intrycket att det skulle vara OK att demonstrera mot t ex Irans presumtiva kärnvapenprogram, men inte mot NATOs. How come? Har Iran frågat de som kan drabbats av deras kärnvapen om det är OK att de ändå bygger lite för säkerhets skull? Har NATO frågat på samma sätt. Nej i båda fallen. Så, vilken demokratisk legitimitet har de egentligen. Kanske handlar det inte alls om demokrati?

Och själv tycker jag att allt var bättre under kalla kriget. Felet idag är att vi bara har en supermakt. Om alla länder istället hade nog med kärnvapen för att förinta alla andra länder och sig själv, så vore världen en tryggare, mer demokratisk och framförallt mysigare plats att leva på. Eller skulle vi föredra alternativet; att en grupp vita, medelålders män som självklart är totala experter på etik, moral och kärnvapenmord har oinskränkt makt över alla kärnvapnen på jorden? Hoppsan, det är ju så det ser ut idag.

Kolla http://adnature.com/. Karbiner på postorder. Annars kanske välvilligt inställda klättrare har några gamla karbiner som de tappat i marken men ännu inte slängt. de är ju obrukbara för att hänga i tjugofemmeter upp i luften men borde fortfarande hålla för att kedja fast sig med. Gå in på klätterfabriken (high sport) på Fabriksgatan i Gårda och fråga. Modigt av er med aktionen. till de som tycker det är bra med kärnvapen-våld kan inte bekämpas med våld. lycka till!

Strykarräven; sa:
Och själv tycker jag att allt var bättre under kalla kriget. Felet idag är att vi bara har en supermakt. Om alla länder istället hade nog med kärnvapen för att förinta alla andra länder och sig själv, så vore världen en tryggare, mer demokratisk och framförallt mysigare plats att leva på. Eller skulle vi föredra alternativet; att en grupp vita, medelålders män som självklart är totala experter på etik, moral och kärnvapenmord har oinskränkt makt över alla kärnvapnen på jorden? Hoppsan, det är ju så det ser ut idag.

Tänker på en Zoolog som hävdade att om Myrorna hade tillgång till dagens vapen skulle Jordens återstående dagar kunna räknas på ena handens fingrar.Kanske inte ens alla. :)

peter

Markus82 -> Man får intrycket att radikalkonservativa inte omfattas av fredsaktivisters fredskärlek, trots att en del av de förra kommer med intressant samhällskritik, som t ex skribenten Oskorei på siten http://www.motpol.nu/ och utan att gapa på gatorna.

Klart att demonstrerande fredsaktivister inte gillar sina nära släktingar fascisterna. Bägge behöver gatan och dummerjönsarna som plattform. Dumheten är i ständigt stigande på grund av mekanismer som beskrivs här http://mensaforum.dk/skriverier/nyborg.php
"Politiskt korrekt". Vad är det? :)
[Ändrat av mellpat 2006-10-01 kl 14:27]

1-0. Vänner?

mellpat; sa:
Klart att demonstrerande fredsaktivister inte gillar sina nära släktingar fascisterna. Bägge behöver gatan och dummerjönsarna som plattform.

Jag orkar inte mer. Du får sista ordet om du vill. Jag har aldrig 'talat' med någon som så öppet är så ologisk, retsam och felaktig i sin debattering. Någon annan får gärna ta över kampen.

Och se inte det här som ett personangrepp, mellpat är säkert en schysst spade i 'verkligeheten', vi har bara åsiktskiljaktigheter i just den här frågan.

Ha det bra!

Mac

Re: 1-0. Vänner?

markus82; sa:
mellpat; sa:
Klart att demonstrerande fredsaktivister inte gillar sina nära släktingar fascisterna. Bägge behöver gatan och dummerjönsarna som plattform.

Jag orkar inte mer. Du får sista ordet om du vill. Jag har aldrig 'talat' med någon som så öppet är så ologisk, retsam och felaktig i sin debattering. Någon annan får gärna ta över kampen.
Mac
Ja, det är skönt att höra att du insett det uppenbart fascistiska i din förestående handling, och blivit övertygad om att stanna hemma? ;)

Och, otaliga är väl de gånger som NATO använt fascister som plattform (never mind dummerjönsar).

Kom igen nu, har vi inte nåt fler forumtroll som istället kan dra på sig ekofascismens kappa? Typ: Låt idioterna kapprusta med kärnvapen till månen så kanske de spränger skiten ur den här ruttna civilisationen, och ur parasiten människan. Låt livet börja om med kackerlackorna (och de muterade nedfalls-råttorna...)

Isabella E; sa:
.....
våld kan inte bekämpas med våld. lycka till!
Det är inte osannolikt att just användningen av våld mot våld är anledningen till att du och jag kan sitta här och skriva idag. Jag har svårt att se att någon annnan metod än våld hade hjälpt mot Hitler, eller t.ex mot röda khmererna. Det bör vara en sista utväg, men visst kan våld bekämpas med våld. Tycker jag historien tydligt visar.

Raskesven

Strykarräven - JAG ska ingenstans, det var inte JAG som startade tråden, det var markussigfrid. Jag ska inte till Skottland, och jag har INTE givit "er" en centimeter rätt i att kalla människor som nyttjar sina demokratiska rättigheter för fascister. Det råder oenighet om betydelsen av det ordet. "Den starke bestämmer/överlever" är darwinism, och det var det som Strindberg menade. Naturalism även kallat.
Fascism är förtryck av åsikter. Punkt slut. Det är MOTSATTSEN till att låta människor uttrycka sina åsikter med demonstrationer. FEL SEMANTIK. Och "ekofascister", svanmärkt Pinochet, finns inte.

Klart att uttryckta fascister kan demonstrera, och de har de all rätt att göra, men man är inte fascist bara FÖR ATT man gör det. Tanken är ju HELT befängd! Och långsökt.

Jag var visst inte helt färdig här, men nu är jag det. Jag tänker inte öppna den här tråden igen och jag tänker inte svara på något mer, för ingen vill förstå vad jag menar. Ovänner?

Allt som har med krig att skaffa är "moraliskt vidrigt", i den bästa av världar vill säga!
Där lever vi dock inte, utan "ett mindre ont för att fördriva ett större ont" har verkligen sin relevans i våran jämmerdal!

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg